Összkerékhajtással is rendelhető Magyarországon a Seat népszerű egyterűje, az Alhambra. A nemzetközi menetpróbán izgalmas és veszélyes kanyarokban bizonyította rátermettségét és időjárás-állóságát. Bónuszként kipróbáltuk a kétliteres dízelmotor takarékos, 115 lovas változatát is, amelyet adókedvezmény hiányában hazánkban nem forgalmaznak.
Felemásra sikeredett az Alhambra 4x4-es ajánlata, az összkerékhajtás prímán működik, a gond inkább a menü összeállításával van és a kiszolgálás sem teljes: Alhambra 4WD csak hatsebességes kézi váltóval és csak a kétliteres turbódízel motor 140 lovas változatával kapható, egyelőre öt üléssel. Hazai ára még nincs, de az importőr tervei szerint a hasonló felszereltségű típusoknál félmillióval kell többet fizetni a négykerékhajtásért.
Az összkerékhajtás intelligens, Haldex-kuplungos, az elektronika dönti el, mikor kell a hátsó kerekeket is hajtania, normál útviszonyok mellett az első kerekeket hajtja a motor. A 4x4 hajtás 90 kilós többlet tömeget jelent, viszont a kocsi 2,4 tonnát képest vontatni. A DSG-váltó bevezetésének tervezését cáfolták, de ha a piac igényli, minden bizonnyal beépítik.
Furcsa, hogy a 4WD autókról nem kiabál az összkerékhajtás, sehol egy felirat, sehol egy logó, ami ezt hirdetné, semmi nem különbözteti meg az átlagos Alhambrától. Az összkerékhajtási rendszer a pillanatnyi menethelyzettől függetlenül, a motor felől érkező forgatónyomaték mindenkor villámgyors és fokozatmentes elosztásáról gondoskodik, extrém esetekben akár teljes egészében a hátsó tengelyre irányítva azt. A berendezés központi egységeként az elektronikus szabályzású és hidraulikus működtetésű lamellás tengelykapcsoló szolgál. A teljes egészében új fejlesztésű, különösen kompakt és nagy terhelhetőségű konstrukció az első és a hátsó tengely közötti eleve kedvező tömegeloszlás további javítása érdekében a kardántengely végén, közvetlenül a hátsó differenciálmű előtt kapott helyet. A központi differenciálmű tengelykapcsolójában a lamella-csomag olajfürdőben forog, s tagjait a nagy pontossággal és fokozatmentesen szabályozott hidraulikus nyomás préseli egymáshoz. A központi szabályzóegység ennek érdekében folyamatosan elemzi a menetkörülményeket. Amennyiben az első kerekeken a hajtásból eredő megcsúszás (kipörgés) jelenségét érzékeli, az elektromos dugattyús szivattyú villámgyorsan megnöveli az olajnyomást, amelynek eredményeképpen a központi tengelykapcsoló a forgatónyomaték egy részét haladéktalanul a hátsó kerekekre irányítja át. A nagyméretű nyomástárolónak köszönhetően e folyamat mindössze néhány ezredmásodpercet vesz igénybe.
Az összkerékhajtásnak jelenleg csak egy hátránya van az Alhambrában, az, hogy csak ötszemélyes változatban választható. Alternatívát az év végén a hat egyéni üléssel szerelt Alhambra 4WD kínálhat majd, amelynek 2+2+2 üléselrendezése megoldást jelenthet az öt-hatfős családoknak.
Az Alhambra minden motorváltozata a 200 lovas TSI kivételével stop/start rendszerrel és fékenergia-visszanyeréssel mérsékli a károsanyag-kibocsátást. Az Alhambra 4WD mindezeken túl SCR-katalizátorral (selective catalytic reduction) készül.
Nagy motor, kevés lóerő
A 115 lovas változat nagyon halvány menetteljesítményeket csihol ki a kocsiból, a katalán szerpentineken a 140 lovas változatot is gyengének éreztük, a kis dízellel csak autópályán és városban haladtunk. Az előttünk tesztelők hét literes átlagot hoztak ki a kocsiból 1600 kilométer során, mi ezt a rövid, nem egészen 50 kilométeres nyugodt teszten 5,1 liter/100 kilométerre javítottuk. Kellett is a javítás, hisz az összkerekes változatot két személlyel hajtva, kihasználva a kanyartapadást sem tudtuk 7,3 literes átlag fölé kergetni. A 280 Nm minden porcikájára szükségünk van a dinamikus haladáshoz, ezt a hatalmas kocsit akkor éri meg a gyengébb motorral választani, ha cserébe támogatást, kedvezményt kapunk. Ilyen számos nyugat-európai országban ösztönzi az alacsony kibocsátású és lóerőszegény autók vásárlását. Nálunk nincs ösztönzés, így nem is érdemes bevezetni ezt a motort. Pedig meghálálná a gondoskodást, 70 literes tankja 1300 kilométeres hatótávot feltételez (ideális esetben).
Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.