Ami egyes nyugati gyártóknak csak mostanság sikerül, azt a szovjetek már évtizedekkel előtt meglépték. Sikertörténetről mégsem beszélhetünk.
Tavaly év végén írtunk arról, hogy a nagy nevű amerikai John Deere előrukkolt első teljesen elektromos meghajtású traktorával, mely egy feltöltéssel mintegy 55 kilométer megtételére képes járműben egy 130 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorpakk található. A személyautók után tehát a mezőgazdasági járművek piacán is nyitnak az alternatív meghajtási megoldások irányában, azonban messze nem a John Deere-é a világ legelső e-traktora.
A Szovjetúnióban ugyanis már az 1940-es években legyártottak néhány elektromos traktort, konkrétan a VIME-4-500 és VIME-4-1000 típusjelzésű modelleket. Akkumulátorokkal és azok feltöltésével akkoriban még nem bajlódtak a fejlesztők, e helyett vezetékes árammal látták el a traktorokat, melyek egy mintegy 750 méter sugarú körben voltak képesek ellátni a rájuk bízott feladatokat.
Bár az elektromos traktorokkal elvileg rengeteg üzemanyagot lehetett spórolni, a gyakorlatban nem igazán bizonyult életképesnek a projekt, melyet aztán egy fentről jött paranccsal hirtelen halálra ítéltek, és a szovjet e-traktorokról szinte alig maradtak feljegyzések, rajzok vagy fotók.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.