Autó MTI 2020. július. 31. 11:10

Rekordveszteség a Renault-nál, a Volkswagen-csoport osztalékot csökkentett

Sorra jönnek a legnagyobb európai autógyártók idei első féléves eredményei.

Rekordnagyságú, 7,29 milliárd euró veszteséget termelt a Renault francia autógyártó konszern az első fél évben, ami részben a koronavírus-járvány, részben pedig a japán szövetséges Nissan számlájára írható.

A nagy autógyártókat keményen sújtotta a Kínából induló, az egész világon viharos gyorsasággal terjedő járvány, amely miatt le kellett állítani a termelést és bezártak az autószalonok. Különösen nagy csapást szenvedett el a Renault-Nissan szövetség, amely eleve gyengébb pozíciókból indult az alacsony haszonkulcsok és a Carlos Ghosn körüli vezetési válság. Ghosn, aki a Renault, a Nissan és a Mitsubishi Motors részvételével létrehozott autóipari szövetség vezetője és egyben mindhárom autógyártó első embere is volt, fényes pályafutás után dicstelen körülmények között távozott tisztségeiből tavaly.

Luca de Meo, a Renault júliusban hivatalba lépett vezérigazgatója nyugtalanító figyelmeztető jelként értékelte a csütörtökön közzétett féléves beszámoló adatait, és úgy vélte, hogy elérték a mélypontot, a néhány évvel ezelőtt indult lejtmenetből innen már felfelé vezet az út. Felgyorsítják az átalakítási terv végrehajtását, ami több ezer munkahely megszűnésével, a modellek számának csökkenésével és a partnerekkel való gyártási együttműködés erősítésével jár.

A Renault-csoport az első fél évben 1,26 millió járművet értékesített, ami 34,9 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. Ez az arány rosszabb a globális járműpiacon mért 28,3 százalékos visszaesésnél. Az értékesítési árbevétel 34,3 százalékkal 18,4 milliárd euróra csökkent, az üzemi veszteség pedig több mint kétmillárd eurót tett ki, szemben az egy évvel korábbi 1,5 milliárdos nyereséggel.

A részvényesekre jutó nettó veszteség 7,29 milliárd euró volt, míg a tavalyi első fél évben még 970 milliós nyereséget tudtak elkönyvelni. Elemzők ennél jobb adatokat, 5 milliárd euró körül nettó veszteséget és 1,8 milliárd eurós üzemi veszteséget vártak.

A Volkswagen-konszernnél is közölték az idei első félévi számokat, amelyből kiolvasható, hogy a koronavírus-járvány miatt megcsappant kereslet miatt 1,35 milliárd euró adózás előtti veszteséggel zárta az idei első hat hónapot a legnagyobb európai autógyártó.

A cég a tavalyi első fél évben még 9,56 milliárd euró adózás előtti nyereséget ért el. Az idei első hat hónapban az egyszeri tételek nélküli működési veszteség 803 millió euró lett az egy évvel korábbi 9,98 milliárd euró nyereség után.

A cég bevétele 23,2 százalékkal, 96,13 milliárd euróra zsugorodott az egy évvel korábbi 125,2 milliárd euróról. A Volkswagen csoport, amelyhez olyan márkák tartoznak, mint például az Audi, a Porsche, a Skoda vagy a SEAT, az első hat hónapban 3 millió 893 ezer autót szállított le, 27,4 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál.

A vállalatvezetés azt javasolta, hogy a tavalyi eredmények alapján az osztalékot részvényenként 6,5 euróról 4,8 euróra csökkentsék.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés
Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.