Az Opelnél már a negyedik generációba lépett a tüzelőanyag-cellás autó. Berlinben, a Michelin Challenge Bibendum rendezvényen kipróbáltuk a hangtalan kéttonnást.
Az európai szemnek szokatlan "Opel" Equinox valójában kompakt amerikai SUV, amelynek a különlegessége, hogy hidrogénből előállított elektromos áram hajtja.
Nem teljesen igaz, hogy hangtalan, hisz a prototípusok motorteréből állandó zümmögés hallatszott. Nem az elektromos motor hangja volt az, hanem a különböző hidrogéntartályokból a gázt pumpáló szivattyúk zakatoltak. Ettől eltekintve csendesen, méltóságteljesen és dinamikusan haladtunk a jövő autójával. Igazából az Amperára pályáztam, de arra az egyik kolléga hamarabb lecsapott, így döntöttem a HydroGen4 mellett. Nem bántam meg, nála a nagy tempó miatt lemerült az akksi, nálam ez a veszély nem fenyegetett, volt bőven hidrogén az elsőkerékhajtású Equinoxban.
A negyedik generációs tüzelőanyag-cellás autók, melyek a HydroGen4 nevet viselik, teljesen kibocsátásmentesek – a kipufogócsőből csak víz távozik. A HydroGen4 üzemanyagcella-tömb 440 sorba kapcsolt cellát tartalmaz, melyekben a hidrogén a levegő oxigénjével reagál. Nem történik égés, helyette elektrokémiai reakciókban elektromosság keletkezik, mely egy villanymotort hajt. Az egyetlen melléktermék a víz, nem keletkeznek káros kibocsátások. A nulla kibocsátáshoz természetesen az is szükséges, hogy a hidrogént ne energiazabáló vízbontással nyerjék ki, hanem környezetbarát módon, például valamilyen gyártás melléktermékeként.
A tüzelőanyag-cella állandó teljesítménye 73 kW (100 LE), de padlógázra a csúcsteljesítménye 94 kW (128 LE). Az autó nulláról 100 km/h-ra 12 másodperc alatt gyorsul, legnagyobb sebessége 160 km/h. Hatótávja 320 kilométer egy tankkal. Ebbe 4,2 kilogramm sűrített hidrogéngáz fér. A gáz kilója jelenleg német kutakon (Berlinben 3 is van) kilenc euró. Az elektromos teljesítménycsúcsok kezeléséhez a HydroGen4 1,8 kWh-s kapacitású nikkel-metálhidrid akkumulátorral rendelkezik. Ebbe táplálja vissza a rendszer a fékezési energiát is. A hidrogéngázt három szénszálas anyaggal megerősített tartályban a hátsó ülések és a csomagtartó alatt találjuk, 700 bar nyomás alatt. Tankolása három percig tart. Az időjárást is bírja, mínusz 15 és plusz 45 Celsius fok között biztonságosan üzemel. Ha túl vadul tapossuk a pedált, a fedélzeti számítógép figyelmeztet, hogy fogy a nafta. Hozzávetőleg 1,3 kiló hidrogént fogyaszt az autó 100 kilométerenként, energiaértékben átszámolva ez 4,6 literes gázolajfogyasztásnak felel meg. Bővebben a hidrogénes autók működéséről korábbi tesztünkben olvashatnak.
Az Opel 2005 óta fejleszt tüzelőanyag-cellás kocsikat, 2008 decembere óta a prototípusokat a Német Szövetségi Közlekedési Minisztérium támogatásával egy berlini kísérletben tesztelik hétköznapi használhatóság szempontjából. Kezdetben 10 autót állítottak üzembe, azóta már 14 rója a német főváros útjait, több mint 150 ezer kilométert futva. Mi a hesseni tartomány kormányának az autóját teszteltük, de egy-egy ilyet használ Berlinben sárga angyalként az ADAC német autóklub, az Air Liquide, az Allianz, a Bild, a Coca-Cola, az Enertrag, a Hilton, az Ikea, a Linde, a Pace, a Schindler, a Total és a Veolia.
Az Opel Hydrogen4 hétköznapokon és a nagy csomagtartó révén hétvégén is használható, a hatótávja nem igényel sok kompromisszumot, főleg Németországban - 240 kilométert garantáltan el lehet vele érni. Ide nem is jutnánk el vele, legközelebb Grazban van kút (a Shell számításai szerint egymillió dollár egy ilyen tankoló állomás létesítése). A 4,8 méteres hobbiterepjáró elektromos motorja 320 newtonméteres. Szériagyártása 2016-ban várható. A kocsi jelenlegi ára 500 ezer és egymillió euró között mozog.