A Lexus után az Infiniti a második japán gyártó, amely hibrid nagyautót hoz az európai piacra. Szépen bővül a kínálat, a Lexus LS600h, a GS450h, a Mercedes-Benz S400 Hybrid és a BMW 7 ActiveHybrid mellett hamarosan érkezik az Audi A6 és a BMW 5 hibrid változata. Rövid, de exkluzív németországi tesztúton tehettük próbára a hazánkban kapható legjobb Infinitit, az M35h-t.
A 364 lóerő mellett elsatnyul minden takarékosságra irányuló törekvésünk, csak az 5,5 másodperces állórajt, a kikapcsolt ESP-vel elvégzett gumicsikorgatós, füstmentes elindulás, a kanyarban kifaroló rettenet izgat. Amikor azonban megtapasztaljuk és megunjuk az erő nyers oldalát, érdekelni kezd a technika, amely állítólag más mint a többi hibrid rendszer. Az Infiniti M hibrid bemutatóján nem győzik hangsúlyozni, hogy ez a technika nem az, amit a Nissan Altima használ Amerikában. Azt ugyanis a Toyotától kapták.
Az M szedánban mutatkozott be a Nissan konszern saját hibrid hajtáslánca, amely abban különbözik a többi japán és európai megoldástól, hogy egy elektromos motort, lítium-ion akkumulátort, egy belső égésű motort és két tengelykapcsolót állít üzembe. A bődületes erőt hétsebességes automatikus váltó zúdítja a hátsó kerekre, a gumifüstölést azonban nem hagyja a kifinomult japán technika. Annál inkább engedi szabadjára a elektromos üzemű száguldozást, hisz kellően feltöltött akkumulátorral akár 100 kilométer/órás sebességgel is haladhatunk (ugyanezt ígéri az új Audi A6 is).
Az Infiniti hibridje annak ellenére suhan hangtalanul, hogy beszerelték az Infiniti világújdonságát, a külső hangszórókból szóló figyelmeztető jelzést. A vigyázz, hibrid vagyok, jövök! felkiáltást megfogalmazó hanghatás elindulásnál 30 kilométer/órás sebességig és 25 kilométer/órás sebességről lassítva óvja a gyalogosokat. Bárhogy erőlködtünk, nekünk ezt nem sikerült meghallani, pedig próbálgattuk, de a tesztre szánt idő szűke és néhány offenbachi vállalkozás zaja ezt megakadályozta. Állítólag olyan a hangja, mint amikor hátramenetben megy az autó. (A sajtóanyag szerint a VSP-nek nevezett rendszer kellemes, nem zavaró, változó hangmagasságú és hangszínű jelzést ad ki, ha a jármű 30 kilométer/óránál lassabban halad, ami jelentősen hozzájárul a gyalogosok és a többi közlekedő biztonságához, amikor az M35h csendes, elektromos hajtással halad.)
Arról sem győződtünk meg a rövid tesztelés során, hogy 7 litert fogyaszt átlagosan 100 kilométerenként a V6-os motorral szerelt nagyautó. Nálunk inkább felülről súrolta a 10 litert az átlagfogyasztás, igaz, a német autópályán belekóstoltunk a 230 kilométer/óra fölötti örömökbe is.
Az M kétségtelenül a legjobban sikerült Infiniti, a termékcsaládon belül a legtávolabb áll a Nissantól, ami szerintem szükséges ahhoz, hogy valódi prémium márkaként tekintsünk rá. Az anyagok minősége és milyensége lenyűgözött, az ezüst porral csinosított fabetétek a japán kézműves luxusipar mütyürjeit és belsőépítészeti megoldásait hivatottak kifejezni, a bőr illatos és puha, beltér eleganciája üti a német prémium modellekkel szembeni elvárásokat, a Bose hangrendszer, a fejtámlák tövébe épített dupla csipogókkal a zenehallgatás új dimenzióit nyitják meg. Hibrid ide, vagy hibrid oda, a legszebb hangot azonban a V6-os adja ki padlógázon, a kipufogót sportosra és izgalmasra hangolták. Miközben mélyen gurgulázik, arra gondolunk, talán mi vagyunk az utolsók, akik ezt még büntetlenül élvezhetjük.
HIBRID SZEDÁNOK ÖSSZEHASONLÍTÁSA
Modell | Infiniti M35h | Lexus GS450h | Porsche Panamera S | |
Motor | V6 hibrid | V6 hibrid | V6 hibrid | |
Maximális teljesítmény | 364 LE | 340 LE | 380 LE | |
Gyorsulás 0-100 km/h | 5,5 mp | 5,9 mp | 6,0 mp | |
Fogyasztás l/100 km(vegyes) | 7,0 | 7,7 | 6,8 | |
Fogyasztás (városban) | 9,2 | 9,3 | 8,0 | |
Fogyasztás (városon kívül) | 5,7 | 7,1 | 6,1 | |
CO2-kibocsátás | 162 g/km | 179 g/km | 159 g/km |
Az Infiniti M35h új generációs hibrid technológiája 364 lóerőt (268 kW) mozgósít, a sajtóanyag szerint szén-dioxid-kibocsátása 162 gramm/kilométer. Ez az Infiniti leggyorsabb (Európában csak, az USA-ban kapható M56 csúcsmodell V8-asa 5 másodperc alatt katapultálja a kocsit) és legtisztább modellje.
Az M35h egy teljes értékű hibrid modell, amelynek V6 motorja és villanymotorja soros és párhuzamos üzemmódban egyaránt képes a működésre, ezáltal az autó hajtása elektromos árammal, benzinnel vagy a kettő kombinációjával is lehetséges. A V6-os motor lekapcsolásának, a 68 lóerős (50 kW) villanymotornak és a lítium-ion akkumulátorcsomagnak köszönhetően a hibrid technológia városi előnyei minden eddiginél jobban kihasználhatók az országúton is. A gyári tesztek szerint az M35h nagyobb távolságra és gyorsabban képes kizárólag elektromos hajtással haladni, mint bármelyik másik jelenleg kapható hibrid modell (a sajtóanyag 1200 kilométeres hatótávról beszél). Az Egyesült Államokban végzett próbák során az M35h az autópályákból és zsúfolt városi szakaszokból álló vegyes próbaút több mint 50 százalékát képes volt kizárólag elektromos hajtással megtenni.
A hibrid rendszer a tömegcsökkentés érdekében csak egy villanymotort tartalmaz, nincs benne nyomaték-átalakító, így kisebb a mechanikai veszteség, a benzin/villanymotor ereje pedig zökkenőmentesen jut el a hátsó kerekekre, ami egyenletes teljesítmény-leadást és könnyű kezelhetőséget, ugyanakkor maximális vezetési élményt biztosít. Mindehhez jelentősen hozzájárul a teljesen automatizált 7 fokozatú sebességváltó. Nagy hibája, hogy nincs EV (elektromos üzemmód)gomb, így nem tudjuk szándékosan kapcsolni a villanyhajtást. Ez állítólag nem is annyira fontos a takarékos üzemeltetés szempontjából, mint amennyire mi hisszük. A Prius kézikönyvében az szerepel, hogy a fogyasztás nőhet, ha gyakran közlekedünk tisztán EV módban. A hibrid rendszert ugyanis úgy tervezték, hogy a lehető legkevesebbet fogyassza – ezt azonban számítógépes program felügyeli, amely pontosabb, mint az ember.
Az Infiniti M35h modell felszereltsége tartalmazza az új, innovatív hibrid elektromos szervokormányt, a regeneratív fékrendszert, valamint az energiaáramlás nyomon követésére alkalmas műszerfali kijelzőt.
Benzin- és villanymotoros hajtáslánc
A rendszer egy 306 lóerős, 3,5 literes V6 benzinmotor és egy 68 lóerős villanymotor kombinációjából áll, így minden idők legerősebb hibrid modelljének számít, ráadásul két tengelykapcsolóval rendelkezik.
Az első (száraz) tengelykapcsoló a 3,5 literes V6 szívómotor és a villanymotor/sebességváltó között található. Az elektronikusan vezérelt egység lehetővé teszi a V6-os erőforrás teljes lekapcsolását, amikor az autó kizárólag elektromos hajtással halad, vagy regenerációs üzemmódban működik. A benzinmotor lekapcsolása (ami csökkenti a mechanikai súrlódást és fokozza a villanymotor hatékonyságát) nem csak lassú araszolásnál, hanem egyenletes sebességű, zavartalan haladás mellett is lehetséges, ami a lebegéshez hasonló élményt nyújt az utasoknak.
A második (nedves) tengelykapcsoló a villanymotor másik oldalán található. Ez a tengelykapcsoló a sebességváltó házában kapott helyet, ahol a hagyományos nyomaték-átalakító helyettesítésével tulajdonképpen egy automatizált manuális sebességváltóvá alakítja a hétfokozatú váltóművet - ez a megoldás a hagyományos nyomatékváltóval felszerelt automatikus sebességváltóhoz képest 10 százalékkal csökkenti az üzemanyag-fogyasztást. Az elektronikus váltóvezérlés közvetlen működést biztosít, ami hozzájárul a sportos vezetési élményhez. A motoros rásegítésű sebességváltásnak köszönhetően a kapcsolás egy szempillantás alatt, teljesen zökkenőmentesen megtörténik, ami egyenletes gyorsulást eredményez. Túlságosan is, a kigyorsítás teljesen semleges, alig érezni, ahogy nagyságrendeket ugrik az autó – de végül is luxusautónak és nem sportkocsinak szánták.
A sebességváltóba integrált villanymotor névleges teljesítménye 68 lóerő (68 kW), 270 Nm-es nyomatéka pedig már 1000/perc fordulatszámon rendelkezésre áll. Ha maximális gyorsító erőre van szükség, az önálló működésre is képes villanymotor a V6-os erőforrással közös hajtómotorként működik, ugyanakkor képes generátorként és indítómotorként is működni. Generátor üzemmódban a villanymotor az egyébként veszendőbe menő lassulási és fékezési energiát visszatáplálja a benzinmotor által normál módon töltött akkumulátorba.
Fejlett, regeneratív fékrendszerével és nagy teljesítményű - különösen gyors töltési/kisülési ciklussal rendelkező - lítium-ion akkumulátoraival az M35h szinte minden helyzetben képes akár 100 kilométer/órás sebességig kizárólag a csendes és nulla károsanyag-kibocsátású villanymotorral haladni. A teszt során ezt a sebességet nem tudtuk elérni, a legnagyobb 80 kilométer/óra volt, ami a jelenlegi konkurensek 60-70 kilométeres sebességéhez képest így is előrelépés.
Az Infiniti mérnökei azért választották 3,5 literes V6 motort, mert a nyomatéki karakterisztikája (350 Nm, 5000/perc fordulatszámon) harmonikusan illeszkedik a villanymotor működéséhez, így nincs szükség a 3,7 literes változó szelepvezérlésű (VVEL) V6 erőforrás alkalmazására. A villanymotor nulla fordulatszámról rendelkezésre álló hatalmas nyomatéka kiemelkedő gyorsítást biztosít, így alacsony sebesség mellett is hozzájárul a sportos vezetési élményhez. Autópályán guruló üzemben, amikor leszállunk a gázról, a rendszer lekapcsolja a V6-ost, így takarékoskodva a benzinnel.
Innovatív kormányzás és fékrendszer
Az M35h kormányműve „igény szerint” változó mértékű, elektrohidraulikus rásegítéssel működik. A rendszer a kétféle kormányzás előnyeit egyesíti: a hidraulikus szervokormányok természetes érzetét kínálja az elektromos rendszerekre jellemző üzemanyag-takarékosság mellett, hiszen a villanymotor csak a kormánykerék elforgatásakor kapcsol be, ezáltal üzemanyagot takarít meg. A rendszer a hagyományos szervokormányoknál kisebb és könnyebb.
A kormányműhöz hasonlóan a fékeket is elsősorban a sportos szedánok vásárlóinak igényeihez hangolták, ugyanakkor a rendszer hozzájárul az M35h kisebb ökológiai lábnyomához. A mérnökök magában a hibrid rendszerben találtak rá a megfelelő megoldásra: a fékdugattyúkat az autó hajtására szolgáló villanymotor működteti. A japán márka által a világon elsőként bemutatott rendszert elektromos meghajtású intelligens féknek nevezték el. Amikor a vezető a fékpedálra lép, a rendszer fenntartja a szükséges fékerőt, miközben a súrlódó fék hidraulikus nyomását úgy szabályozza, hogy a hibrid motor a lehető legnagyobb energia-visszatáplálást érje el.
A hibrid M ára kedvező Magyarországon, a hibridekre kirótt karcsú regisztrációs adó miatt 16,520 millió forintba kerül. Ez csupán 300 ezer forinttal drágább a gyengébb, és hasonlóan takarékos M30d dízelnél, de olcsóbb az ugyanolyan kivitelű csupán 320 lóerős, de 128 kilóval könnyebb M37 benzinesnél. Ha a konkurensekkel vetjük össze, ennyi pénzért 120 lóerővel gyengébb dízel, összkerékhajtású, alapfelszereltségű Audi A6-ost, 60 lóerővel gyengébb alapfelszereltségű BMW 535i-t, 70 lóerővel gyengébb alap Mercedes E 350 CGI-t, valamint Lexus GS450h-t kaphat bőrcsomaggal és metálfénnyel.
Legnagyobb hátránya parányi csomagtartója, a hagyományos M 500 literes puttonya helyett 350 literes. Négy golfzsák szerencsére befér, így akinek ez a legfontosabb, élhet szenvedélyének, miközben olcsóbban autózik.
Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.