Kipróbáltuk az "igazi" hetes BMW-t, melyben hátul legalább olyan élmény utazni, mint elöl a V8-as gyeplőjét húzogatni.
Nem, ez nem egy újabb standard 7-es BMW-teszt, hanem néhány ezer karakter arról, hogy a 750Li típusjelzésében pontosan mit is takar az az 50-es szám, illetve az a bizonyos L karakter. Annyit kapásból elárulhatunk, hogy az 50 egyáltalán nem a kereken 5 literes szívómotorra utal, és az L betű sem szimplán a Luxus szó első karaktere, bár ezzel a márka szerelmesei vélhetően eddig is tisztában voltak.
Magával a hetes széria alapjaival pedig már csak azért sem foglalkozunk ismét, mert korábban már alaposan körbejártuk a hathengeres 730-as, illetve a hibrid négyhengeres 740e modell tudását. Gesztusvezérlés, lézerfényszóró és fedélzeti parfüm tehát már alaposan kitárgyalva, most pedig kérem foglaljanak helyet a 750Li főnöki pocíziójában, ott ahol sok prezidente/direttore tölti sanyarú napjainak nagy részét, vagyis a jobbhátsó fotelben.
A 7-es BMW ebben a formájában olyannyira tekintélyt parancsoló jelenség, hogy szíve szerint az egyszerű földi halandó általában előbb bekopogna a sötétített üvegű hátsó ajtón, hogy szabad-e a beszállás. A hatalmas hangárajtót kitárva szemünket a gigantikus tér látványa, orrunkat pedig a tömény és nagyon finom bőrillat ragadja magával. A puhány luxus és a sportos keménység között valahol félúton remekül egyensúlyozó ülésbe belehuppanva rögtön otthon érezzük magunkat, és szörnyű illetlenségnek érezzük, hogy a hosszúszálú süppedős szőnyegre piszkos cipővel taposunk rá. Lábhelyből abszolút nincs hiány, ami nem is csoda, hiszen a 7-es BMW Lang/Long változata 14 centiméterrel hosszabb, mint a mezei modellek. Érdemes úgy kalkulálni, hogy a garázsban 5,23 méter hosszú helyet követel magának a bajor zászlóshajó.
Érdekes módon a fejtér nem éppen királyi, vagyis nemcsak cilinderben, hanem simán 1,85 méteres magassággal megáldva is túl közelinek érződik a plafon. Ami egyébként fekete Alcantarával van bevonva, mi mással? Természetesen a hátsó ülések minden egyes porcikája elektromosan mozog, az ülésfűtés a téli zimankóban gyorsan teszi a dolgát, no és persze a hosszú utak során remek szolgálatot tehet a masszírozás funkció. Ennél több masszírozási fajtát vélhetően csak a thaiok ismernek, és ha esetleg ez sem lenne elég, akkor még aktív testedzési programot is választhatunk. Ilyenkor a kijelzőn megjelenő feladatokat tisztességes módon végre kell hajtani, különben leszúr minket a rendszer, mely szenzorok tömkelegével figyeli, hogy rendesen mozgunk-e.
Ha úgy Isten igazából ki szeretnénk nyújtani a lábunkat, akkor a jobbhátsó ajtón rá kell nyomnunk az "elnöki" gombra. Ennek hatására az anyósülés, pontosabban a testőrünk ülése komótosan elindul előrefelé, lehajlik a fejtámla, ideális szögbe fordul a háttámlán lévő hatalmas kijelző, és utolsó fázisban alsó végtagjaink alá hajlik a lábtartó. Ha cipő nélküli használatban gondolkodunk, akkor simán el tudnánk képzelni egy lábmasszírozó megoldást, tehát luxus-fronton mindig van egy kicsit feljebb és feljebb. Az viszont szimplán gyakorlati jótanács a gyártónak, hogy az előretolt jobbegyen lévő fejtámlát más pozícióba is rejthetné, mert elnöki módban a sofőr számára 100 százalékosan kitakarja a jobboldali külső tükröt. Az érintőkijelzős okoskulcsot korábban már kitárgyaltuk, azonban csak ennél a tesztautónál tudtuk kipróbálni a távirányítós parkolás funkciót. Túl szűk a parkolóhely? Csak ki kell szállni az autóból, a kulcsról be kell indítani a motort, és megadni az irányt, hogy a kocsi előre vagy hátrafelé induljon el. Innentől kezdve a 7-es már mindent elvégez magától, mi meg csak pislogunk.
A 750Li-ben négy személy maximális kényelemben hagyhatja maga mögött a kilométerek százait, a négyes számot azonban ezúttal nagyon szigorúan kell venni, ugyanis a hátsó ülések között vastag középkonzol trónol. Ebben foglal helyet a korábbi tesztjeinkben már kitárgyalt távvezérlő tablet, ami mellé a biztonság kedvéért egy hagyományosabb távirányítót is mellékel a gyártó. Ugyancsak a középső szekció részét képezi a pezsgőhűtő, illetve a kihajtható mini asztal, melyen remekül elfér a hordozható számítógépünk. Ha munka közben elpillendünk a megdöntött hátsó ülésekben, akkor akár csillagfényes égboltra is ébredhetünk: a hatás ugyan elmarad a Rolls-Royce-ok hasonló megoldásától, azonban meg kell hagyni, hogy az apró pötyökkel világító panorámatető nagy geg.
A hangulatvilágítás már az egyszerűbb hetesekben is személyre szabható volt, ebben a modellben azonban még az is megadható, hogy az elképesztően szóló, és nem mellesleg mintegy 2 millió forintot kóstáló Bowers & Wilkins Diamonds hi-fi hangszórói mennyire legyenek megvilágítva. Mi azt ajánljuk, hogy semennyire, mert ugyebár a jóból is megárt a sok, hát még a bazári fénykavalkádból. A méretes kijelzőkön nemcsak Blu-ray, HDMI és USB forrásokból nézhetünk filmeket, hanem akár digitális tévézhetünk is, elöl természetesen csak álló helyzetben (biztonsági okokból). Hogy ne zavarjuk egymást, három vezeték nélküli füles is a rendelkezésünkre áll.
És akkor most odapöttyintjük azt a bizonyos habot a tortára, vagyis életre keltjük a 4,4 literes turbós benzines erőforrást. A Start gomb lenyomására valahol a távolban életre kel a motor, melyet sikerült olyan zseniálisan behangolni, hogy orgánuma egyáltalán ne legyen tolakodó, de azért adott esetben egyértelműen közölje az utasokkal: ez itt bizony egy vérbeli V8-as erőmű, kérem szépen. A 450 lóerő és a már 1800-as fordulatszámtól rendelkezésre álló 650 Nm nem kér elnézést, hanem illedelmes módon, tompítva, de azért mégis csak alaposan megedzi a nyakizmainkat. A 4,5 másodperces 0-100-as sprint igencsak tiszteletre méltó egy ekkora vastól, amiben komoly szerepe van egyrészt az xDrive négykerékhajtásnak, illetve annak, hogy az elődjénél 130 kilogrammal karcsúbb aktuális hetes tömege még Lang változatban is csak alulról súrolja a 2 tonnát.
Ebben a klubban nem igazán illik a fogyasztást taglalni, de mi nem kerüljük meg ezt a témakört sem. A BMW 8,5 literes kombinált fogyasztásról tesz említést, melynek olvastán azonban még egy ötödikes nebuló is nagyot nyerít. Jól is teszi, hiszen ezt a fogyasztást maximum csak laboratóriumi körülmények mellett lehet elérni a 750Li XDrive-val. Tapasztalataink szerint óvatos gázpedál kezeléssel akár 14 liter körüli fogyasztással is megúszhatunk 100 kilométert, de ha sietősre vesszük a figurát, akkor nagyon könnyen 20 liter fölé ugorhatunk. Így aztán a 78 literes üzemanyagtank már nem is tűnik olyan túl nagynak. Vicces, de környezettudatos ECO mód is választható, amikor is a nagy hajó akár 160-as tempóig is képes vitorlázni, és még fékenergia visszanyerést is kapunk. Joggal merülhet fel a kérdés, hogy mégis minek, hiszen ez nem egy hibrid. Nos, ilyenkor a rendszer a normál aksit töltögeti óvatosan, hogy a generátornak ne feltétlenül kelljen folyamatosan működnie. További apróság, hogy a BMW vesék szellőzőrései csak akkor vannak nyitva, ha ez indokolt. Sok kicsi sokra megy, vagyis lehet, hogy ezek nélkül nem 14 litert enne a puhányan hajtott gép, hanem 14,5 litert. Nem mintha ez bármelyik 750Li tulajt valaha is érdekelné.
A 7-esnek van egyébként egy olyan über-über kivitele is, melyre már a gyártó által ígért kombinált fogyasztás is 12,6 liter. Igen, ez bizony az M760Li XDrive, melyben egy - tessék megkapaszkodni - 6,6 literes lökettérfogatú erőforrás teljesít szolgálatot. A tervezők még véletlenül sem szerették volna erőtlenül csatába küldeni ezt a motort, így a biztonság kedvéért pakoltak rá még egy turbót is. A végeredmény egy olyan V12-es blokk, mely 610 lóerőt és 800 Nm-t szabadít rá az aszfaltra. Ez a kivitel 200 kilogrammal nehezebb jelen tesztalanyunknál, de ez nem akadályozza meg abban, hogy 3,7 másodperc alatt katapultáljon 0-ról 100-as tempóra. Ennek az erőnek vélhetően akkor van ténylegesen értelme, ha tonnányi páncéllal rendeljük meg a csúcsmodellt.
+ : hamisítatlan elnöki életérzés, V8-as suhanás, high-tech orgia. –: a hátsó fejtér lehetne nagyobb, szigorúan négyszemélyes, a fejtámla kitakarhatja a tükröt. |
A legolcsóbb 7-es 26,8 millió forintba kerül, jelen delikvensünk alapkivitele pedig 35,7 millió forint ellenében vezethető haza. Ehhez képest a tesztautó nem kevesebb, mint 52,7 millió forintot kóstál, melyből 4,1 millió az Executive Lounge, 1,9 millió a hi-fi, 730 ezer a BMW Night Vision éjjellátó és 700 ezer a Sky Lounge panoráma üvegtető, hogy csak a legfontosabbakat említsük. Ha beérjük egy használt példánnyal, akkor viszont akár már 10 millió forint magasságában a miénk lehet egy előző generációs, 6-7 esztendős 750Li.
Korábbi autós tesztjeinket ide kattintva találja. Még több tesztért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.