Autó hvg.hu 2020. február. 27. 08:43

Ennyi volt az elektromos autók állami támogatásának, de nem végleg

Lezárult a magyarországi támogatási program, amelynek révén csaknem 2800 elektromos autó vásárlását támogatták.

2015-ben fogadta el a kormány a Jedlik Ányos-tervet, amelynek részeként elindult az elektromos autók vásárlásának támogatási rendszere, elsőként 2,3 milliárd forintos kerettel 2016-ban. Ezt 2018 végén követte a program folytatása 3 milliárd forintos keretösszeggel. Ez a pályázat ért most véget, és összesen közel 2800 elektromos autót szereztek be ennek segítségével.

A zöld rendszámhoz kapcsolt támogatás szintén igen népszerű: az adókedvezmények, az ingyenes parkolás – mondta Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára sajtótájékoztatón szerdán Budapesten. Hozzátette: kedvező helyzetben van Magyarország, 2020 januárjára több mint 16 ezer zöld rendszámú autó közlekedett az utakon, ami az egy évvel ezelőttihez képest több mint 60 százalékos növekedés.

Kiemelte, hogy dolgoznak a zöld rendszámhoz kapcsolt támogatási rendszer újjáalakításán is. Elmondása alapján úgy formálják át a támogatási rendszert, hogy még inkább az olcsóbb elektromos autók legyenek támogatottak. A kisebb és olcsóbb autók nagyobb támogatást kapnának.

„A következő hetekben fogunk jelentkezni a részletekkel. Azt, hogy a nagyértékű autókat támogassuk a szűkös forrásokból, kicsit luxusnak tartjuk” – idézi a Portfolio.hu az államtitkárt, aki szerint az eddigi 20 milliós értékhatár talán túlságosan magas volt.

Az államtitkár arról is beszélt, hogy meg kell vitatni, milyen értékhatárig indokolt még a támogatás. Ez alacsonyabb lehet, mint a jelenlegi maximális értékhatár, de döntés még nincs – fejtette ki.

A magyar energiapolitika kiemelt céljának nevezte a közlekedés zöldítését, és megjegyezte, hogy a károsanyag-kibocsátás csaknem egynegyedéért a közlekedés, főként a közúti közlekedés felelős. Határozott cselekvés nélkül 2030-ra a közlekedés lesz a legnagyobb üvegházhatásúgáz-kibocsátási szektor – figyelmeztetett.

A nemzeti buszstratégia keretében 36 milliárd forint támogatást biztosít a kormány a következő tíz évben környezetbarát, döntően elektromos buszok beszerzéséhez a 25 ezer lakosnál nagyobb településeken – ismertette. Ezzel 10 éven belül minden második busz környezetkímélő lesz a nagyvárosok tömegközlekedésében.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Hirdetés