Peugeot 508 GT teszt: miről álmodik a cégvezető?
Ha szeretnénk összefoglalni, mit jelent egy francia autó a szó legszorosabb értelmében, milyen a franciás luxus és elegancia, akkor ma az 508-as Peugeot a legjobb példa rá. Igézően szép, kimondottan csendes, kényelmes, biztonságos, takarékos és megfizethető. Igazi prémium cégautó.
A legjobb 508-ast teszteltük, vagyis majdnem a legjobbat, mert a szedánt kaptuk meg egy hétre GT-felszereltséggel (a kombinál nincs jobb, talán majd az összkerekes kivitel überelheti). A GT nem csupán két betű, és néhány flancos extra, hanem egy új, izmos négyhengeres dízelmotort is jelent, amely 204 lóerős papíron. Hogy miért csak papíron? A 607-ben is hasonló teljesítményű, ám hathengeres dízel dolgozik, amelyet a korábbi Jaguar XJ-ben is volt szerencsém kipróbálni. Az a motor valóban dinamikus, erőteljes, a négyhengeres újdonság visszafogottabban mutatja ki foga fehérjét, sokkal inkább megfontolt utazóautó, mint országúti cápa. Padlógázra is lomhán indul meg, lehet, hogy ebben a hatfokozatú automatikus váltó a ludas, de amint felpörög a motor, észhez tér a nagy kocsi, és beindul az égetés, sipít a turbó és száguldunk. 1800-1900-as fordulaton már 110-zel tépünk, nagyobb sebességnél kifejezetten dinamikus az autó, 80-ról 120-ra 5,3 másodperc alatt ugrik.
Nehéznek éreztem az autót, igaz, nem padlóztam állandóan, sokkal inkább élveztem finomságát. A beltér csöndje, a hifi érzékisége, a masszírozó sportülés gondoskodása szinte tökéletes hangulatot teremtett a vezetéshez. De amint elhagytam a hibátlan útburkolatot, ez a mesés érzés szertefoszlott, az 508-as futóműve nem sikerült tökéletesre (a GT kettős keresztlengőkaros első futóművet kapott). Amikor franciásan lágynak kellene lennie, akkor németesen kemény, amikor sportosan kellene tapadnia az útra, akkor ringatóan elveszíti a tapadást. Valamit félreértettek a franciák, amikor németesíteni akarták autójukat. Nem tudták összehangolni a provance-i bájat, a bajor precizitással. Rossz úton kellemetlen az 508-as, hangosan és falábúan küzd a kátyúkkal. A futómű, a motor és az autó mérete nem tud feledtetni egy régi emléket, amelyben díszkeretet tettem a 607-es köré. Az 508-as jobb, mint a 407-es, de nem jobb a 607-esnél. Modernebb, okosabb, puccosabb, még a tengelytávja is hosszabb, de mégsem tudja felülmúlni. Igaz, nem is az a dolga, ráadásul a jövő még hozhat igazi nagy Peugeot limuzint, vagy esetleg kupét.
A GT felszereltsége mindent visz: négyzónás a légkondi, a kulcs nélküli nyitás és indítás (az autó kulcsa a zsebben vagy a táskában maradhat, a motort az indítógomb megnyomásával elindíthatjuk vagy leállíthatjuk; az indítógomb balra, amolyan porschésan kapott helyet; be- és kiszálláskor a kilincs egyetlen érintése elég az ajtók kinyitásához vagy bezárásához) megkönnyíti az életet. Állítható az üléspárna, memóriásak, kiválóan tartanak a kényelmes bőrülések. A vezetőt masszázs kényezteti, ráadásul nem áll le 10 perc után, hanem addig dolgozza a hátat és a derekat, ameddig akarjuk. Kár, hogy csak a sofőrre gondoltak, szívesen megosztottam volna az élményt másokkal is. Az új generációs színes navigáció teljes Európa-térképet tartalmaz, 7 hüvelykes a képernyője, Bluetooth kihangosítóval telefonálhatunk, jack- és USB-csatlakozókkal bővíthetjük a zenedobozt. A 10 hangszóróval és 500 W-os erősítővel ellátott JBL rendszert a hifi kedvelők igényeit is kielégíti (az erősítő a csomagtartóban kapott helyet, de nem veszítünk vele sok teret).
Az elektronikus a rögzítőfék azonnal kiold, amint elindul az autó, a motor leállításakor pedig behúz. Az elektromos kézifékhez kapcsolódó, emelkedőn való elindulást segítő rendszer két másodpercig álló helyzetben tartja az autót, míg a vezető a fékről átlép a gázpedálra.
A vetített kijelző (head-up display) a vezetést könnyíti. A sofőr a műszerfal tetejéből kinyíló, nem tükröződő, áttetsző polikarbonát lemezre vetítve látja a sebességet, a sebességrögzítő vagy sebességhatároló beállítását és a navigációs berendezés utasításait, anélkül, hogy levenné a szemét az útról.
Éjszakai vezetéskor egy speciális kamera érzékeli a haladási körülményeket (szembejövő autók, előttünk haladó autók, kivilágított útszakaszok) és ennek függvényében kapcsolja fel a távolsági fényszórót. A távfény asszisztens a kanyarkövető bixenon lámpákat kíséri (kanyarodó sarokfénnyel), LED-es nappali fénnyel. Gyönyörű a GT orra, a hétpöttyös diódák különleges bájjal és felsőbbrendűséggel vértezik fel a nagy Peugeot. Kár, hogy a nappali fények nem töltik be feladatukat, csak akkor világít a LED, ha felkapcsoljuk a helyzetjelzőt, vagy a tompított lámpát, nulla és automatikus fokozatban nem tudunk villogni vele. Pedig a nappali fény lényege, hogy állandóan, a vezető közreműködése nélkül világítson. Próbáltam megkeresni a fedélzeti számítógépben a megfelelő beállítást, de ami a korábbi Peugeot-kban működött, az az 508-as csúcsmodellben nem, mindent lehet kalibrálni, kivéve az autó alapbeállításait: világítás, kísérőfény, zárás-nyitás. Vagy valahol nagyon elrejtették ezt a funkciót (az importőr tájékozatása szerint a funkció a kormány egyik gomjával elérhető). A gombok szétszórásában élen jár a Peugeot, az 508-asban még a kormány alatt bal oldalon (ahol más autóban egy kis tároló van, vagy esetleg a biztosítéktábla) egy lenyitható dobozkában található a vetített kijelző beállító menüje, a tolatóradar kikapcsoló gombja, valamint az ESP-kapcsoló is. A navigáció, a hifi és a telefon vezérlője az automatikus váltó karja mögött kapott helyett, a középkonzol műszerfali részéről a klímát tudjuk vezérelni.
Bármennyire tágas is az autó, kis dolgokat, például mobilt, cukorkát, parkoló kártyát, pénztárcát nem tudunk kézügyben elhelyezni benne. Nincsenek kisebb tárolók, csak a mély (a vezetőüléstől távoli) kesztyűtartót és a szűkös könyöktámaszt használhatjuk. Utóbbi fedeles, így ha sürgősen kell valami, akkor zavar a vezetésben a keresés. Négy pohártartó áll a rendelkezésünkre, a kényelmes hátsó ülések között könyöktámasz fokozza a luxust. Jó, hogy voltak a kocsiban árnyékolók, ám egy ilyen drága autóban megoldhatták volna az elektromos működtetésüket is. A hátsó ablak redőnyét sokszor lecsuktam volna, de arra sosem volt idő, hogy megálljak és kézzel akasszam ki. Az elfoglalt, rohanós emberek szeretik, ha az elektronika dolgozik helyettük.
Eső, vagy mosás után nem ajánlott kinyitni a csomagtartót, mert a cuccaink egy az egyben eláznak. Nincs semmi gumicsík, vagy dizájnelem, ami megakadályozná, hogy ne ömöljön be a sáros lé. A puttony tágas és széles, 515 liter az űrtartalma.
Az új 2,2 literes részecskeszűrős motort sportfokozatban, vagy a kormányról váltva tudjuk kissé felpiszkálni, autópályán kiváló, utazósebessége 140 kilométer/óra. Efölött már hangos. A fogyasztásra nem lehet panasz, sőt, a mért 6,8 literes átlag kifejezetten dicséretes. 1200 kilométert vezettük a 407-es és 607-es nyomdokába lépő felső-középkategóriást, 500 kilométert autópályán nagy sebességgel tettünk meg vele. Hatótávja tekintélyes 1050-1100 kilométert gyerekjáték megtenni egy tankolással.
Bár az 508-as Peugeot már 6,29 millió forintért elérhető, a GT változatért 10,435 milliót kell leszurkolni. Tesztautónk metálfénye 115 ezer forintba került, a barna nappa bőr 400 ezer forint, a parkolás segéd 70 ezer forintba, a négyzónás klíma 150 ezer forintba, a kiegészítő fűtés 200 ezer forintba, a JBL hifi 150 ezer forintba került, a végső ár így 11,52 millió forintra kerekedett. A GT változat átmenetileg Magyarországon nem rendelhető.
Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.