2010. november. 18. 20:22 Utolsó frissítés: 2010. november. 19. 10:35 Autó

Téli gumikat tesztelt egy hazai biztosító – eredmények

November első hetében két éjszakán át mérte 8-8 különböző gumiabroncs menetdinamikai jellemzőit egy Toyota Aurison és egy Suzuki Swiften a Genertel téligumi-teszt csapata Újpesten, egy vezetésbiztonsági pályán. A tesztautókban műszerekkel rögzítették, hogy a tesztfeladatok során mikor csúsztak ki és hogyan fékeztek 0-ra az egyes gumiabroncsokkal a tesztautók. A mérnökök külön pontozták a különböző gumik nyújtotta biztonságot vizes és száraz aszfalton, fékezéskor, illetve éles kanyarban.


Az eredmények nem okoznak meglepetést: már a hűvös, vizes időjárásban sokat jelent a téli gumik használata, hiszen amikor a kisebbik tesztautót a tesztgyőztes gumival szerelték fel, 4,5 méterrel rövidebb úton állt meg 65 kilométer/óráról fékezve, mint amikor a feladatban legrosszabbul szereplő nyári gumin gurult. A nagyobb autó esetében a különbség a tesztgyőztes téli gumi és a tesztvesztes nyári gumi között 5,25 méterre nőtt.

Ezek a távolságok a teljes fékutak negyedét-ötödét teszik ki – ez gyakorlatilag másfél kisautó, vagy egy kombi autó hosszának felelnek meg. Tehát a gumiválasztás jelentősen befolyásolhatja egy-egy ráfutásos baleset bekövetkeztét.

Az eredményekből az is kiderül, hogy téli gumi és téli gumi között is jelentős különbségek vannak: a mérések során legrosszabbul szereplő téli guminál még a négyévszakos gumi is nagyobb biztonságot nyújtott száraz és nedves aszfalton, mindkét tesztautón. A jobban szereplő téli gumik egyértelműen biztonságosabbak a négyévszakos gumiabroncsoknál, ez különösen a Suzuki Swifttel folytatott mérések során volt szembetűnő.

A mérések alapján a Genertel téligumiteszt-csapata egyértelműen tanácsolja már 5-7 fok körüli hőmérsékletnél is a téli gumik használatát. A négyévszakos gumik használata városban is kockázatos, nem csak a sónedves vagy vizes-latyakos országutakon. E mérések alapján is kiderült, hogy a téli közlekedésben a nyári gumiabroncsok olyan baleseti kockázatot jelentenek, amit egyetlen autósnak sem érdemes vállalnia.

További részletek, eredmények és videó a tesztelésről az Autómenedzser.hu autós portálon.

Hirdetés