Vége a válságnak, viszik a prémium autókat
A fejlődés korábbi jelei ellenére az európai autópiacon továbbra is a csökkenés a jellemező trend – derül ki a JATO Dynamics legfrissebb piaci összefoglalójából.
Az európai új autó összeladások októberben 4,6 %-kal maradnak el a tavaly októberi eredményektől. Az európai nagyok (Nagy-Britannia, Németország, Spanyolország, Franciaország és Olaszország) kivétel nélkül piac csökkenésről számolhattak be, míg a kelet-közép-európai piacok általánosságban, néhány kivétellel egyre szebben teljesítenek. Érdekes, hogy a súlyos gazdasági gondokkal küzdő Írország 114,7%-kal teljesítette túl októberben a tavaly ilyenkori új autó eladásait. Ez elsősorban a még futó roncsbeszámítási programjuknak köszönhető, mely tavaly ilyenkor még nem volt.
Az Európa 10 legsikeresebb márkáját tömörítő toplista 8 szereplőjének eladásai elmaradtak a tavalyi eredményeiktől, egyedül a BMW (6,3%) és az Audi (1,4%) büszkélkedhet növekedéssel. Az eladott autók tekintetében továbbra is a Volkswagen a listavezető, a Golf és a Polo pedig a kontinens jelenleg legkeresettebb modelljei.
A válság ellenére nagyon sikeresek a nagyméretű prémium modellek, melyek értékesítési darabszámai folyamatosan nőnek. Az 5-ös BMW-ből 68%-kal több fogyott idén októberben, mint tavaly, a Range Rover-ből és a Mercedes E-osztályból pedig 40,8%, illetve 12,7%-kal több került forgalomba.
Helyi piacok teljesítményei
A klasszikus 5 nagy európai piac eladásai folyamatosan csökkenő tendenciát mutatnak a tavalyi év számaihoz képest. Ugyan még mindig Németország az iparág legnagyobb európai piaca, szomorú, hogy az idei év első 10 hónapjában csaknem 900 ezerrel kevesebb új gépkocsi kelt el náluk, mint egy évvel ezelőtt.
A nyugati trendekkel ellentétben Kelet-Közép-Európa szinte összes országában eladási növekedés volt tapasztalható októberben a tavalyi évhez képest. Észtországban ez a gyarapodás 46,6%, Lengyelországban 19,6%, Szlovákiában pedig 10,2% volt idén októberben. A régióban tapasztalható növekedés ugyan nem elegendő ahhoz, hogy a teljes kontinens viszonylatában éreztesse a hatását, az viszont egyértelműen jó jel, hogy a válságtól leginkább sújtott országokban már egyértelműen megindult a fejlődés.
Írország nagy visszhangot keltő gazdasági nehézségei ellenére a piac új autó eladásai októberben 114,7%-kal magasabbak, mint tavaly októberben, az év első tíz hónapjában a növekedésük pedig 53,1%-os volt tavalyhoz képest. Írországban most tapasztalható a legtöbb nyugat-európai országban tavaly dübörgő roncsprémiumok által gerjesztett ugrásszerű keresletnövekedés, és a szakma kíváncsian várja, hogy az roncsbeszámítási akciók kifutását követően merre megy tovább az ír piac.
Az év első tíz hónapját vizsgálva a magyar piacnál csak a görög fest rosszabb képest. E két országban az idei éve első 10 hónapjában 31,2%, illetve 32,3%-kal fogyott kevesebb autó, mint a tavalyi-, már javában válsággal sújtott év azonos időszakában.
Piacok teljesítménye
Ország | Okt. 2010 | Okt. 2009 | változás (%) | 2010 I-X. | 2009 I-X. | változás (%) |
Ausztria | 28,713 | 26,694 | +7.6% | 280,175 | 274,370 | +2.1% |
Belgium | 44,650 | 39,726 | +12.4% | 478,647 | 414,609 | +15.4% |
Ciprus | 1,114 | 923 | +20.7% | 11,624 | 12,800 | -9.2% |
Cseh Köztársaság | 13,126 | 14,121 | -7.0% | 138,879 | 131,873 | +5.3% |
Dánia | 10,597 | 9,992 | +6.1% | 121,351 | 91,575 | +32.5% |
Észtország | 1,067 | 728 | +46.6% | 8,575 | 8,578 | -0.0% |
Finnország | 9,538 | 7,639 | +24.9% | 97,581 | 80,282 | +21.5% |
Franciaország | 171,950 | 210,424 | -18.3% | 1,829,440 | 1,823,925 | +0.3% |
Németország | 256,775 | 321,120 | -20.0% | 2,423,627 | 3,311,886 | -26.8% |
Nagy Britannia | 131,495 | 168,942 | -22.2% | 1,767,154 | 1,685,981 | +4.8% |
Görögország | 7,822 | 11,587 | -32.5% | 130,242 | 192,304 | -32.3% |
Magyarország | 3,682 | 3,407 | +8.1% | 36,368 | 52,878 | -31.2% |
Izland | 125 | 76 | +64.5% | 2,697 | 1,967 | +37.1% |
Írország | 3,279 | 1,527 | +114.7% | 86,736 | 56,639 | +53.1% |
Olaszország | 140,944 | 197,455 | -28.6% | 1,691,527 | 1,817,777 | -6.9% |
Lettország | 577 | 330 | +74.8% | 4,911 | 4,668 | +5.2% |
Litvániaa | 943 | 522 | +80.7% | 6,270 | 6,428 | -2.5% |
Luxemburg | 3,832 | 4,301 | -10.9% | 43,778 | 39,084 | +12.0% |
Norvégia | 10,683 | 10,187 | +4.9% | 105,710 | 78,825 | +34.1% |
Lengyelország | 30,380 | 25,401 | +19.6% | 264,470 | 266,227 | -0.7% |
Portugália | 18,138 | 15,182 | +19.5% | 179,530 | 128,031 | +40.2% |
Szlovákia | 6,149 | 5,579 | +10.2% | 51,844 | 74,664 | -30.6% |
Szlovénia | 4,741 | 4,764 | -0.5% | 51,215 | 47,750 | +7.3% |
Spanyolország | 61,530 | 98,730 | -37.7% | 851,015 | 777,528 | +9.5% |
Svédország | 26,420 | 21,783 | +21.3% | 233,162 | 173,914 | +34.1% |
Svájc | 23,918 | 22,887 | +4.5% | 238,458 | 219,391 | +8.7% |
Hollandia | 43,920 | 35,525 | +23.6% | 434,809 | 350,306 | +24.1% |
Összesen | 1,056,108 | 1,259,552 | -16.2% | 11,569,795 | 12,124,260 | -4.6% |
Márkák teljesítménye
A Volkswagen továbbra is vezeti az európai eladási tabellát annak ellenére, hogy a márka októberi teljesítménye 12,9%-kal alulmúlta az egy évvel ezelőtti értékesítési eredményeit.
A Fiat volt a hónap legnagyobb vesztese 35,7%-os forgalomeséssel októberben, éves szinten pedig 17,3%-kal. Külön aggodalomra ad okot, hogy a hazai olasz piacon is igen nagy volt a visszaesés – a Punto és a Panda eladásai 35%, illetve 39,1%-ot estek a tavalyi év azonos időszákoz viszonyítva.
A BMW és az Audi a top tízes lista egyetlen két szereplője, akiknek októberben sikerült eladásaikat növelni a tavalyi év azonos hónapjához képest, ezzel az eredménnyel kiszorítva a Toyotát.
Márka | Okt. 2010 | Okt. 2009 | változás (%) | 2010 I-X. | 2009 I-X. | változás (%) |
VOLKSWAGEN | 126,253 | 145,009 | -12.9% | 1,309,568 | 1,388,191 | -5.7% |
RENAULT | 91,644 | 115,253 | -20.5% | 961,941 | 891,649 | +7.9% |
FORD | 78,177 | 109,637 | -28.7% | 961,309 | 1,091,666 | -11.9% |
PEUGEOT | 71,583 | 88,466 | -19.1% | 845,830 | 826,619 | +2.3% |
OPEL/VAUXHALL | 69,107 | 86,279 | -19.9% | 830,560 | 908,422 | -8.6% |
CITROEN | 64,740 | 79,625 | -18.7% | 711,804 | 724,774 | -1.8% |
FIAT | 56,738 | 88,246 | -35.7% | 712,644 | 861,564 | -17.3% |
MERCEDES | 52,089 | 52,120 | -0.1% | 493,507 | 493,779 | -0.1% |
BMW | 51,870 | 48,815 | +6.3% | 503,249 | 478,151 | +5.2% |
AUDI | 51,824 | 51,111 | +1.4% | 524,157 | 520,749 | +0.7% |
Modellek teljesítménye
A Volswagen Polo továbbra is élvezi a népszerűséget, a top 10-ből egyedül neki sikerült októberi eladásait növelnie. Közelít a Ford Fiestához, melyből októberben 35,3%-kal kevesebb fogyott, mint tavaly októberben.
Modell | Okt. 2010 | Okt. 2009 | változás (%) | 2010 I-X. | 2009 I-X. | változás (%) |
VOLKSWAGEN GOLF | 38,511 | 52,748 | -27.0% | 420,344 | 485,947 | -13.5% |
VOLKSWAGEN POLO | 29,348 | 25,941 | +13.1% | 301,107 | 232,786 | +29.3% |
FORD FIESTA | 26,905 | 41,580 | -35.3% | 351,177 | 398,875 | -12.0% |
RENAULT CLIO | 26,306 | 32,565 | -19.2% | 286,100 | 251,816 | +13.6% |
PEUGEOT 207 | 20,942 | 31,482 | -33.5% | 259,402 | 309,427 | -16.2% |
RENAULT MEGANE | 20,775 | 25,144 | -17.4% | 221,671 | 189,087 | +17.2% |
OPEL/VAUXHALL CORSA | 19,376 | 29,512 | -34.3% | 266,878 | 300,301 | -11.1% |
OPEL/VAUXHALL ASTRA | 18,868 | 24,763 | -23.8% | 247,706 | 235,375 | +5.2% |
FORD FOCUS | 18,666 | 24,691 | -24.4% | 224,130 | 264,150 | -15.2% |
FIAT PUNTO | 18,017 | 27,231 | -33.8% | 221,213 | 276,811 | -20.1% |