Autó MTI 2012. szeptember. 17. 07:51

Nem mindig az ember a hibás, ha két parkolóhelyet foglal

Nemcsak a járműipar szakértőinek, de laikus szemű megfigyelőknek is feltűnik az a trend, amelynek értelmében egy-egy gépkocsitípus új változata szinte mindig nagyobb, szélesebb és súlyosabb, mint az elődje. Ez pedig hovatovább komoly gondokat okoz - például a parkolóházak férőhelyeinél.

A legszemléletesebb példa az autók "hízására" az egyik legnépszerűbb típus, a Volkswagen Golf. Míg a közkedvelt kompakt modell első, 1974 novemberében piacra dobott változata nagyjából Trabant méretű volt, addig a 2008 óta gyártott Golf VI kereken 17 centiméterrel szélesebb, mint az "őse". A jövő hónapban forgalomba kerülő Golf VII modell pedig újabb 1,3 centiméterrel lesz szélesebb és 5,6 centiméterrel hosszabb, mint az elődje.

A zwickaui közlekedéstechnikai intézet friss statisztikájából kitűnik, hogy a Németországban forgalomba helyezett kompakt- és középkategóriás autók 2000 óta átlagosan 19 centiméterrel lettek hosszabbak és 15 centiméterrel szélesebbek. Ez egyre nagyobb gondot okoz a közösségi parkolók és parkolóházak használatakor.

Tovább súlyosbítja a helyzetet a városi terepjárók (SUV) és minibuszok térnyerése a járműparkon belül. Németországban jelenleg 5,5 milliót tartanak számon belőlük - 1,3 millióval többet, mint  2006-ban. Egy-egy VW Touareg vagy Audi Q7 (szélességük 1,94, illetve 1,98 méter) gyakran két parkolóhelyet is elfoglal, ha vezetője nem pontosan az üres hely közepére tudja beparkolni az autót.

Ezt nehéz lenne tudományosan igazolni.
whumba.tumblr.com

A helyek mérete ugyanis "őskori" reliktum, a vonatkozó német előírás az 1970-es évjáratú VW Bogár szélességéhez (1,58 méter) igazodva 220 és 230 centiméter között szabja meg egy-egy parkolóhely szélességét. A tartományi építésügyi miniszterek konferenciája mindeddig elzárkózott az ósdi előírás módosításától, holott a zwickaui intézet szakemberei legalább 250, de inkább 260 centi széles parkolóhelyeket tartanak ésszerűnek és kívánatosnak - írta a Der Spiegel.

A német parkolók és parkolóházak üzemeltetőinek szövetsége helyesli a zwickaui elképzelést. Mi több, néhány parkolóházban - az ügyfelek kívánságára - már ki is szélesítették a férőhelyeket.

Ez azonban nem mindenütt járható út - főként mélygarázsokban nem. Ott ugyanis a támpillérek között legtöbbször három férőhely van. Ha most ezek szélességét növelni akarná az üzemeltető, akkor a három helyből csupán kettő maradna. Vagyis a teljes mélygarázs kapacitása a kétharmadára zsugorodna, ami szükségszerűen maga után vonná a parkolási díj 30 százalékos emelését. Ezt pedig aligha akarja bárki is - vélekedett Henning Tants, az egyik hamburgi mélygarázs illetékese. Szerinte akinek problémát okoz a beparkolás, illetve a ki- és beszállás a szorosan egymás mellett álló autókból, az legjobban teszi, ha kisebb autót vásárol magának.

Hirdetés
Címkék
hvg360 Tiszai Balázs 2024. december. 02. 15:00

Orosz olajból készült termékek az EU-ban: napokon belül lejárhat a szankció alóli felmentés, piacot veszthet a Mol

Tilos az unión belül orosz olajból finomított áruval kereskedni, kivéve, ha a Mol szlovák leánycége vagy, és Csehországnak adsz el. Ennek a felmentésnek viszont december ötödikén vége, hacsak meg nem hosszabbítják. Mennek már a tárgyalások, de már a felállás sem világos: Szlovákia és a Mol nagyon akarja az újabb egyévnyi mentességet, Csehország viszont hallgat.