Kipróbáltuk, hogy milyen a BMW nagy sportkupéja, mellyel adott esetben akár egy komplett család is elegánsan és meglehetősen dinamikusan suhanhat. Túlméretezett vese nélkül, csodaszép formatervvel hódít az új nagy 8-as.
A többek közt Zenthe Ferenc és Ferrari Violetta nevével fémjelzett, 2x2 néha 5 című zenés vígjátékot 1954-ben készítették. A vitorlázórepülésre épülő film idején értelemszerűen kevés BMW rótta a hazai utakat, mindenesetre a nálunk szerencsésebb történelmi fejlődésű országokban akkortájt kezdett elterjedni a bajor gyártó első háború utáni modellje, a gyönyörű vonalvezetésű, Barokk Angyalnak is nevezett és akár V8-as motorral is rendelhető 501/502-es típus.
Azóta eltelt közel 70 esztendő és most itt egy, a divatterepjárók által meghatározott utcaképet jelentősen feldobó, ugyancsak szemrevaló, és szintén V8-as motorral készülő új BMW. Az M850i Gran Coupe, ami a sportkupé-életérzést vegyíti némi praktikummal. És amely 2x2, néha 5 utas igényeinek igyekszik megfelelni.
Hosszabbítás
A BMW az 1989 és 1999 között gyártott eredeti 8-as modell emlékét felelevenítve 2018-ban mutatta be az újkori 8-as sorozatot, az általunk alaposan letesztelt kupét és kabriót, amit aztán nemrégiben követett a négyajtós változat, vagyis a Gran Coupe.
A négyajtós Mercedes-AMG GT és a Porsche Panamera riválisának tekinthető újdonság az A-oszlopig teljesen megegyezik a kétajtós alapváltozattal, vagyis a frontrészt a vékonyra húzott fényszórók és a szerencsére nem túl nagy vesék uralják. Az A-oszlop viszont már meredekebben áll, mint eddig, a tengelytávolság 20 centiméterrel megnőtt és a hátsó ablak sem annyira lapos, mint a sima 8-as esetében.
A bajor dizájnerek néhány óvatlan mozdulattal gyorsan tönkretehették volna a kétajtós típus esetében megszeretett formatervet, de ez szerencsére nem következett be. A 8-ast sikerült úgy megnyújtani, hogy a formaterv egésze egyetlen pillanatig sem tűnik esetlennek, sőt! És akkor még nem beszéltünk a hátsó traktusról, melynek felfelé kanyarodó kacsafarkához hasonlót eddig csak Walt Disney és a Porsche tervezői tudtak rajzolni.
Bár a szépség megítélése meglehetősen szubjektív dolog, az egyhetes teszt során nem találkoztunk olyan emberrel, aki ne csettintett volna elismerően a Gran Coupe láttán. Sok tízmilliós vételár ide, vagy oda, az utca népe tapasztalataink szerint nem irigységgel, hanem inkább szeretettel fogadja a legnagyobb 8-ast.
Praktikum
A kupé és a kabrió ugyebár 2+2 üléses autók, vagyis míg elől kényelmesen elférnek ketten, addig hátul leginkább csak a gyermekek arcán őszinte a mosoly. A Gran Coupe ezzel szemben egy 4+1 üléses GT járgány, ami azt jelenti, hogy öt személyre van levizsgáztatva és hátul három normál biztonsági övet találunk, bár ebből középen csak kisgyermekeknek ajánlott utazni.
Főleg azért, mert a hátsó üléssor közepén szó szerint nincs lábtér, ide került ugyanis a középkonzol hátsó meghosszabbítása, a négyzónás klíma kezelőszerveivel és a két USB-C aljzattal. A fejtér és a lábtér jelentősen nagyobb, mint a kétajtós változatban, de azért nincs egy 7-es BMW szintjén. A normál szedánhoz képest tehát a szépség oltárán fel kellett áldozni némi praktikumot, de azért még így is egész jó a térérzet, melyen az esetünkben világosra konfigurált utastér, illetve a hatalmas panoráma üvegtető is sokat javít.
A keret nélküli ajtók remekül mutatnak és tágra nyílnak, de persze a be- és kiszállást nehezíti az alacsonyan futó tetővonal és a sportosan mélyre vett üléshelyzet. Az ülések remek oldaltartást biztosítanak, a minőségérzet makulátlan és az 1,9 millió forintos B&W hifi nagy hangerőn is elképesztően jó minőségben masszírozza a hallószerveinket. Az M850i-ben egyébként már alapáron jár a kijelzős kulcs és a legújabb duplakijelzős infotainment rendszer, a Live Cockpit Professional.
A csomagtartó nyílása nem túl nagy és a pakkokat elég magasra kell emelni. A 440 literes térfogat csak 20 literrel haladja meg a kupé hasonló értékét, illetve itt jegyzendő meg, hogy egy 7-es BMW hátulja 515 liternyi csomagot képes magába nyelni. Talán szentségtörés, de a 8-ast akár kombiként is el tudnánk képzelni, valahogy a Panamera Sport Turismo mintájára.
Élményre hangolva
Szinte hihetetlen, de az 5,08 méteres nagy 8-as mindössze 70 kilogrammal nehezebb a kétajtós változatnál, vagyis a mérleg mutatója éppen megáll 2 tonnánál. Könnyűnek persze így sem mondható a Gran Coupe, de a luxusterepjárók 200-300 kilogrammal simán nehezebbek nála.
Joggal merülhet fel a kérdés, hogy vajon mennyi élvezet található egy 5 méternél hosszabb limuzin vezetésében, még akkor is, ha az jelen esetben igen alacsony. Jelentjük: rengeteg. A remek fogású vaskos sportkormány ugyan nem szolgál annyi visszajelzéssel, mint egy M4 kormánya, de segítségével elképesztően pontosan rátehető az ívre az M850i, ami aztán ott is marad.
A 3 métert meghaladó tengelytávot remekül palástolja a fejlett összkerék-kormányzás, ami a Gran Coupéban minden korábbinál több értelmet nyer. A felfüggesztés nem meglepő módon keményebb, mint ami a hazai utakon ideális, de Comfort módban a várakozásainkat meghaladó kényelemben suhanhatunk. Az adaptív M futómű feláras extra, de a 895 ezer forintot nem érdemes sajnálni rá. Sport módban mindenét megfeszíti a nagy 8-as és kis túlzással élve ugyanazt a vezetési élményt biztosítja, mint a kétajtós kupé.
Az M Sport fékek alapáron járnak az M850i-hez és olyan erővel lassítják a méretes karosszériát, hogy azt a belsőszerveink is megérzik. Ráadásul fáradásnak sem tapasztaltuk jelét, a szerpentinezés során az első fékút ugyanolyan rövidnek érződött, mint a huszonnyolcadik. Hátsókerék-hajtás csak a leggyengébb 840i-hez jár, efelett alapáras az xDrive, amit persze úgy hangoltak a bajorok, hogy ameddig csak lehet, hátulhajtósnak érződjön az autó.
Hajtóerő
A hosszú géptetőt felnyitva egy a lehetőségekhez képest teljesen hátratolt V8-as erőforrásra lehetünk figyelmesek. Az N63-as blokk 2008-ban a BMW első turbós és közvetlen befecskendezésű V8-asaként mutatkozott be, és azóta rengeteget csiszoltak rajta. A jelenlegi formájában N63B44T3-as egység a korábbiaknál nagyobb turbókat vonultat fel a hengerei között, minden eddiginél nagyobb a befecskendezési nyomása és a hűtésén is tuningoltak a gyáriak.
A végeredmény egy olyan 4,4 literes biturbó benzines szív, amely 530 lóerőt, illetve 750 Nm-t szabadít rá az aszfaltra. Utóbbi már 1800-as fordulatszámtól lehívható, egyébként pedig elképesztő lelkesedéssel pörög fel a motor egészen a leszabályozásig.
Persze mindez mit sem érne, ha nem kapnánk egy kis színházat is a nyers erő mellé. A selymes nyolchengeres motorhang tökéletes társa a higgadt krúzolásnak, ha pedig Sport vagy Sport Plus módba kapcsolunk, akkor felhangosodik a kipufogó és óvatos durrogásokkal teszi egyértelművé, hogy ki az úr a háznál. A hanghatások tehát nagyon rendben vannak, annak ellenére is, hogy ez "csak" egy M Performance modell és nem egy kőkemény M8.
A 0-100-as sprint 3,9 másodperc alatt letudható, és egyáltalán nem tűnik fel, hogy a kétajtós 8-as ennél 0,2 másodperccel fürgébb. A végsebességet elektronika korlátozza 250 km/h-ra. Akinek esetleg ez is kevés, annak ott az S63 motoros M8 és M8 Competition, ami 600-625 lóerővel 3,2-3,3 másodperces gyorsulást és akár 305 km/h-s végsebességet biztosít.
A fogyasztást ilyen autók esetében nem szokás feszegetni, de mi azért kivételt teszünk. Visszafogott gázpedálkezelés mellett 12-14 literre, sportosabb használat esetén pedig 22-24 literre lehet számítani 100 kilométerenként.
Konklúzió, árak
+ : szép formaterv, kiváló menetdinamika, remek vezetési élmény, akár családi használatra is alkalmas. –: a magas fogyasztás és ár |
CO2-kvótával terhelt kis kontinensünkön kevés érvvel lehet alátámasztani a BMW M850i Gran Coupe létezését. De nem is lehet kérdéses, hogy az autós világ sokkal szegényebb lenne az ilyen gyönyörű vadhajtások nélkül.
Amelynek ráadásul olyan szempontból is nehéz ellenállni, hogy meglepő módon 1 millió forinttal olcsóbb, mint a kisebb méretű normál 8-as kupé. Nem tudjuk, hogy jön ki így a matek, de talán a 2x2 néha 5 mintájára.
A 840i Gran Coupe 30,1 millió forinttól indul, az M850i Gran Coupe alapára 40,1 millió forint, az M8 pedig minimum 47 millió forint kifizetését követően lehet a miénk. Jól felszerelt tesztautónk árcéduláján 51,5 millió forintos összeg olvasható, amiből önmagában csak a látványos Frozen Bluestone 1,3 millió forintot tesz ki.
A riválisok közül a 367 lóerős 4 ajtós Mercedes-AMG GT43 30,7 milliótól indul, a 440 lóerős Porsche Panamera 4S pedig 40,4 millió forintos alapáron kelleti magát.
Ha érdeklik az új autók tesztjei, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.