Autó hvg.hu 2012. augusztus. 08. 11:39

Jönnek a Facebook-autók

A világ egyik legnagyobb autóhálózati kísérletét indították útnak, amely során a gépkocsik megoszthatják egymással az információikat a forgalomról, és a veszélyes helyzetekről. Innen már csak pár lépés, amikor elkezdik majd lájkolni a kedvenc benzinkútjaikat, vagy parkolás közben unatkozva megbökik egymást.

A közösségi hálózatok igen jó például szolgálnak a szakembereknek arra, hogy hogyan lehet gyorsan és könnyen információt cserélni egy rendszeren belül. A most induló Car to X (C2X) kommunikációs hálózatban az autók egymással és a közlekedési infrastruktúrával is cserélnek információkat, így folyamatosan frissített képpel rendelkeznek a közlekedési helyzetről.

A most induló tesztüzemben 120 jármű vesz részt a Rajna-Majna régióban az év végéig. A rendszer a simTD névre hallgat, amely a biztonságos, intelligens, közlekedés német tesztüzemének rövidítése (Sichere Intelligente Mobilität - Testfeld Deutschland), és a vezető német autógyártók és autóipari beszállítók, kommunikációs vállalatok, kutatóintézetek és a közszféra közös projektje. Olyan nevek vannak benne többek közt, mint az Opel, az AUDI, a BMW, a Daimler, a Ford, a Volkswagen, a Robert Bosch, a Continental, a Deutsche Telekom AG, az Alkalmazott Tudományokat Támogató Fraunhofer-társaság, a Mesterséges Intelligencia Német Kutatóközpontja, a Berlini Műszaki Egyetem vagy a Müncheni Műszaki Egyetem.

Parkolni is segít

A simTD jó szolgálatot tehet, ha az autópályán belefutunk egy nagy dugóba. Például már az előtt jelezhet nekünk, hogy vészfékezésre kényszerülnénk, mert éppen egy dombra hajtunk felfelé, vagy egy kamion eltakarja előlünk a kilátást. Mindemellett az egérút megtalálására is remek lehet, amellyel kikerülhetjük a hosszú várakozást.

Lájkolják egymást.
Daimler AG

Az alkalmazás emellett az éjszakai vezetésben is segítséget nyújthat a különböző autópálya-építési szakaszokon való tájékozódásban, illetve a kijelölt út vonalvezetésének pontos felismerésében. Az építés alatt álló szakaszok fel-, illetve kihajtói, a kijelölt sávok be nem látható kanyarulatai, valamint az adott irány sávjainak többszörös megosztásai mindenekelőtt éjszaka jelentenek kiemelt balesetveszélyt.

A simTD nem csupán aktuális információkkal szolgál a vezető számára az építési területről, hanem jól áttekinthető módon annak forgalmi sávokra osztott képét is megjeleníti. Az építési területre behajtó járművek az út mellett e célra kiépített, speciális infrastruktúra segítségével UMTS- vagy WLAN-kapcsolaton keresztül juthatnak ezen adatokhoz. A kérdéses szakaszt elhagyva, ezúttal a járművek szolgálnak fontos információval az útszéli infrastruktúra számára a pillanatnyi közlekedési helyzetről, illetve az éppen kijelölt út viszonyairól, így biztosítva aktuális adatokat a továbbiakban érkezők számára is.

A simTD a belvárosban is segíthet, ahol parkolóhely-kereső szolgáltatásával a vezető gombnyomásra hívhat le információkat arról, melyik parkolóház kínál úti célja közelében szabad helyeket. Az adatok a nyitvatartási időre, az árakra, illetve a speciális mozgássérült parkolóhelyekre egyaránt kiterjednek. A járművek számára központi szerver szolgáltatja az információt, az adatcsere ez esetben UMTS-kapcsolaton keresztül jöhet létre.

Irány az USA

A Volkswagen közleménye szerint a fejlesztésük e területen további szolgáltatások is várhatóak, például egy adott pozíció körüli aktuális közlekedési helyzet lekérdezésére és térképes megjelenítésére. E fontos információkat a megfelelő közlekedési webkamerák képei egészíthetik ki. A forgalomszervezés hatékonyságát e nagyban fokozó funkciókon túl a vezető a német időjárás-jelentést is lehívhatja térképére.

Emellett a közlekedés szervezőinek is segítséget nyújt a rendszer, amellyel finomabban lehet hangolni a közlekedési lámpákat a visszacsatolt információkkal, és még folyamatosabbá lehet alakítani a forgalmat.

A projektben jelentős szerepet vállaló Daimler a német teszt mellett az Egyesült Államokban Kaliforniában is teszteli a C2X-rendszert, és ott is igyekszik terjeszteni a technológiát. Ha pedig a jövőben egyre több jármű kapcsolódik be, akkor már tényleg csak idő kérdése, hogy úgy terjedjen el az autók hálózata, mint a legnépszerűbb közösségi oldal.

Hirdetés
hvg360 Lőrincz Tamás 2025. január. 06. 06:30

A választás időpontjánál is fontosabb, telik-e osztogatásra a Fidesznek, miközben a kilátásoknál csak a közhangulat rosszabb

A Tiszának az előrehozott választás témájának napirenden tartása – ezzel együtt leginkább annak elkerülése – mellett a pártépítés lesz a legfőbb feladata 2025-ben, a Fidesznek pedig a gazdaság felpörgetése és saját táborának megtartása. Mi vár a magyar politikára és a választókra a most kezdődő évben?