2010. szeptember. 23. 20:15 Utolsó frissítés: 2010. szeptember. 23. 22:24 Autó

Seat Alhambra teszt: öt százalék

A Volkswagen-csoportnál nem vesztegették az időt, az új Sharan bemutatása után nem sokkal már az ikertestvérét, a Seat Alhambrát is kipróbálhattuk. A nemzetközi menetpróbán csak az volt a kérdés, hogy miért venné valaki inkább ezt az autót a kisebb presztízst hordozó emblémával.

Öt százalék. Röviden ennyi a válasz a kérdésre, körülbelül ennyivel lesz olcsóbb a Seat Alhambra, mint a VW Sharan. Az ártárgyalások még ugyan zajlanak, de a tervek szerint hétmillió nyolcszázezer forint lesz a spanyol emblémás autó hazai induló ára, míg a Sharané 8 024 750 forint a VW honlapjának konfigurátora szerint. Elég lesz ez akkora sikerhez, mint amit az előd aratott? Az ugyanis három éven át is listavezető volt a kategóriájában, a vásárlói visszajelzések szerint igencsak kedvelt autó, a használtpiac pedig ugyan oda árazta be, mint a VW emblémás ikertestvérét. A Seatnak nem jönne rosszul, ha az újdonság legalább ugyan ilyen jól szerepelne, ami segítene megtartani a márkák rangsorában elért kilencedik helyét, és a 3,5 százalék piacrészesedést talán még növelné is. A tervek mindenesetre nem a földtől elrugaszkodottak. Idén 30-40 autó eladásával számolnak, jövőre pedig ötven Alhambráról szóló adásvételre szeretnék ráütni a pecsétet a kereskedésekben.

Seat/Busánszky Lajos

Persze az az öt százalék, az becsapós dolog. A VW Sharan ugyanis háromféle felszereltségi szintben létezik, az Alhambra csak kettőben rendelhető. Az alap a Reference nevet kapta, de fapadosnak ez sem mondható. Ebben a változatban hét légzsákot kapunk, két elsőt, két oldalsót és két függönyt, valamint egy további lufit a térdnek. ESP-t is adnak, ami rövidesen kötelező felszerelés lesz minden autóban, de az Alhambrában kiegészül vészfékezésnél a fékerőt maximalizáló rendszerrel is, légkondicionálót, elektromos ablakokat és központi zárat, tizenhat hüvelykes felniket és keréknyomás figyelő érzékelőket, állítható magasságú vezetőülést, elektromos kéziféket, amit ha DSG váltóval szerelt motor kérünk, akkor automatikusan rögzít és enged ki az elektronika. A városi közlekedésben hasznos start-stop rendszerrel is felszerelték, ezt fékenergia visszanyeréssel is megtoldották.

A gazdagabb felszereltségű modell a Style nevet viseli. Ebben találunk tempomatot, tárolórekeszeket a műszerfalon és a két első ülés alatt, amikben ráadásul még gerinctámasz is van, automatikusan elsötétedő tükröt, esőérzékelős ablaktörlőt, automatikusan bekapcsolódó fényszórót, kanyarkövető ködlámpákat, okosabb, USB-s, vonalszintű bemenetes hifi rendszert és egy nagyon ügyes, állítható és kivehető csomagtérrolót.

Érdemes ezeket a felszereltségeket a Sharanéval összevetni, és alaposan elmélyülni a konfigurátorban, amint meglesznek a végleges árak, mert biztos, hogy az öt százaléknál kisebb és nagyobb eltérések is lesznek, attól függően, hogy mi mindent szeretnénk az autónkba.

A motorválasztékban viszont nincs eltérés a VW és a Sharan között. Az októberben a szalonokba kerülő Alhambrákban 1,4 literes, benzines 150 lóerős benzinmotort, vagy kétliteres, 140 lóerős közös nyomócsöves turbódízeleket találunk, ez utóbbiakat akár a duplakuplungos DSG váltóval is. Egy hónappal később érkezik, ugyan ennek a gázolajos motornak a 170 lóerős változata és végül, az év végén, az 1,4 TSI benzines DSG váltóval és a kétliteres benzinmotor kétszáz lóerővel. A sorrend nem meglepő és nem is véletlen. A piaci elemzés azt mutatja, hogy az itthon eladott Alhambrák 75 százalékába dízelmotort kérnek majd a vásárlók, mert az illik egy ilyen nagy autó karakteréhez a nagy nyomatékával és az alacsony fogyasztásával. A benzinmotor mellett is van azért érv. Az 1,4-es lökettérfogata kicsi, hasonló méretű autókat kétliteresnél kisebb erőforrásokkal nem kínálnak, így ahol a méret a lényeg valamilyen fizetnivaló kiszámolásánál, ott ez jó érv lehet.

[[ Oldaltörés ( Melyik motor illik hozzá?) ]]

Azért az emberben ott a kételkedés, hogy Év motorja cím ide, csúcstechnika oda, ezt a hatalmas autót tényleg erőlködés nélkül tudja mozgatni az 1,4 TSI? A nyomaték és a lóerő papíron elég, hála a fifikás, turbóval és kompresszor is megsegített levegőellátásnak, a 150 lóerő mellé 240Nm nyomaték is társul 1500 és 4000-es fordulat között. Komolyan, mintha egy dízel és egy benzines motor legjobb tulajdonságait keverték volna össze, ráadásul a fogyasztást is alacsonynak ígéri a gyártó, mindössze 7,2 literesnek száz kilométerenként. A valóság azonban ennél egy kicsit kegyetlenebb. A motor barátságos, a városi tempó tartásához elég, az autópályán sem vall szégyent, képes nekiindulni még 140-es tempóról is. Rezonancia nincs az utastérben, a motorhang rettentő barátságos, ellenben a fogyasztás az bőven tíz liter feletti is lehet, ha nem figyelünk rá oda.

A 140 lóerős dízel még jobban hozta a papírformát. Kelletlenebbül mozgatta a nagy testet, mint az 1.4-es benzines, hangosabb is volt, a fogyasztása sem alakult túl fényesen. A legjobbnak egyértelműen a 170 lóerős dízel bizonyult, ami lazán mozgatta az Alhambrát, és a menetpróba alatt kiderült, hogy a hatfokozatú duplakuplungos DSG váltó is jó választás mindegyik motorhoz. Feltűnésmentesen kapcsol, de nem gondolkodik akkor sem, ha a kormány mögötti fülekkel késztetjük cselekvésre. Igazán szórakoztató, amikor komolyabb kanyar előtt szépen visszakapcsolgatunk akár három-négy fokozatot, majd az ívről egy nagy gázadással kigyorsítunk, hagyva, hogy a motor a piros vonalig elpörögjön.

Seat/Busánszky Lajos

A leendő Alhambra tulajdonosok viszont biztos nem ezért a sportos szórakozásért veszik meg ezt az autót, hanem azért, mert nagy. Nagyon nagy. Huszonkét centivel hosszabb és kilenc és féllel szélesebb mint az elődje, ezzel a legnagyobb a kategóriájában, mint ahogy a dobogó tetejére kívánkozik a 2919 milliméteres tengelytávval is. Szerencsére a tervezők ezt a nagy méretet nem fecsérelték el mindenféle díszítő elemekre, és látványos lekerekítésekre. Bő a fej és a lábtér, dögivel van hely a csomagoknak. Még hét üléssel is elmehetünk bevásárolni a közértbe, de ha az utolsó kettő, nem is csak óvodás korúak által használható ülőalkalmatosságot előredöntjük, már 885 liternyi térfogatot tömhetünk meg a csomagjainkkal. Amennyiben igazán nagyra vágyunk, még egy kis tornamutatványt kell odabenn végrehajtanunk, és a könnyen mozgó, hamar szintbe simuló hátsó ülések mélybe döntésével 2430 literes helyet kapunk a sofőr mögött.

Mégsem az áruszállítás az Alhambra igazi terepe, hanem a családok mozgatása, a férj által. Az Alhambra tulajok 80 százaléka férfi, közülük tízből kilenc házas, kétharmaduknak van már gyereke is. Ezeket a számokat végignézve érthető meg tökéletesen a Seat utasterének az elosztása. Elöl a kényelem és a térkínálat pazar, az ülések minden irányban széles körben állíthatók, így két méternél magasabb sofőrnek sem okozhat gondot, hogy olyan pozíciót találjon, ahonnan kényelmes fogás esik a sportos bőrkormányon és tökéletes kilátás. A magasságállítást sem aprózták el a tervezők, lehet egészen mélyen ülve, már-már versenyautósan éppen elnézni a műszerfal felett, és magasba emelkedni és buszos stílusban irányítani az Alhambrát. A második sor ülései integrált magasítót kaptak, ami a gyerekek elhelyezésénél nagyon praktikus, csak egy mozdulat a használatba vételük.  Hely itt is van, bár nem olyan fejedelmi, mint egy limuzinban, viszont külön állítható a levegő hőmérséklete, amit a klíma ide fúj, nem takarékoskodtak a szellőzőkkel sem a hátsó részben és a feláras, óriási panorámatető sem vesz el a fejtérből. Igazi gyerekparadicsomot lehet kialakítani hátul, ráadásul a nagyon egyszerűen előre csúsztatható ülések miatt, a harmadik sorba sem nehéz a beszállás. Még nekem is könnyen sikerült ifjú grizzli medvére hajazó testalkatommal, 186 centimmel, de hogy a lábam is elférjen, a középső üléseket előbbre kellett húzni. Az Alhambra nem rendelhető hatszemélyes változatban, ez a kiváltság megmarad a VW Sharannak, viszont az elektromos mozgatású oldalajtókat megkapta. Ez tökéletes választás, kis hely kell a nyitásához, viszont igencsak megkönnyíti a ki és beszállást.

Mint ahogy az extrák között is van jó pár, ami egyszerűbbé teszi az Alhambrával való életet. Az első ezek sorában a parkolássegítő automata. Sokkal gyorsabban áll be két, a járdaszegély mellett várakozó kocsi közé, mint az átlag sofőr, aki ugyan tudja használni a kellően nagy visszapillantó tükröket, és ha van, a parkoló kamerát is, de egy ekkora kocsit átlátni mégsem egyszerű. A sok szenzornak ez meg, nem habozik eldönteni, hogy elég-e a hely a Seatnak, és ha igen átvenni az irányítást. A másik remek extra a hatalmas üvegtető. Az árnyékoló ugyan majd' egy percig csúszik elé, vagy teszi szabaddá a beáradó napfénynek az utat, de a két darabban mozgatható panorámaablakon át figyelni az elsuhanó fákat, épületeket, vagy éppen a doboló esőcseppeket van olyan szórakozást, mint mondjuk egy filmet nézni az első ülésre szerelt hordozható DVD játszón. Ügyes extra még a hátsó lökhárító alá rejtett vonóhorog, amit egy gombnyomással csalogathatunk elő, ha szükség van rá, és a 230 voltos csatlakozó, amiről menet közben számítógépet tölthetünk vagy éppen egy kis hűtőt láthatunk el árammal.

A Seat Alhambra megőrizze mindazt, amit az elődjében szeretni lehetett és sikerre vitte. Nagy, kényelmes, könnyen vezethető igazi nagycsaládos autó, amiben a hosszú, akár több száz kilométeres utazások is gond nélkül megtehetők úgy, hogy nem kell azon gondolkodni, hogy vigyünk-e magunkkal húsz pelenkát, vagy csak tíz fér be a csomagokhoz. A kérdés inkább az, hogy a nem túl fényes hazai piacon hányan tudnak majd nyolcmillió forint körüli összeget szánni arra, hogy ilyen kényelmesen és stílusosan utazhassanak a családjukkal.

Busánszky Lajos

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

Hirdetés