Gyötrelmesen indult a Honda számára a Túraautó Világbajnokság (WTCC) 2014-es idény a marokkói Marrakesh utcáin: a japán gyártó kontingense komoly vérveszteséget volt kénytelen elkönyvelni, ám a csapatfőnök, Alessandro Mariani szerint így is voltak pozitívumai az évadnyitó hétvégének.
A valenciai kollektív tesztelés óta a Hondánál is jól tudták, hogy a WTCC-be frissen beszálló gyári Citroen-alakulat még a vártnál is keményebb diónak ígérkezik, így az senkit nem lepett meg a fehér-piros-zöld együttesnél és privát csapataiknál, hogy a francia armada dominálta a hétvégét. Abban viszont reménykedtek az olasz JAS Motorsport által működtetett gyári egyletnél, hogy a városi pályákra jellemző veszedelmet sikerülhet minimális veszteséggel megúszni, ám ez nem jött össze.
Gabriele Tarquini, a gyári alakulat rutinos öreg rókája már a szabadedzésen elvérzett: az olasz veteránt eltrafálta a visszatérő Gianni Morbidelli Chevy-je és a Civic WTCC olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy 2009 világbajnoka sem az időmérőn, sem a futamokon nem tudott rajthoz állni. A megpróbáltatások sorozata vasárnap is folytatódott: az első futamon az anyacsapatot képviselő Tiago Monteiro összehozott egy 5. helyezést, amit a Proteam Civicjét vezető helyi kedvenc, Mehdi Bennani egy 7., a Zengő Motorsport versenyzője, Michelisz Norbert pedig egy 9. pozícióval toldott meg, ám egy sérült szervópumpa miatt a második futamon már hazánk legnépszerűbb sportolója sem lehetett ott a rajtrácson.
A pontot az i-re Bennani kizárása tette fel: a rajtnál Tom Coronellel összecsapó marokkói egy áthajtásos büntetés után harcos versenyzéssel 5. lett, de az utólagos műszaki ellenőrzést követően kizárták, mert Civicjének súlya nem érte el a minimális súlyhatárt. Bennani kálváriájából Monteiro profitált, aki így előrelépett a 10. helyre és mentett egy pontot: sok oka nem volt az örömre a Honda-vezérkarnak, ám Alessandro Mariani csapatfőnök szerint pozitív hozadéka is volt a kemény évadnyitó hétvégének.
„Az elsődleges célunk az volt, hogy találjunk néhány megoldást a beállításokkal kapcsolatban és ezt sikerült elérnünk. Igaz, sokkal jobb lett volna, ha Gabriele is pályán van, mert akkor lett volna egy második adatforrásunk is, a kocsiját azonban sajnos nem lehetett megjavítani a baleset után” – fogalmazott a szakvezető.
Mariani már akkor is optimizmusának adott hangot a Civic WTCC-ben rejlő lehetőségekkel kapcsolatban, amikor a valenciai kollektív teszten kirajzolódott Citroen-erőfölény. Bár Marrakesh utcáin a rivális márka kőkemény eredményekre váltotta teljesítményét, a Honda-főnök továbbra is magabiztos: „Teljes mértékben bízom a Civic potenciáljában, de az semmiképp nem játszik a kezünkre, hogy így az évad elején ennyire sűrűn vannak a versenyek. Ráadásul egy ilyen városi pálya a legkevésbé sem mondható ideális helyszínnek tesztelési célokra” – mondta az olasz szakember, aki Bennani produkcióját ’meggyőzőnek' titulálta és megjegyezte: „Szerintem jó eredményeket fog elérni idén.”
Nem elégedetlen a hétvégével kapcsolatban Daisuke Horiuchi, a Honda motorfejlesztésért felelős vezetője sem: „A motorok megbízhatósága nagyon jó volt ezen a hétvégén, és úgy érzem, hogy a motorerőnk nem kevesebb, mint a versenytársaké. Jelenleg azzal van gondunk, hogy a kanyarokból kijövet időt veszítünk, márpedig ez motor és karosszéria frontján is javításokat igényel” – sommázott a motorguru.
Annyi bizonyos, hogy a Hondánál nem fognak unatkozni ezen a héten: hétvégén már a dél-franciaországi Paul Ricard pályán csatázik a WTCC mezőnye, és a különítménynek gyakorlatilag 72 óra áll a rendelkezésére ahhoz, hogy összerakjanak egy autót Tarquini számára. A csapat korábbi közlése szerint a második fordulóra a felkészülési időszakban használt tesztautót kapja meg a gárda nagy öregje, miközben azonnal elkezdték egy újabb Civic WTCC összerakását.
A gyártói ponttáblázaton a nyitóforduló után a Honda 44 ponttal áll a 95 egységet jegyző Citroen mögött, míg az egyéni tabellán a 11 ponttal rendelkező Monteiro a legjobb hondás: a portugál a 6. pozíciót foglalja el.