Autó hvg.hu 2019. augusztus. 12. 10:53

Két évig is eltarthat a Lánchíd lezárása

Ősszel elvileg már el kellene kezdődnie a munkának, de még csak most fog lejárni a közbeszerzés, amelyben kivitelezőt keresnek. Szakértők szerint nem is tartható a 18 hónapos határidő.

Két évig is eltarthat a Lánchíd és a Váralagút lassan két évtizede halogatott rekonstrukciója – írja az Mfor.hu.

A lap úgy tudja, hogy aligha tartható a Lánchíd és az alagút lezárásának kormányhatározatban rögzített 18 hónapos határideje, a projekt előkészítésében részt vevő szakértő szerint legkevesebb két év kell a hídrekonstrukcióhoz, ha éjjel-nappal dolgoznának a munkások, de ehhez nincs elég ember. 

A szakértő szerint ennek ellenére a kivitelezésre vállalkozó cégek és a BKK másfél éves határidőről fognak megállapodni, mert még ha tudják, hogy nem is tatható ez, kellő indoklás esetén a csúszást és az extraköltséget is el kell fogadnia a megrendelőnek.

A BKK az Mfor kérdésére azt írta, a közúti forgalom korlátozására vonatkozó maximum 18 hónapos lezárás "szerződéses előírás", a felújítás időtartama 30 hónap. Arra nem tértek ki, hogy tartható lesz-e a kivitelezők számára ez a határidő.

Az már májusban kiderült, hogy bár az eredeti tervekben szerepelt a járdák és ezzel együtt a híd kiszélesítése, ez nem fog megtörténni, ugyanis ehhez a láncokhoz is hozzá kellett volna nyúlni, ami még többe került volna. Az Mfor.hu most azt írja, a fővárosi önkormányzatnál, illetve a felújítás lebonyolításával megbízott Budapesti Közlekedési Központnál (BKK) attól tartottak, hogy a kormány elvonja a korábban a híd rekonstrukciójára odaítélt 7 milliárd forintos támogatást a járdaszélesítés elmaradása miatt, de végül csak egymilliárdot csípett le a kormány a hídra szánt összegből, amelyet a hídhoz kapcsolódó közterek felújítására kell költeni.

Ekkor felmerült, hogy a pénzből lefedik az alsó rakpart Vigadó előtti szakaszát, a vonatkozó közbeszerzési kiírásban (amelynek új ajánlattételi határideje augusztus 21.) viszont az erre vonatkozó tervek készítése már csak opcionális. A Clark Ádám és a Széchenyi István tér, valamint a József Attila utca átalakítására egyelőre tervek sincsenek, ezeknek elkészítésére is a kiírt tenderben keresnek tervezőt.

A tervkészítés határideje 300 nap, az engedélyek beszerzése és a szükséges döntések szintén hónapokat vihetnek el, ezt követheti a kiviteli tender kiírása, és ezután kezdődhet csak a munka. Így könnyen lehet, hogy mire a felújított hidat átadják, akkorra lezárják a két oldalán lévő tereket. Az alagút közepén induló szupertitkos lift, illetve a külön víztározóval ellátott alagút felújítását ráadásul nem is a BKK, hanem a TEK szervezi.

A Lánchíd felújítása a BKK ütemterve szerint 2019 őszén kezdődne, a kivitelezői ajánlatokat viszont augusztus 21-ig várják, ezt követi a bírálat, majd a szerződéskötéshez vezető tárgyalás, így az is kérdés, hogy mikorra sikerül elkezdeni a munkát. A megkívánt tapasztalatok miatt jó eséllyel csak a Strabag, a Swietelsky, a Duna Aszfalt és a Hídépítő-csoport tud majd pályázni a felújításra, de a Strabag és a Swietelsky dolgozik már többek között a hármas metró felújításán is.

Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.