Hogyan kerülhetjük el a gumidefektet?
Az elmúlt évben az ADAC német autóklub 136 ezer esetben vizsgált meg gumidefektet. A károk nagy része elkerülhető lett volna, ha a vezetők betartják az alapvető szabályokat. Az ADAC tippeket ad arra, hogy autógumija sokáig épp maradjon.
Terhelés: Vigyázzon arra, hogy ne terhelje túl az abroncsokat. A terhelés, az alacsony nyomás, a nagy sebesség, a magas hőmérséklet különösen károsítja a gumikat. Rendszeresen ellenőrizze a gumik nyomását.
Padka: Figyeljen arra, hogy parkolásnál ne menjen rá gyorsan a padkára, ez ugyanis szintén károsíthatja a gumikat, ám ezt gyakran nem lehet észlelni, csak akkor, amikor esetleg már nagy a baj. A legjobb, ha lassan parkol, és ha szükséges akkor nagyon óvatosan megy fel a padkára. Fontos, hogy a teljes gumi rajtalegyen a padkán. Ha padka mellett parkol, kerülje a gumi benyomódását, mindig az utcakő előtt álljon meg. Sokszor csak utólag, kiszálláskor látja az ember, hogy hozzáér a gumi a kőhöz, ilyenkor ne legyen rest, sokszor a kézifék kiengedésével megoldható a probléma.
Tárolás: A nedvesség, a meleg és a napsugárzás különösen ártalmas, éppen ezért hűvös, száraz és sötét helyen tárolja a gumikat.
Nyomás: Az alacsony guminyomás miatt hamar felmelegszik az abroncs, ez pedig szintén jelentősen roncsolja a kereket. Ha lehet, kéthetente vizsgálja át a nyomást, ha szükséges akkor pedig korrigálja azt. Tévhit, hogy télen érdemes kicsit laposabb gumival közlekedni, a tapadás miatt. Ellenkezőleg, télen minden gumiban érezhetően csökken a nyomás, ezért gyakrabban kell utána fújni.
Barázda : Az autóklub ajánlata szerint az ideális nyári guminál, 2,5 milliméter, a téliguminál pedig 4 milliméter a barázdák mélysége. Ettől kisebb mélységű barázdák esetén a jármű nem tapad megfelelően az úthoz. Fontos, hogy mind a négy gumi közel azonos állapotban legyen.
Károk: amennyiben üvegszilánk, vagy egy csavar repedést okoz az abroncsban, az komoly veszélyt jelenthet, hiszen ezen keresztül nedvesség, víz juthat a gumiba, és így azt belülről roncsolja. Éppen ezért nagyon fontos, hogy rendszeresen átvizsgálja, esetleg szakemberrel átvizsgáltassa az abroncsokat.
Elöregedés: Az ADAC szerint a nyolc évnél idősebb abroncsokat már nem szabadna használni. A téligumik általában jobban igénybe vannak véve, mint a nyáriak. A téligumiknál különösen fontos, hogy alacsonyabb sebességgel közlekedjünk. Amennyiben mégis bekövetkezik a defekt, az ADAC szakemberei azt tanácsolják, hogy erősen tartsa meg a kormányt, lassan csökkentse a sebességet, és a jobboldalon próbálja meg leállítani az autót.
Autómenedzser