Német teszt: melyik a legjobb téli gumi?
Az autóMAGAZIN tesztjében 10 fajta téli gumi a BMW 3-as 205/55 R 16 H méretű kerekein mérkőzik egymással havon, vizes és száraz útburkolaton. Hogy az újoncok képesek-e lehagyni a már bejáratott konkurenciát, kiderül a tesztből.
Függetlenül attól, hogy az élenjárók a tavalyi auto motor und sport téli gumi tesztjén milyen magas színvonalat képviseltek, a konkurencia 2010-es fejlesztései már a teszt előtt is sokat ígértek. A Goodyear konszern rögtön két gumival képviseltette magát: az Ultra Grip 7+ és a kedvezőbb árfekvésű Kristal Control HP-vel a Fuldától. Az, hogy Goodyear jó téli gumikat gyárt, nem újdonság. Az Ultra Grip 7+ az észak-svédországi havas teszteken magasra tette a mércét. Jól kiszámítható reakciók, első osztályú tapadás és kitűnő féktulajdonságról számoltak be a tesztvezetők.
Ugyancsak a felső osztályból érkezett a már jól bevált Dunlop Winter Sport 3D, amely az előző években is az elsők között jeleskedett. A japán Bridgestone is új fejlesztéssel képviselteti magát, miután a Blizzak LM 30-at a tavalyi téligumi-tesztből visszaléptették – joggal –, mivel felismerték, hogy még lenne mit fejleszteni rajta. Idén az LM 32-vel vágtak neki a tesztnek. Az LM 32 a teszt során inkább csalódást okozott. Sem a tapadás sem a fékezési tulajdonságok nem érik el azt a színvonalat, amit egy új fejlesztésű téli guminak nyújtania kellene. Meglepetést okozott azonban az új Fulda, melynek a termékei eddig inkább a középmezőnyben végeztek. Még a Goodyeart is lekörözte a fontos teszt kritériumokban.
A Michelin Alpin 4 téli gumi jól teljesített, bár nem sikerült a Goodyear/Fulda kettős tesztértékeit felülmúlnia. Jó tapadási tulajdonságáról és a fékezési teljesítményéről elmondható, hogy az Alpin 4 a legjobban sikerült téli gumi, amit a francia gumióriás a legutóbbi években a piacra dobott. A Dunlop és a tavalyi Pirelli Sottozero a teszten kielégítő középmezőnyös eredményt értek el, és az előző év teszt győztese, a Continental TS 830-nak sem volt oka a szégyenkezésre az idei téli gumi teszten.
Az olcsóbb, koreai gyártmányú Kumhót gyenge húzóerő, hosszú fékút és nyugtalan, nehezen kiszámítható menetstabilitás jellemzik. Ez megerősíti azt a tényt, hogy a prémium tulajdonságokat nem lehet olcsón megvásárolni. A Nokian gyenge teszteredménye viszont meglepetést okozott. Egy Finnországból érkező gumitól többet vártak, a vezetési teszteken a WR 12-es modell ugyanolyan gyenge eredményeket produkált, mint a Kumho. A kanyarokkal megtűzdelt pályán elsősorban az tűnt fel, hogy a kormányzási manőverekre a BMW lassan reagált, illetve feltűnő volt az autó alulkormányozottsága az első tengelyen. Száraz úton nem jelentkeztek nagy különbségek.
A Nokian kiemelkedő tulajdonságokat mutat vizes útburkolaton, ez azonban nem elegendő a havas úton elvesztett pontok kiegyenlítéséhez. Continentalt és a Goodyeart is jó menetstabilitás és fékerő jellemzik, ami a vizes úton a Fulda márkatestvérnek egyértelműen megmutatja, ki az úr a háznál. Főleg a gyenge vizes útburkolati tulajdonságai miatt veszített pontokat a Fulda.
A Michelinnél úgy tűnik, hogy a korlátozott vizes útburkolati kvalitások már majdhogynem a céghagyomány részét képezik, azonban az Alpin 4 véget vet ennek a negatív elfogultságnak. Alpin 4 a Continentallal közösen a legrövidebb fékúttal jeleskedtek és figyelemreméltóan jó menetstabilitást mutattak. Még akkor is, ha a Goodyear az idei tesztnek a győztese, az Alpin 4 is megkapta az auto motor und sport különösen ajánlott besorolását.
A teszt részletes eredményei az Autómenedzser.hu autós portálon.