Nincs kiszámíthatatlanabb autóverseny a Le Mans-i 24 órás viadalnál – mondta a hvg.hu-nak a korábbi Forma-1-es pilóta, a Toyota 8-as rajtszámú egységének versenyzője, aki még nem nyert klasszikus megbízhatósági futamon, de tudja, hogy mi kell az ottani sikerhez.
Nem véletlen, hogy Le Mans-ban jól szerepelni komoly érdem, az ott elért győzelem pedig különösen értékes: a La Sarthe-versenypályán aratott diadalt csakis a Forma-1-es Monacói Nagydíj, az Indianapolis 500 vagy épp a Dakar-rali megnyerésével lehet egy lapon említeni. Az összecsapás kíméletlen, s mint arra az első győzelmére pályázó Buemi rámutatott: teljességgel kiszámíthatatlan is.
„Nagyon, nagyon hosszú verseny, amely abszolút kiszámíthatatlan” – mondta a hvg.hu-nak a harmadik Le Mans-i startjára készülő korábbi Forma-1-es versenyző, akinek az előző két évi futam elég volt ahhoz, hogy megfejtse a siker receptjét: „Sokszor még az sem számít, hogy nagyon gyors vagy. Itt az a legfontosabb, hogy befejezd a futamot, gondok nélkül, ez pedig rendkívül nehéz feladat. A jó eredményhez komoly kompromisszum szükséges: kell némi kockázatot vállalni, de csak annyit, hogy ne hibázz. Csak így lehet eredményt elérni.”
A Forma-1- es Toro Rossónál 2009 és 2011 között 55 nagydíjon induló, az energiaitalos márka nagyobbik csapatánál, a Red Bull Racingnél jelenleg is tesztpilótáskodó nyurga versenyző szerint Le Mans-ra nem könnyű felkészülni. A több mint 13 kilométer hosszú, részben közutakból álló pályán tesztelést csak ritkán bonyolíthatnak az érintettek, így – akárcsak a Forma-1-ben – fontos szerep jut a szimulátornak: „Rengeteg szimulációt hajtunk végre” – magyarázta Buemi, aki döbbenetes adalékkal szolgált: „Végeztünk 25 órás versenyszimulációkat, de 36 órásakat is. Ezek megterhelőek ugyan, de kétségtelen, hogy nagyon hasznosak.”
2012 óta a Le Mans-i 24 órás viadal a megbízhatósági-vb (WEC) szezonjának leghosszabb futama és fénypontja: ezt a bajnokságot azért hívta életre az FIA, hogy a műfaj szereplőinek év közben is legyen lehetősége érdemi sikerekért küzdeni. A Toyota TS040 típusjelű hibridjei jól kezdték az idei szezont, megnyerték az első két futamot, így a közvélemény arra számít, hogy a japán márkának ezúttal lehet esélye az évek óta egyeduralkodó Audik ellen.
„Nagyon nehéz lenne ezt kijelenteni, hogy a Toyota a favorit” – vélekedett Buemi. „Sokan mondják a WEC szezon első két futamának megnyerése miatt, hogy mi vagyunk a fő esélyesek, de Le Mans-ra soha nem lehet jósolni. Ha pusztán az utóbbi versenyek eredményeit nézzük, akkor tényleg jónak tűnünk, jómagam viszont úgy érzem, hogy az Audi esélyei sokkal jobbak, elvégre is az utóbbi években senki más nem tudott nyerni rajtuk kívül. A Porsche még csak most tért vissza, de nagyon erősek. Lehet, hogy idén még lesznek technikai gondjaik, de azt már megmutatták, hogy pokolian gyorsak és nagyon komoly ellenfelek lesznek.”
Buemi a 8-as rajtszámú Toyota versenyzői összeállítását a brit Anthony Davidsonnal és a francia Nicolas Lapierre-rel együtt alkotja. A trió a 3. pozícióban zárta a háromfordulós kvalifikációs edzést, az ominózus kört épp Buemi autózta.