Autó Biró Csongor 2011. június. 10. 23:21

Opel Insignia ST 4x4: vezettük a mindentudó Opelt

Opel, Insignia, kombi, összkerékhajtás, izmos dízelmotor, hifi, automatikus váltó, táblafelismerés, sávtartó – ízfokozó összetevői egy kiváló autónak. De hogy a recept alkotóinak összekeverése milyen étket szült, az csak a tesztből derül ki.

Ízlelgetve a négykerékhajtású kombi, dízel Opel Insigniát kellemes érzések lesznek úrrá rajtam. Pedig alkotóelemeivel nem vagyok megelégedve, pontosabban nem vagyok maradéktalanul megelégedve.

bcs

Az automatikus váltó lomhán, ridegen és későn kapcsol, hagyja szenvedni a motort, és hiába van kézi üzem, nem enged váltani. Az autó nehéz, a 160 lovas motor erőlködik folyamatosan, csak a sport beállítás teszi dinamikussá. De az sem vág hátha.  Hangos a dízel, mind alapjárata, mind menet közbeni hangzása tolakodó, zavaró és kellemetlen – igaz a hangszigetelés kiváló, 100-nál ugyanúgy halljuk, mint 160-nál. A kombi csomagtartója nem egy hodály, látványos inkább, mint praktikus. Igaz, egy bringa kényelmesen befér fektetve és a többféle csomagrögzítő eszköz (120 ezer forintos felár) még a törékeny tárgyak szállítására is alkalmassá teszi. A csomagtartó elektromosan nyitható, drága, de hasznos extra (120 ezer forint). A motor kínlódásának a tankoláskor fizetjük meg az árát, az Insignia kombi a maga közel 2 tonnájával 8,7 liter gázolajat kért 100 kilométerenként. Hatótávja nem túl nagy, 6-700 kilométeres (vegyes üzemben).

bcs

Ennyit az összetevőkről. A kocsi egyben nézve mégis tetszett. Mert szép, elegáns, okos, izgalmas, intelligens, jól felszerelt és kényelmes. A hátat jól tartja a sportos vezetőülés, a memóriás fotel kérésre kiszálláskor hátracsúszik. Parkoláskor elfordul a jobb oldali tükör, elöl és hátul is vannak érzékelői a parkoló radarnak. Az ülésfűtés télen lehet hasznos, a Bluetooth-kapcsolatos telefonálás elengedhetetlen egy ilyen üzleti autóban. A telefonálás azonban nem zavartalan, a hatszáz kilométeres együtt kocsikázás során kétszer megszakadt a beszélgetés, valami bezavart az összeköttetésbe. Az Infinity hangrendszer szépen szól, a fedélzeti számítógép magyarul kommunikál, a navigáció pontos és érthető (felára 478 ezer forintért hifivel együtt).

bcs

A hátsó ülésen is kényelmes az Insignia, a hátsó sor ledöntésével sík csomagtartót kapunk. Apró tárolókban is gazdag az Insignia, használható a könyöktámasz (itt találhatjuk az USB-csatolót), a kesztyűtartó és tágasak az ajtózsebek is. Pohártartóból négy van a kocsiban, két hátsó utas könyöklőt használhat. Az okos világítása révén az Insigniából esőben, autópályán és szűk városi kereszteződésekben is jól látunk, illetve jól látszunk. A Sport felszereltségi szinten széria állítható futómű révén keményebbre, vagy puhábbra hangolhatjuk az autót (a sport üzemmód választásakor a sebességfüggő kormánymozdulatokra adott válaszok, a gázadási reakciók és az automatikus sebességváltó váltásai élesebbek lesznek, a lengéscsillapítók az optimális útfekvés érdekében keményednek. Beállításai az információs és szórakoztató rendszer képernyőjén megjelenített menüben testre szabhatók. Bekapcsolásakor a sportos hangulatot és érzetet tovább erősíti a műszerfal megvilágításának fehérről vörös színre váltása.) Jó úton ezzel még élvezzük is a vezetést, rossz úton azonban bármit kapcsolhatunk, a futómű hangos és felüt az úthibákon. Ennek egyik oka természetesen a peres gumival szerelt 19-es kerék (234 ezer forint felár, elektromos első ülésekkel).

bcs

Ami igazán élményautóvá teszi mindennek ellenére az Insigniát, az az összkerékhajtás (520 ezer forintos felárért). Vele minden kanyar feladat, amit lehetőleg nagy tempóban kell bevenni. Fogcsikorgatva, de bármilyen melót teljesít. Az adaptív 4x4 rendszer proaktív, azonnal oda küldi a nyomatékot, ahol ezt igényli az elektronika.  Összetevői között találjuk a nyomatékátviteli berendezést (TTD) és a hátsó tengelynél lévő, részlegesen önzáró, elektronikus, eLSD differenciálművet. Mindkettő a Haldex egységek legfrissebb generációját képviseli, karbantartást nem igényelnek. Az adaptív összkerékmeghajtás szervesen kapcsolódik az Opel Insignia Sports Tourer többi dinamikus vezérlőrendszeréhez. Így sokkal sportosabban is reagál a sport üzemmód aktiválásakor.

Az adaptív összkerékmeghajtás előnyei már induláskor érezhetők: a stabil gyorsulás és a maximális tapadás érdekében a nyomatékátviteli berendezés mind a négy kereket meghajtja. Normál körülmények elsőkerék-hajtású az autó. Gyorsításkor és kanyarokban a változó első/hátsó tengelyre jutó nyomatékelosztás inkább hátsókerék meghajtás érzetét kelti. A részlegesen önzáró, elektronikus differenciálmű a hátsó tengelyhez irányított nyomatékot ahhoz a kerékhez továbbítja, amelynél arra a leginkább szükség van. Ezáltal az Opel Insignia Sports Tourer intenzív gyorsítás vagy nagy sebességű sávváltás esetén is biztosan irányítható marad. Az ESP visszajelző felvillanását, de megcsúszást sem tapasztaltam, pedig kanyarokban és elforduláskor lassítás helyett a gázpedálra léptem.

bcs

Nagy élmény volt hazai pályán látni, hogyan ismeri fel a közúti jelzőtáblákat (sebességkorlátozás, előzési tilalom) az Insignia (Opel Eye 146 ezer forintért), ezt korábban csak külföldi tesztek során tapasztaltam. Időben, pontosan felismeri és jelzi a korlátozást, de a feloldásról is tájékoztat a kamerás rendszer. A navigáció is tudja a határokat, ám a kamerás felismerés révén az ideiglenes, illetve új korlátozásokról is értesülünk.

A kormány nagyon jó fogású, alul vágott, sport módban közvetlen, a műanyagbetétje recseg, ez igaz az autó belsőépítészetében alkalmazott egyéb fényes műanyagokra. Mindenkinek tetszett ugyanakkor a barna bőr (felára 850 ezer forint), amivel az üléseket bevonták. Újdonság volt számomra itthoni Opelben a sávelhagyásra figyelmeztető jelzés is, lelkesen sípol, ha index nélkül súroltam a közép-, illetve útszéli burkolati csíkokat.

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

Hirdetés