Mit tegyen, ha véletlenül rossz üzemanyagot tankolt?
Ha autónkba benzin helyett véletlenül gázolajat tankolunk, több százezres motorkárt okozhatunk. A benzin tankolása dízelolaj helyett is veszélyes lehet a modern motoroknál. Mi az oka, hogy egyre nő a téves tankolások száma? Mit tehetnek ez ellen a gyártók és a töltőállomások? És mit tegyen, aki tévesen tankolt?
Csak Németországban az elmúlt évben az ADAC német autóklubot közel ötezer alkalommal riasztották téves tankolás miatt. Mi lehet az oka a téves tankolásoknak? Az autóklub összegyűjtötte a lehetséges válaszokat:
• egyre több üzemanyagfajtával találjuk szembe magunkat a kutaknál (multi-adagoló oszlopok), ahelyett, hogy helyileg elkülönítenék a benzint és a dízelt, mint ahogy az korábban volt jellemző
• a benzinbetöltő pisztoly a dízelautó betöltőnyílásába is befér
• a modern dízelmotorokat a motorzaj alapján gyakran már csak nagyon nehezen lehet megkülönböztetni a benzinesektől
• a reklámmatricák a töltőpisztolyon gyakran nagyobbak, mint maga az üzemanyagjelzés
• könnyen összetéveszthető termékmegnevezések (a prémiumfajták, mint a „V power” vagy az „Evo” benzinben és dízelben is kapható)
• apró vagy hiányzó figyelmeztető felirat a tanksapkán az üzemanyagra vonatkozóan
• az autósok figyelmetlensége
Az ADAC több száz aktuális járműmodellt vizsgált meg: néhány BMW, Ford és LandRover kivételével az összes dízel jármű (a kisebb átmérőjű töltőpisztoly miatt) benzinnel is megtankolható volt. Az alábbi benzineseket – a többi vizsgált modellel ellentétben – tévesen dízellel is meg lehetett tankolni: Chrysler 300 C, Citroen C1, C4, Lexus IS 250, RX 400H, Mazda 5, Mitsubishi Colt, Nissan 350 Z, Peugeot 107, Seat Toledo II, Skoda Octavia II, Smart forfour, Toyota Aygo, VW Golf V.
Különösen ügyeljünk az üzemanyag fajtájára, ha benzinkannából töltjük a tankba: ezek a kannák általában kisebb betöltőcsővel vannak ellátva, mely egyaránt illik a benzin- és a dízeltankok betöltőnyílásába. Ilyenkor érdemes biztosra menni, hogy valóban a megfelelő üzemanyagot használjuk. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, inkább használjunk egy üres kannát, amit magunk töltünk meg a megfelelő üzemanyaggal.
Dízel helyett benzin
Már kis mennyiségű rossz üzemanyag tankolása esetén se indítsuk be a motort, vagy ha már megtörtént, akkor azonnal állítsuk le. Lapozzuk fel az autó kezelési útmutatóját: ha régebbi dízeljárműről van szó (örvény-, vagy előkamrás dízel, nem direktbefecskendezős), néhány liter benzin a maradék dízelmennyiséggel keveredve a legtöbb esetben nem káros.
Másképp van ez a common-rail és az adagolófúvókás hajtóműveknél (kb. 2000 óta a piacon): semmi esetre se hagyjuk a motort járni. Ezután a gyártó előírásának megfelelően járjunk el. Ha el sem indítottuk a motort a rossz üzemanyaggal, adott esetben elegendő lehet a benzin-dízel keverék kipumpálása a tankból. Ha már a motor járt, szükségessé válhat a teljes befecskendező rendszer cseréje a magasnyomású pumpa, a befecskendezőkkel, az üzemanyagcsövekkel és a tankkal együtt. Ez több százezer forintba is kerülhet. Egy ilyen drága javítás különösen szükséges, ha forgácsok képződtek az üzemanyagrendszerben. Ha a motor járt, a magasnyomású befecskendező-rendszer elemei megsérültek, mert a benzin azonnal lemossa a szükséges dízel kenőréteget. Ez gyakran a pumpa teljes megrongálódásában mutatkozik meg.
Széles körben elterjedt az a tévhit, hogy a benzin a dízelben nem káros, és télen akár a dízel besűrűsödése ellen is használható. Ez ma már nem igaz. Szakemberek hangsúlyozzák, ne keverjünk télen gázolajhoz benzint a folyékonyság javítására. Ha a hőmérséklet olyan alacsonyra süllyedne, hogy a téli dízel kocsonyásodik, a jármű kezelési útmutatója szerint járjunk el.
Benzin helyett dízelt? További részletek az Autómenedzser.hu autós portálon.