A cégautó továbbra is az egyik legalapvetőbb juttatási forma a vállalatoknál, még akkor is, ha egyre több cég dönt úgy, hogy nem él ezzel az ösztönzéssel - derül ki a HVG Cégautó 2011 különszámból.
A Hay Group adatai szerint jelenleg a vizsgált vállalatok 94,9 százaléka ragaszkodik hozzá, ami elsöprő többség ugyan, de 4 százalékkal alacsonyabb, mint egy évvel korábban. A céges újautó-vásárlások mindenesetre némi fellendülést sejtetnek: 2011-ben az első negyedévben – az előző év azonos időszakához képest – 37 százalékkal több juttatásautót, 6 százalékkal több munkaautót és 33 százalékkal több státusautót vásároltak a magyarországi vállalatok. Ebbe minden bizonnyal belejátszik, hogy a gazdasági válság nyomán 2009-ben elrendelt autóbeszerzés-halasztásokkal és a meglévő autókra vonatkozó futamidő-hosszabbításokkal nem lehet az idők végezetéig operálni, például mert egyre inkább megnőnek az így elaggó kocsiparkok karbantartási-kezelési költségei.
Az előző évben a vállalatok a költségek csökkentésére különböző eszközökhöz folyamodtak. Sokan alkalmazzák a gépkocsi-hozzájárulást, vagyis pénzbeli juttatással igyekeznek saját autójuk használatára ösztönözni azon dolgozóikat, akik pozíciójuk szerint jogosultak lennének cégautóra. Vagyis a gépkocsi-hozzájárulás magát a cégautó-juttatást váltja ki. Az idén már a társaságok negyede folyamodott ehhez a megoldáshoz – szemben az egy évvel korábbi 6 százalékkal –, főleg az alacsonyabb munkavállalói kategóriákban, például a szakértői szinteken.
A Hay Group tanácsadó cég megfigyelése szerint egyes háztartási fogyasztási cikkeket gyártó vállalatoknál még az értékesítők, területi képviselők, ügynökök számára is inkább hozzájárulást adnak céges autó helyett. Ez azonban ritkaság, többnyire választani is lehet az autó és a hozzájárulás között, és ahol így van, ott általában a céges kocsi a vonzóbb. Talán azért is, mert a hozzájárulás összege csaknem 10 százalékkal csökkent.
Még a vezetői szinteken sem minden munkavállaló tekintheti automatizmusnak a céges járművet – derül ki a Kienbaum személyzeti tanácsadó vállalat felmérését közzétevő HVG Cégautó 2011 különszámból. Eszerint a cégeknél a sales- vagy marketingigazgatók 94, a logisztikai vezetők 92 százaléka kap cégkocsit, amivel olykor magát az ügyvezetőt is megelőzik, hiszen százból 12 magyarországi német vállalatnál ők nem kapnak cégautót. Gyanítható persze, hogy ezeken a helyeken az autóval eleve rendelkező topmenedzser valamilyen extra gépkocsi-hozzájárulást kap, arról nem beszélve, hogy 30 százalékuk Audit, egytizedük Mercedest és kisebb hányaduk Volvót használ, ami a német tulajdonú vállalatoknál a jelek szerint egyedül az ügyvezető kiváltsága. A minőségbiztosítási és számviteli vezetők viszont a Kienbaum által megkérdezett cégek mindössze 57, illetve 50 százalékában járhatnak céges kocsival, a mérnökök csupán 3, a rendszergazdák 2, a könyvviteli ügyintézők alig 1 százalékát kényeztetik ilyesmivel, a fizikai munkásoknak pedig sehol nem jár céges kocsi. A cégvezetőtől lentebbi szinteken egyébiránt a Skoda, Volkswagen, Ford és Opel gépkocsik váltják egymást.
A tavalyi év fordulópont lett a gépkocsik beszerzése szempontjából, addig ugyanis a készpénzért történő vásárlás megelőzte a lízingelt cégautókat, ám a lízing 2010-ben előretört, miközben az egy gépkocsira vetített havi lízingdíj stagnált. Egy vállalati vezető 6–12,5 millió forintos (listaárú) autóval jár, középvezetői szinten 4–8,5 milliós kocsik a jellemzők. Míg korábban az értékesítők – reprezentatív szerepük miatt – értékesebb kocsit kaptak, mint ugyanazon a szinten dolgozó, ám nem értékesítő kollégáik, ez a kitüntetett helyzet a múlté.
A vezető beosztású munkavállalók többsége (48 százaléka) egyébként alsó-középkategóriás járművel, alig több mint harmaduk (35,5 százalék) középkategóriással jár, 7,6 százalék pedig luxusautóval (ez főként Volvo S60, Audi A6, BMW 5, Saab 9-3), 6,1 százalékuk egyterűvel vagy városi terepjáróval. Alsóbb alkalmazotti szinteken ugyanakkor elsöprő többségben (63,2 százalék) vannak az alsó-középkategóriás gépkocsik, de előfordulnak kisautók (15,3) és középkategóriások is (11).
A vállalati felmérések egy érdekes összefüggésre is rávilágítanak: a jelek szerint 17 százalékra nőtt azoknak a cégeknek az aránya, ahol a felső vezetés alatti szinteken is megtérítik a belföldi magánhasználat üzemanyagköltségét. A százalékos adat azonban csalóka, hiszen nem derül ki belőle, ami sejthető: az ilyen alacsonyabb alkalmazotti szinteken előzőleg minden bizonnyal széles körtől vonták meg a gépkocsit mint juttatást.
Abban továbbra sincs változás, hogy a cégautó külföldi magánhasználata széles körben (44,4 százalék) 2010-ben is csak a felső vezetés kiváltsága, a legalsóbb szinteken például az autóhasználók csupán 7,1 százaléka élhet ezzel. Ám míg a felső- és középvezetők több mint négyötödének a belföldi magánutak benzinköltségét is állja a cég, a szakértőknek csak kétharmada, az adminisztratív dolgozók valamivel több mint egyharmada kap ilyen kedvezményt vállalatától. Az értékesítésen dolgozó beosztottaknak magánhasználatra is bevethető autót juttató cégek száma pedig egy év alatt 90-röl 79 százalékra zuhant, amit a szakemberek azzal magyaráznak, hogy több vállalkozás bevezette a csakis üzleti célra használható, munka után kulccsal együtt a telephelyen hagyandó pool car rendszert. Egyes cégeknél szigorításként jelent meg, hogy a GPS-es kisáruszállítókkal megtett magán-kilométereket az idén már az alkalmazottaknak kell fizetniük, illetve van olyan vállalat, ahol 2011 közepétől a juttatásautók cégautóadóját már a munkavállaló állja.
Arra nem találtunk adatot, hogy az autóbeszerzéseknél az alacsonyabb kategóriájú, alacsonyabb presztízsű vagy gyengébb felszereltségű modellek vételével spóroltak volna a cégek. A vállalati előírások rendszerint a puritán külsőre, megbízható biztonsági felszereltségre és visszafogott kényelmi extrákra terjednek ki. A Boschnál azonban elmondták: autóvásárlóként és alkatrészgyártóként is megérzik a válság szelét. Beszállítóként azt tapasztalták, ugyanolyan kiszámíthatatlanul és hektikusan érkeznek hozzájuk a megrendelések, amilyen kiszámíthatatlanul teljesítik megrendeléseiket az importőrök: az is előfordult, hogy egy beszerzés alkalmával a közkedvelt Ford Focus helyett a biztosan határidőre szállított Skoda Octaviát vásárolták meg.
További részletek a HVG Cégautó 2011 különszámban.