Az EU a szervizadatok nyilvánosságával próbálkozna, de az autógyárak nem lelkesek.
Nálunk legalább dízelbotrány nincs – vigasztalhatják magukat a magyarok, de abban nincs nagy különbség, hogy használtautó-eladáskor a kilométeróra visszatekerése nálunk is, a németeknél is szinte alap. Ez is autós botrány.
A múlt héten történetesen a hamburgi Spiegel hozott elrettentő példákat. A biztosítási csalásokat leleplező cégek – mintegy melléktermékként – olyan adatokat is kiszűrnek a zavarosból, amelyek szerint a legutóbbi óraálláshoz képest a káreseménykor már százezrekkel „fiatalabb“ az autó. Mivel ezt rendőrök is évek óta sejtik, a biztosítási adatok nyomán hivatalosnak is minősíthető a becslés: minden harmadik használt autót hamis kilométerállással adnak el. (Gondoljuk, tisztában vannak ezzel azok a honfitársaink is, akik Münchennél kezdik az autóvásárlást.)
A hamisításhoz elég egy olyan kütyü, amely pár száz euróért kapható a boltokban, és a kocsi diagnosztikai csatlakozójába dugható. Még szebb, hogy a szolgáltatást nyíltan hirdetik az interneten, elvégre a számláló „karbantartása“ vagy „beállítása“ nem törvénytelen. Van, aki házhoz megy szerelni. A vásárlók kárát a nagy német autóklub, az ADAC évi hatmilliárd euróra becsüli. A manipulátorokat az sem rettenti el, hogy az autó elektronikájában turkálás időnként bajokat okozhat máshol is. Igaz, ha leáll az ABS vagy az ESP, az sem az ő gondjuk már, hanem a vevőé.
A műszaki megoldás elmaradása nem csak az autógyárak vonakodásával magyarázható. Miután az új autót évekkel korábban már eladták, őket nem is igazán érdekli a dolog. Másfelől igazuk van abban, hogy a csalók úgyis mindig egy lépéssel előbb járnak. Hamisíthatatlan számláló ugyanúgy nem létezik, mint betörésbiztos zár.
A megoldást amerikai vagy belga példára lehet elképzelni. Ott nyilvános adatbankok tartalmazzák a javítások, szervizek és műszaki vizsgák adatait. Amerikában ezt a Carfax nevű gépkocsiokmányba is bevezetik. Ha a vevőnek ezt odaadják, már nem lehet csalni, ha nem adják oda, akkor elég nehéz lesz eladni a kocsit. Belgiumban ezt Car-Pass néven vezették be több mint tíz éve, és állítólag teljes a siker, a visszatekerés gyakorlatilag megszűnt. A Car-Pass nevet vették át Németországban is azok – például Alsó-Szászország tartományi parlamentje –, akik sürgetik a bevezetését. Ez egyfelől gépjármű-adatlap lenne, másfelől a benne szereplő információk lehívhatóak lennének a központi adatbankból is.
Az EU már készül arra, hogy tagállamaiban legyenek hasonló adatbankok (a kulcsszó: kilométer-számláló). A német közlekedési minisztérium azt tervezi, hogy jövő májustól legalább a műszaki vizsgákhoz tartozó kilométerállások bárki által online lehívhatóak legyenek. A fogyasztóvédőknek ez nem elég: a Spiegel által idézett szakértőjük az összes szervizlátogatás adatait is bevetetné az adatbankba. A javítási adatok egyébként (legalábbis a hivatalos szervizektől) már most is szépen gyűlnek az autógyáraknál. Csak ezt a tudást inkább megtartják maguknak.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.