Jókora port kavart néhány nappal ezelőtt, amikor a Red Bull bejelentette, hogy jövőre a jelenleg még csak 16 esztendős holland tehetséget, az ex-versenyző Jos Verstappen fiát, az F3-ban szereplő Maxot ültetik Jean-Eric Vergne helyére a Toro Rosso néven futó junioristállónál. A vélemények erősen megoszlanak a holland kinevezésével kapcsolatban, ám a hvg.hu a Belga Nagydíj helyszínén meggyőződött arról, hogy a németalföldi tehetség jóval érettebb a koránál.
A „Főnök” - népes rajongótábora így becézte a hollandot - az F1-es karrier után nem bonyolódott bele túlságosan a versenyzésbe, inkább fiacskája, Max istápolására összpontosított. Autósport-berkekben az utóbbi években gyakran lehetett hallani, hogy csemetéje villog a gokatozás világában, idén pedig jól megmutatkozott, hogy a Verstappen család feje nem dolgozott hiába: Max az évad elején a gokartból átült az F3 Európa-bajnokság egyik versenygépébe, ahol az idény eddigi részében sikert sikerre halmozott és a jól elsült váltással számos Forma-1-es alakulat figyelmét is magára irányította. A befutó végül a Red Bull lett, amely néhány napja szerződtette az ifjoncot, garantálva azt, hogy 2015-ben Jean-Eric Vergne helyén versenyzőként szerepelhet az energiaitalos birodalom juniorcsapatánál, a Toro Rossónál, ahol korábban Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo is megfordult.
„Még most is nehezen hiszem, hogy megkaptam ezt a lehetőséget. Rendkívül gyorsan történt minden és egy álom válik valóra, amelyért nagyon, nagyon sokat dolgoztunk az édesapámmal együtt” – mondta az ifjabb Verstappen csütörtök délután a Belga Nagydíj helyszínén, Spa-Francorchamps-ban, ahol az őt szabályosan megrohamozó újságírók között jelen volt a hvg.hu munkatársa is.
Míg Vergne a Toro Rosso motorhome-jában letörten próbálta nyomatékosítani honfitársainak, a francia sajtó képviselőinek, hogy keményen dolgozik azért, hogy 2015-ben is a Forma-1-ben maradhasson, és lát is esélyt a folytatásra, addig a fiatal holland néhány méterrel arrébb az édesapját idéző magabiztossággal hangsúlyozta: noha a közvélemény szerint túlságosan fiatalon és nem eléggé tapasztaltan jut szerephez a Forma-1-ben, nem hiszi, hogy a kora miatt kellemetlenül kellene éreznie magát.
„Nem érzem, hogy nyomás nehezedne rám. Ilyenkor csak egyetlen dolgot lehet tenni: a tőled telhető legjobbat kell nyújtanod és éppen ezt teszem én is. Sokan emlegetik a koromat, de nem aggódom emiatt sem, mert abban hiszek, hogy a tehetség a legfontosabb. Ha nem vagy elég tehetséges, akkor nincs esélyed eljutni ide. A nagy előrelépésekhez egyébként már volt alkalmam hozzászokni, elég csak arra visszagondolni, hogy a gokartozás világából azonnal az F3-ban mentem, ahol eddig megálltam a helyem” – fogalmazott a jövőre mindig idők legfiatalabb újoncaként debütáló Verstappen, akinek helyzete valóban kissé bizarr: Forma-1-es kontraktussal már rendelkezik, jogosítványa viszont a kora miatt még nem lehet.
Nem csak az a furcsa, hogy a szemtelenül fiatal suhanc máris Forma-1-es szerződést kapott, hanem az is, hogy épp a Red Bull-kontingenshez szegődött el. Az energiaitalosok már két éve is próbáltak lecsapnia a kis Verstappenre, az édesapa akkor azonban ellenállt, azzal érvelve, hogy az autó-motorsportok világában nyakig megmerítkezett vállalat túlságosan komolyan belefolyna a fiatal tehetség sorsának alakításába. A közelmúltban úgy hírlett, hogy a Mercedes lesz a befutó, a csillagosokhoz ír alá a holland, végül mégis a Red Bullra esett a választás: a pilóta elárulta, hogy az Osztrák Nagydíj hétvégéjén állapodtak meg, és döntésében kulcsszerepet játszott az a tényező is, hogy a bikások már 2015-re konkrét versenyzési lehetőséget kínáltak számára. Megjegyezte Verstappen azt is, hogy - mint fogalmazott – „úgy éreztem, hogy a Red Bull a megfelelő választás számomra, mert bízom az itteni emberekben, ráadásul az egész csapat hangulata nagyon családias és ez a két tényező nagyon fontos számomra.”
Az ifjú Verstappen egy igazi versenyzőklán sarja: édesanyja, Sophie Kumpen annak idején a gokartsport világában ért el komoly eredményeket, ráadásul a pilóta anyai nagyapja és nagybátyja is versenyzett, a bácsikája a GT-versenyzés világában produkált sikereket. A háttérben gyaníthatóan mindannyian segítették a fiatal tehetséget, aki ennek ellenére is elsősorban az édesapja szerepvállalását emelte ki: „Az mindig remek, amikor egy Forma-1-es versenyző fia bekerül a Forma-1-be, így természetesen édesapám nagyon boldog volt. Neki ráadásul nagyon komoly szerepe is van abban, hogy így alakultak a dolgok, ugyanis mindig, mindent együtt csináltunk. Amikor befejezte a versenyzést a Forma-1-ben, mindennel felhagyott annak érdekében, hogy belőlem az lehessen, aki most vagyok. Nyugodtan mondhatom, hogy komoly áldozatokat hozott ezért.”
A hvg.hu kérdésére, hogy az ex-versenyző apuka mennyire lesz a debütálásra készülő ifjonc hasznára, Max Verstappen kifejtette: „Tudom, hogy nagyon sokat tud majd segíteni nekem a Forma-1-gyel kapcsolatban, mert versenyzőként elkövetett néhány hibát és biztosan igyekszik majd annak érdekében, hogy velem ne történjen meg ugyanez. Pilótaként ráadásul elég sok időt töltött el a sportágban, így komoly tapasztalatokkal rendelkezik és hasznos tanácsokkal fog szolgálni.”
Amikor újonc érkezik a Forma-1 mezőnyébe, mindig adja magát a kérdés, hogy mikor vezethet első ízben F1-es versenygépet, az ifjonc esetében pedig ez hatványozottan igaz, hiszen még az F1-es szerepléshez elengedhetetlenül szükséges Szuperlicenccel sem rendelkezik. Elméletileg van esély arra, hogy Verstappen már idén feltűnjön néhány futam pénteki szabadedzésén - paddock-pletykák szerint az utolsó három futamon már láthatjuk a nyitónapi első tréningeken -, ám mint megtudtuk, erről egyelőre nem döntött a Red Bull vezérkara.
„Az erőnléti edzésekre mostantól sokkal komolyabb hangsúlyt kell helyeznem és meg kell ismernem a Forma-1-es autók működését is. Utóbbira a pénteki szabadedzéseken kínálkozna esélyem, de még nem beszéltünk erről a csapattal. Meglátjuk, hogy mi fog történni a hátralevő futamokon. Fontos lesz a szimulátor is, erre azonban még nem volt lehetőségem, mert túlságosan zsúfolt volt az utóbbi néhány hét. Nem szabad megfeledkezni az F3-as bajnokságról sem, amelyet szintén nagyon fontosnak tartok” – ecsetelte a felkészüléssel kapcsolatos lehetőségeket és tennivalókat a pilóta, aki szeptember 30-án tölti majd a 17. életévét.