Melyik a legjobb téli gumi Corollára, Astrára, Octaviára, SX4-re?
Bár még nem kezdődött meg az igazi tél, sokan megfogadták a szakemberek tanácsait, és lecserélték télire gumijaikat. Akik még nem döntöttek, vagy várnak a hóra, íme, a legutóbbi ADAC-teszt eredményei.
© www.focus.de |
Vizes útburkolaton általában jobb eredmények születtek
A téli gumiknál mindenekelőtt a vizes útviszonyokra vonatkozó tulajdonság nagyon fontos. Az ADAC-tesztjében sok termék jobb eredményt ért el a tavalyihoz képest. A Hankooknál azonban ez a teszt éppen a havas útviszonyokra és a kopásra vonatkozó eredményekre volt negatív hatással. Bridgestone Blizzak LM 25 javulási tendenciája nem volt elegendő az élvonalba való feltöréshez. Három gyártó új gumigenerációval állt elő a piacon: a Continentalnál a TS830-as váltotta fel a TS 810-est, Vredestein a Snowtrac 3-at és Firestone a Winterhawk 2-t vezette be.
A négy évszakos gumik gyengéi
A négy évszakos gumik szektora is tartogatott meglepetéseket: pl. a Goodyear Vector 5+ a legutóbbi teszten még a középmezőnyben végzett a kimondottan téli gumik kategóriájában, a most tesztelt Vector 4 Seasons modell a 175/60 R 14-es méretben csak átlagos eredményt ért el. Noha a téli tulajdonságokat illetően ez a gumi jó, a száraz útviszonyoknál csődöt mondott. Nyáron gond lehet vele.
Egy ugyancsak négy évszakos gumi, a Vredestein Quatrac 3 jobb jellemzőkkel bír ugyan száraz úttesten, mint a Vector, viszont az extrém nagy gördülési ellenállásból kifolyólag csalódást okozott a magas fogyasztási adat: a Michelin Alpin A3-hoz képest a Vector gumikkal az autó 100 kilométerenként 1,2 literrel többet fogyaszt. Ez a költségfaktor nem elhanyagolható, mivel a Michelinnel szemben még egyértelmű előnyökkel sem rendelkezik a vizes útburkolaton. Normális esetben a többletfogyasztási érték a gumitól függően 100 kilométerenként 0,2 és 0,4 litert pluszt jelent. A viszonylag drága Michelin Alpin A3 a legkisebb ellenálláson kívül még az alacsony elhasználódással jeleskedik, aminek köszönhetően a gazdaságosság szempontjából is jó helyezést ér el, legfőképpen azoknak, akik sokat autóznak. Igaz, vizes útburkolaton és hóban gyengébbnek bizonyult.
Veszélyes hiányosságok
De kanyarodjunk vissza a kínai téli gumikhoz, amik ugyanúgy aggodalomra adnak okot, legalább annyira nem felelnek meg a mai elvárásoknak, mint a nyáriak. Jég, hó, kopási és fogyasztási értékek: ezekból a szempontokból még talán képesek valamennyire versenybe szállni, ám annál drámaibb a helyzet száraz és vizes útburkolaton, legfőképpen a fékezésnél. És az útburkolat legtöbbször télen is sónedves vagy száraz.
Egyedül a gyorsasági teszten ment át mindegyik gumi. Egyetlen gumi sem használódott el 200 kilométer/órás sebességnél. Ez az érvényes mérce a T sebességi indexszel ellátott gumiknál.
Teszteredmények, ajánlott és nem ajánlott gumik az Autómenedzser.hu autós portálon. Kattintson ide.