Ritka az autósportban az olyan verseny, amikor mindenki jól jár, ám a Túraautó-vb (WTCC) sanghaji fordulója ilyen volt. Az első futamot uralta az egész évben domináns Citroen, amely az újabb sikerrel bebiztosította a gyártók vb-címét, a második menet pedig a Honda idei első diadalát hozta: ezt ráadásul Mehdi Bennani szerezte, ami jókora meglepetésnek számít.
Miután a szombati időmérő edzés hármas Citroen-elsőséget hozott, kevesen hihették, hogy nem a francia gyártó fölényéről szól majd a sanghaji forduló versenynapja a WTCC-ben. A vasárnapi első futam alá is támasztotta ezt, az elsőéves, ám a szezon rajtja óta domináns gall márka négyes győzelmet aratott, így két és fél fordulóval az évad vége előtt begyűjtötték a legjobb gyártónak járó trófeát.
A győzelmet a vb-éllovas José Maria Lopez szerezte meg: az argentin simán őrizte meg a pozícióját a kialvó piros lámpák után és végig magabiztosan masírozva aratta le idei nyolcadik sikerét. A dél-amerikait ráadásul nem is a legfőbb házi ellenfél, Yvan Muller követte a célba, így nagy lépést tett az első világbajnoki címe felé: az újabb címvédésre halovány eséllyel pályázó négyszeres vb-első franciát a Citroen helyi pilótája, Ma Qing Hua a 3. pozícióba szorította vissza, míg a negyedik C-Elysée, Sebastien Loeb a dobogós trió mögött, a 4. helyen gördült célba. A kilencszeres rali-világbajnokból lett pályaversenyző rosszabbul is járhatott volna: az 5. helyről startolva rögtön három pozíciót veszített a rajtnál, így vissza kellett kapaszkodnia, a 4. hely megszerzéséhez pedig épp a Honda legjobbján, a Zengő Motorsport Civic WTCC-jét nyüstölő Michelisz Norbin kellett átverekednie magát, amely nem ment könnyen.
„Fantasztikus ez a szezon, nagyon büszkék vagyunk erre a világbajnoki címre” – nyilatkozta rögtön a futam leintése után Yves Matton sportigazgató, miközben a világbajnok Citroen teljes legénysége a nagy eseményre készített jellegzetes francia sapkában ünnepelt a boxutcában.
Micheliszre Loeb után újabb kihívás várt, ugyanis a gyári Honda két versenyzőjét, Gabriele Tarquinit és Tiago Monteirót kellett maga mögött tartania. A korábbi privát világbajnok megoldotta a feladatot, így az olasz és a portugál előtt, az 5. helyen gördült célba. A pontszerzők közé az első futamon befért még két Chevy Cruze, a Roal Motorsport színeit képviselő Tom Coronel és a Campos Racing autóját hajtó Hugo Valente, illetve a mezőny negyedik Civic WTCC-je, a Proteam járgánya Mehdi Bennanival a volánja mögött. A marokkói pilóta ezzel megszerezte a rajtelsőséget a fordított rajtrácsos második futamra, ami kulcsfontosságúnak bizonyult a sanghaji vasárnap délután hátralevő részére.
A Honda még egyszer sem nyert idén és az első futam Citroen-fölényének fényében még a fordított rajtrács alapján sem lehetett arra gyanakodni, hogy a japán márkának Sanghajban összejöhet az évad első győzelme. Pedig összejött: Bennani – aki még soha nem nyert a WTCC-ben – a rajtnál megőrizte a vezetést és csodák csodájára egészen a leintésig tartani tudta azt. A marokkói pilóta a leintést követően szó szerint megszédült a sikertől: előbb nehézkesen kecmergett ki a Civic WTCC volánja mögül, majd kénytelen volt a földre ülve, egy falnak támaszkodva fogadni a gratulációáradatot.
„Néhány körrel a leintés előtt átfutott az agyamon, hogy amennyiben ez egy álom, senki ne merjen felébreszteni!” – mondta a WTCC történetének első afrikai futamgyőztese. „Köszönöm a marokkói királynak a támogatást, amellyel segített idáig eljutni. Ez a WTCC, ahol a világ legjobb túraautós pilótái versenyeznek és itt futamot nyerni óriási dolog. Fantasztikus érzéseim vannak!”
Bennani mellől Valente startolt, akit a két gyári Honda már az első körben megelőzött, közülük azonban csak Monteiro maradt harcban: míg a portugál végig a marokkói mögött haladt, addig Tarquini kocsija az 5. körben műszaki hiba miatt megadta magát.
Nem volt gondoktól mentes a Citroen-armada versenye sem: bár a francia gyártó kvartettje az idei második futamok szokásos forgatókönyve szerint kapásból megkezdte a felzárkózást, ezúttal porszem keveredett a gépezetbe. Loeb egy előzési manőver közben olyan keményen szúrt be Muller mellé, hogy a francia autója csúnyán összetört és fel kellett adnia a versenyt. Mivel a bajnokcsapat kvartettjének tagjai közül épp Lopez végzett a legelőkelőbb helyen, a 3. pozícióban, a mögötte záró Loeb elszúrt húzásának köszönhetően az argentin újabb lépést tett a vb-cím felé: a dél-amerikai pilóta előnye 93 pontra nőtt, így tulajdonképpen a nullával egyenlő az esélye annak, hogy a hátralevő két fordulóban Muller ledolgozza a hátrányát.
Michelisz ezen a futamon is az 5. pozícióban zárt, miután kiváló teljesítménnyel sikerült maga mögött tartani Ma Qing Hua Citroenjét, így a magyar versenyző a ponttáblázaton a két gyári Honda-menő között, az 5. helyen állomásozik. Két fordulóval a szezon vége előtt 140 pontja van: a 4. pozíciót birtokló Monteiróról 30 egységgel van lemaradva, míg az őt követő Tarquinit 6 ponttal előzi meg.
A legjobb tíz négy Chevy Cruze-zal egészült ki Coronel, Tom Chilton, Valente és Dusan Borkovic révén. Közülök elsősorban Chilton érdemel elismerést, aki az első futam technikai gondjai után túl későn tudott elindulni a rajtrács felé: mire a boxutca kijáratához ért, már nem engedték ki, így onnan rajtolva kellett nekivágnia a távnak, mégis sikerült beverekednie magát a felső házba.
Miután Pekingben a Lada futamgyőzelmet ünnepelhetett, ezúttal kiábrándító hétvégét zártak: a Granta WTCC-k az első futamon technikai gondokkal küszködtek és nem villogtak a második menetben sem, így a pontszerzésre sem kínálkozott érdemi esélye a James Thompson, Rob Huff és Mihail Kozlovszkij alkotta a triónak.