Miből van a téli gumi?
120 évvel ezelőtt mutatta be Carl Benz első háromkerekű járgányát, amely szinte lépésben haladt a fa küllős kerekeken. Ma már ezek a kezdeti próbálkozások szinte hihetetlennek tűnnek, főleg, ha ezt az alapmodellt összehasonlítjuk a kéttonnás Mercedes-Benz S500-al, amelyik akár 250 kilométer/órás sebességgel is tud haladni. Hiába az erős motorok, ezt a teljesítményt a gumik fejlesztése nélkül nem érhették volna el.
© www.focus.de |
Karkasz: A mintázott gumiból álló futófelület és a teherhordó váz alkotja a karkaszt. A kettő között található még egy párnaréteg, az oldalfalakon azonban ez hiányzik. A radiál építésű gumiabroncsokat "radial" vagy "R" jelöléssel látják el. Ez a leginkább elterjedt gumiabroncsfajta.
Váz: Belülről a gumiabroncs szilárdságát a vázszerkezete adja, amelyet elsősorban szövet-textilbetétek - gumírozott kordszövet rétegek - alkotnak, de nagyobb igénybevételű abroncsok acélbetéteket is tartalmaznak.
© Autómenedzser |
Oldalgumi: Az oldalgumi a leginkább igénye vett köpenyrész, ezért fontos a benne felhasznált gumi strapabírása. Az oldalgumit kopás ellen bordázattal látják el.
Légzáró réteg: A gumiabroncs légtartását biztosítja.
Peremszerkezet: Fő alkatrésze a nagyszilárdságú acélból készülő huzalkarika.
Huzalkarikák: A gumiabroncsot a nagy szakítószilárdságú, gumibevonatú acélszálakból álló, úgynevezett perem huzalkarikák szorítják a keréktárcsához.
Futófelület: Mintával ellátott futófelület, amely biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton.
Mintaárok: Mintaelemek a futó gumiban (mintaárok: negatív mintarész, mintaelem: pozitív mintarész).
Fontos rövidítések
Tubeless (TL): Tömnlő nélkóli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.
Tube Type (TT): Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.
TWI: Tread Wear Indicator: Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 milliméteres mintázatmélységet mutatja.
Szelep: A kerékpántra rögzítve (tömlő nélküli) vagy a tömlőbe vulkanizálva, a gumiabroncs levegővel való felfújását vagy a levegőnyomás ellenőrzését teszi lehetővé.
Szelepvédő sapka: Védi a szelep szerkezetét a szennyeződéstől és nedvességtől. A szelep tömítése érdekében elengedhetetlen.
A gumiabroncs oldalfalán található jelölésekSebességindex 235/45 ZR 17 94 Y
Legnagyobb sebesség 300 km/h
Előírás szerinti maximális sebesség.
Terhelhetőségi jelzőszám: 94 = 670 kg/gumiabroncs 270 km/h sebesség esetén.
10 km/h sebességemelkedés esetén 5 százalékkal csökken a terhelhetőség, a gumiabroncs nyomásának előírt értékéről a gumiabroncs és a gépkocsi gyártója megállapodik.
A gumiabroncs gyártója (Gyártmány)
Mintázat jelölése
Gumiabroncs-szélesség mm-ben
Keresztmetszeti viszonyszám (abroncs magasságának és szélességének aránya százalékban H/B)
Radiál gumi
Kerékpánt átmérő hüvelykben
Terhelési index (Li)
Sebesség index (Si)
Tömlő nélküli gumiabroncs
Gyártási idő (XX=hét, XX=év, utolsó két számjegy)
Kopásjelző (1,6 mm TWI)
Kiegészítő jelölés megnövelt terhelhetőségű gumiabroncsokhoz
Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz