Idén közel nyolcvan autót teszteltünk itthon, vagy próbáltunk ki nemzetközi rendezvényeken. Ebből a népes felhozatalból válogattuk most ki a legemlékezetesebbeket.
A legcukibb – Suzuki Jimny
Viccesen komoly. Ezzel a címmel publikáltuk a Jimny-tesztünket, hiszen a japán gyártó idén teljesen megújult apró járgánya egyrészt bohókásan barátságos külsejű, másfelől nagyon komoly terepjáró-képességekkel rendelkezik. A számos élénk színben rendelhető kompakt Suzuki hajszálnyival rövidebb és enyhén szélesebb, illetve magasabb lett a 20 évig gyártott elődjénél, egy valami azonban változatlan maradt: a semmi máshoz nem hasonlítható karaktere.
Alaphelyzetben csak a hátsó kerekeken van hajtás, ami tapasztaltabb sofőrök számára igazi kis élményautóvá teheti a Jimnyt, amelyen egy kis kar hátrahúzásával kapcsolható a négykerékhajtás, illetve a felező. Nem találtunk olyan terepet, amit ne lehetett volna leküzdeni vele, pedig igen mély sárban is megkínoztuk a kis gépet. Amivel tulajdonképpen csak egyetlen baj van: a japán gyártósorok még a háromszoros kapacitásnövelést követően sem tudnak elegendő mennyiséget gyártani.
A legnagyobb meglepetés – Mercedes E 300de
Az aktuális E-osztály nem újdonság, hiszen 3 éve változatlan formában készül, idén azonban érkezett egy olyan kivitel belőle, amelytől leesett az állunk. Merthogy a Mercedes E 300de esetében remekül megfér egymás mellett a dízelmotor és a zöld rendszám, ráadásul az árcédulán sem olvasható túlzottan magas összeg.
A 194 lóerős dízelmotor mellett egy 122 lóerős villanymotor és egy 13,5 kWh kapacitású akkumulátor található a fedélzeten. Ez a triumvirátus pedig egyfelől lehetővé tesz egy a belsőégésű motor beindítása nélküli 40 kilométeres városi villanyhatótávot, másrészt egy 1300 kilométer körüli összhatótávot. Ez a szedán lényegében minden célra jó lehet, miközben 306 lóerős teljesítménye és szokásos Mercedes-minősége még a kezdetben hitetleneket is gyorsan képes meggyőzni.
A legbrutálisabb – Ford F-150 Raptor
Közel 6 méter hosszú, 2,2 méter széles, 2 méter magas és 2,6 tonna. Ez az általunk – többek közt mély homokban is – alaposan megnyúzott Ford F-150 Raptor, melynek alapmodellje 1986 óta minden áldott évben a legnagyobb darabszámban értékesített új autó az USA-ban. És ez a szörnyeteg nemrégiben hazánkba is megérkezett, abba az Európai Unióba, ahol mostanság szinte már minden egyes grammnyi CO2-csökkentésért ádáz harcok folynak.
Brutális, drabális, faragatlan – és mégis mennyire szerethető, hiszen egy darabka Amerikát hoz el nekünk, nem mellesleg pedig olyan terepjáróképességekkel bír, amiről a legtöbbünk nem is álmodna. Az utasterében rendelkezésre álló helyről pedig sok mindent elárul, hogy a középső könyöklő alatti tárolóban elfér egy 3 esztendős gyerek. Tényleg, kipróbáltuk. Kicsit kár, hogy már nem 6,2 literes szívó V8-as hajtja, de azért a 3,5 literes turbós V6-os egység 450 lóerejére sem lehet panaszunk.
A leginkább elektromos – Tesla Model 3
Elon Musk eddigi legolcsóbb és legkisebb villanyautója körülbelül akkora, mint egy 3-as BMW, de olyan, mintha egy teljesen más világból származna. A formája egyeseknek nem igazán jön be, mások rajongásig lelkesednek érte, de szinte nincs olyan ember, aki mind a mai napig ne fordulna utána ennek az olcsónak azért nem mondható zöld rendszámos amerikainak. Az autó érdekes módon nagyon könnyen Európában válhat az Év Autójává, ugyanis a Model 3-ról nemrégiben derült ki, hogy bekerült a COTY 2020 hét finalistája közé.
És hogy autóként milyen a gyakorlatban a kis Tesla? Nos, egyenes vonalú mozgás esetén letaglózó a villanymotor instant nyomatéka, de kanyarodáskor és fékezéskor azért érezni, hogy 2-300 kilogrammal nehezebb hagyományos hajtásláncú riválisainál. A csúcsváltozat 75 kWh kapacitású akkumulátora már igen combos, 450-480 kilométeres hatótávot biztosít, és a Tesla Superchargerrel a töltés is igen gyors.
A leginkább kékvérű – Bentley Continental GT Convertible
2019-ben járt nálunk néhány igen drága autó, de árazás tekintetében igencsak kimagaslott közülük a Bentley Continental GT Convertible, melynek 90 millió forintos vételárából akár 20 olcsó Suzuki Vitara is kijönne. Presztízsben is körülbelül ilyen nagyságrendnyi különbség fedezhető fel a brit és a japán delikvens között, értelemszerűen az előbbi javára.
Ez a Bentley annyira brit, hogy ennél már nem is lehetne britebb. Pedig ugyebár, ahogy a Rolls-Royce a 90-es évek végén a BMW tulajdonába került, úgy a Bentleyt ugyanekkor a Volkswagen érdekeltségébe sodorta a szél. A lehető legexkluzívabb anyagokkal teletömött utastérben zárt és nyitott tető mellett egyaránt hatalmas élmény a suhanás. És a száguldás sincs a technika ellenére: 2,4 tonna ide vagy oda, a 6 literes biturbó W12-es motor 635 lóereje és 900 Nm-e nem sok kérdést hagy megválaszolatlanul.
A legígéretesebb – Toyota Mirai
Idén végre Budapesten is kipróbálhattuk, mit tud a gyakorlatban a Toyota villanymotoros sci-fi autója, amelynek a teljes feltöltése alig pár percnyi időt vesz igénybe. És nem azért, mert egy sokszor 100 kW teljesítményű hipertöltővel tápláljuk, hanem mert villany helyett nagynyomású hidrogénnel kell tölteni. Az üzemanyagcellás járgány működése roppant egyszerű: fordított vízbontással hidrogént és oxigént vegyít egymással, melynek eredményeképp áram és víz keletkezik. Előbbi hajtja a villanymotort, utóbbi pedig kicsöpög az útra.
A rendszernek egy alig 1,6 kWh kapacitású pufferakkumulátorra van szüksége, szemben a villanyautók 30-100 kWh-s gigászi és nagyon nehéz telepeivel. Már csak az a gond, hogy a 450-500 kilométeres hatótávú Miraihoz egyelőre alig találunk hidrogénkutat, sőt, itthon egyáltalán nem. No és persze a formaterv is igencsak véleményes, azonban az érkezőben lévő új Mirait már e tekintetben sem érheti kritika.
A legstílusosabb – Mazda MX-5 30th Anniversary Edition
A Mazdánál egy limitált szériával ünneplik meg az MX-5 harmadik X-ét, ez az MX-5 30th Anniversary Edition, amelyből mindössze 3000 példány készül. Ezek közül 30 jut a magyar piacra, exkluzív Racing Orange, vagyis retinaszaggató narancssárga színben, normál vászontetős és kupés RF változatban. Mi egy vásznas verziót fogtunk vallatóra, és nem mellesleg össze is eresztettük két Z4-es BMW-vel.
A látványos külső plakettel díszített limitált széria egyedi Rays ZE40 RS30 könnyűfém felnit, narancssárga Brembo féknyerget, Recaro sportülést, Bilstein lengéscsillapítót, illetve 9 hangszórós Bose hifit kapott. A karaktere azonban változatlan maradt, vagyis "személyében" egy még megpakolva is 1,2 tonna alatti és 184 lóerőre húzott motorja révén kellően erős roadsterhez van szerencsénk. Ami természetesen csak és kizárólag hátul hajt. Hol máshol?
A leginkább lehengerlő – BMW M760Li
Amikor az új Astra már csak 3 hengeres motorokkal készül, és amikor már a Mercedes-AMG-k is hibriddé válnak, akkor a BMW újfent kiad egy olyan benzinpusztító 7-est, mely villámgyorsan szabadságra küldi a józan észt. Az M760Li elejében egy 6,6 literes V12-es benzinmotor található, mely vélhetően szívó változatban sem lenne gyenge, de a bajorok a biztonság kedvéért két turbót pakoltak rá.
Ennek meg is lett a hatása. Konkrétan 585 lóerő, illetve 850 Nm szabadul rá a négy kerékre, ráadásul az utóbbi kamionnyi nyomaték már 1600-as fordulatszámtól rendelkezésre áll. Hatalmas luxusszedán léte ellenére ez a 7-es nem átall 3,8 másodperc alatt kilőni állóhelyzetből 100-as tempóra, és van pofája 13 másodperc alatt meglépni a 0-200-as gyorsulást. A 315 km/h végsebességű és 67 millió forintos szörnyeteget persze bőségesen itatni kell, mi 19,3 literes átlagfogyasztást mértünk.
A legfurcsább – Villany-Zsiguli
A vadonatúj Mercedes EQC-t kivételesen nem a vele egy kategóriában versenyző Audi e-tronnal eresztettük össze, hanem egy szovjet génekkel rendelkező villanyautóval. Ami nem más, mint egy 1979-ben gyártott VAZ-2101-es Zsiguli, melynek remek 1,2 literes benzinmotorját a közelmúltban egy kompakt villanyos egységre cserélték, és amelynek a csomagtartójába került a 80 kilométeres hatótávot biztosító modern akkumulátorcsomagja.
Míg a mai autók tömegéből minden egyes grammot próbálnak megspórolni, addig a villany-Zsiguli elejébe járólapokat kellett helyezni nehezék gyanánt. Ennek hiányában ugyanis szinte vezethetetlen lenne az elöl nagyon elkönnyült Lada, melynek tömege egyébként változatlanul 920 kilogramm. Hogy hogyan megy? Nos, a változatlanul hátul hajtó orosz gép 0 és 60 km/h között lelépi nyomatékban szerényebb benzines testvéreit, e felett viszont már harmatos a villanymotor alig 16 lóerős teljesítménye.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.