Furcsa gyakorlat a jelenlegi kötelezős kárrendezésben, hogy a vétlen autós mindig a másik fél biztosítóját kénytelen felkeresni. Így lényegében senkit nem érdekel, hogy ne a legolcsóbb biztosítást kösse.
Általános gyakorlattá válhatna Magyarországon is a direkt kárrendezés egy elindult egyeztetés nyomán. A pénzügyi felügyelet az autósok véleményére is kíváncsi. A tervezet itt elérhető.
Jelenleg Magyarországon a kárt okozó fél biztosítójánál kell elintézni a kötelező felelősségbiztosítás (kgfb) alapján járó kifizetést, de ennél ügyfélbarátabb a saját biztosítós - direkt - megoldás. Az e mellett és ellen szóló érveket vette sorra a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a honlapján közzétett konzultációs anyagában.
A direkt kárrendezés lényege az, hogy a baleset károsultjának nem a károkozó biztosítójához, hanem a saját biztosítójához kell fordulnia. Az ügyfél előnye az, hogy előre tudja, kár esetén hova kell fordulnia, és ez alapján tudatosan választhatja ki a kgfb-biztosítóját. Azt is tudja, hogy a biztosítójának érdeke őt jól kiszolgálni, különben nem nála fogja megújítani a szerződését.
Ezzel szemben jelenleg a károsult szerencséjén múlik, hogy kár esetén hova kell fordulnia, s milyen lesz a kárügyintézés színvonala. A biztosító számára a fő előny, hogy a kárrendezéssel is magához tudja kötni az ügyfelét, tehát bővül az ügyfélmegtartási eszköztára. Ennél is fontosabb, hogy az ügyfél a kárrendezés színvonalát a díjban is hajlandó lesz elismerni. Emiatt a biztosítók nemcsak az árak leszorításában, hanem a minőség javításában is érdekeltek lesznek.
Hátránya a direkt kárrendezésnek, hogy költségei az ügyfeleket terhelik, így a díjak - a rendszer bevezetése előtti díjszinthez képesti - emelkednek. Költsége lesz a jobb szolgáltatásnak és a biztosítók közötti elszámolásnak is. Jelenleg is végez direkt kárrendezést néhány biztosító, ha az ügyfél a kgfb-t és casco biztosítást is náluk kötötte.