Az európai szén-dioxid-kibocsátás 12 százalékáért felelősek az utakon futó személyautók. A legjobban és a legrosszabbul teljesítő márkák átlagai közt akár 20 gramm per kilométer károsanyag-kibocsátásbeli különbség is mutatkozik. Mivel a CO2-kibocsátás egyenesen arányos a fogyasztással, az alábbi lista megmutatja, mely gyártók autói a legtakarékosabbak.
Tizedik alkalommal tette közzé a brüsszeli székhelyű Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség (T&E) és annak magyarországi tagszervezete, a Levegő Munkacsoport jelentését, az Európában eladott személygépkocsik átlagfogyasztásáról és szén-dioxid-kibocsátásáról.
Az EU nyolc évvel ezelőtt vezetett be üzemanyag-hatékonysági előírásokat a személygépkocsikra. Azóta a forgalomba került autók átlagos kilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátása 37 grammal csökkent, ami 100 kilométerenként másfél liter üzemanyagfogyasztás-csökkenéssel egyenértékű. Minden 10 gramm, amivel a gyártó csökkenti egy típus CO2-kibocsátását kilométerenként, átlagosan 50 000 forinttal csökkenti az üzemelési költséget azonos menetteljesítmény mellett – állítja a jelentés.
A legfrissebb tapasztalataik szerint a tavalyi évben a Peugeot-Citroën (PSA) autói bizonyultak a legtakarékosabbnak: átlagosan 4,5 liter üzemanyagot használnak fel 100 kilométeren, és 110 gramm szén-dioxidot bocsátottak ki kilométerenként.
A legnagyobb fejlődést ugyanakkor a Nissan produkálta, 12,1 százalékos fogyasztáscsökkenést értek el az előző évi átlaghoz képest. Legnépszerűbb típusuk, a Qashqai új motorjának átlagos szén-dioxid-kibocsátása kilométerenként 20 grammal kisebb lett a korábbiénál.
A vezető autógyárak között a sor végére a Honda került, az ő gyártmányaik bizonyultak a legszomjasabbnak. A 2014-ben Európában eladott Honda személygépkocsik átlagos szén-dioxid-kibocsátása kilométerenként elérte a 133 grammot.
A nagy autógyárak által 2014-ben eladott személygépkocsik átlagos CO2-kibocsátása a gyári adatok szerint:
Sajnos gyakran előfordul, hogy az autógyártók által közétett üzemanyag-fogyasztási adatoknál nagyobb fogyasztást tapasztalnak az autósok. A tesztelési eljárások, amelyek eredményeképpen egy-egy típusnak megadják az üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási átlagadatát, tág teret engednek a manipulációnak.
A T&E becslése szerint ez a torzítás mintegy a felét is adhatja a mért fogyasztáscsökkenésnek. Az ENSZ égisze alatt kidolgozott könnyű gépjárművek emisszióvizsgáló világciklusa (World-wide Harmonized Light Duty Test Procedure, WLTP) késedelem nélküli bevezetését.
Ha ez hasznos volt, hasonlókért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.