Marad autó, vagy iPhone alkalmazás lesz a jövő BMW-je?
Az ember hajtotta autók ideje lassan lejár. Ebben bíznak a BMW mérnökei is, akik 22 új, illetve tovább tökéletesített fejlesztéssel próbálják a felgyorsult technikai fejlődés trendjeit meglovagolni, illetve új utakat törni a jövő dzsungelében. Betekintve a következő generációs BMW-k kulisszái mögé nem tudtam eldönteni, hogy a BMW megmarad egy autómárka, vagy inkább az iPhone egy bonyolult alkalmazásává válik.
Egy bajor katonai reptéren tartott innovációs napon számos hasznos és több haszontalan újdonsággal ismerkedtünk meg, ezek között egy sem a BMW által eddig oly gyönyörűen képviselt vezetési élményről szólt. A többek között vezetett 550i GT-ben, biturbó hármasban, vagy V8-as X5-ösben soha egy percig sem tudtam a vezetésre figyelni – csoda, hogy balesetek nélkül megúsztuk – csak hallgattuk a szakértőket, és figyeltük a különböző kijelzőkön futkosó adatokat, képeket, rendszereket. Egy kísérlet résztvevői voltunk, és ha ez a jövő, örülök, hogy megöregszem úgy, hogy kimaradok belőle.
Nem a fejlődés ellen vagyok,. De olyan jó, amikor egy autó megmarad négykerekű közlekedési eszköznek, és nem akar több lenni. A BMW-nél már tovább gondolták az autó és az autózás természetrajzát. Nézzük, mit tud majd a jövő BMW-je, mit tud majd a közeli jövő autója.
Kulcs és távkapcsolás
A mérnökök igen gyakorlatiasak. Vegyük például a jövő autókulcsát. Tegyük zsebre és hagyjunk otthon minden mást. Az NFC-technológia (Near Field Communication – érintés nélküli kommunikáció) elterjedésével a kocsi kulcsa egyben a jövő kulcsa is, mindent megold. Ezzel fizetünk a közértben, ezt mutatjuk fel a kalauznak az elővárosi vonaton – miután internettel rendelkező kocsink fedélzeti számítógépén kiválasztottuk utazásunk célállomását, megvettük a jegyet, sőt lefoglaltunk egy szállodaszobát is – ezzel nyitjuk szállodánk ajtaját, a beleépített transzponderes csip tárolja az összes információt rólunk, telefonszámainkról, kedvenc zenénkről, autónkról, szokásainkról.
A jövő autója nem lehet meg SIM-kártya nélkül, a mobilinternet számlánk gyarapodása elkerülhetetlen. Egy iPhone alkalmazás segítségével ellenőrizhetjük autónk zárt vagy nyitott állapotát, zárhatjuk, vagy nyithatjuk ajtaját, ablakát, bekapcsolhatjuk a klímát, a szellőzést, vagy a fűtést, de dudálhatunk és villogtathatjuk a fényszóróit. Kilométerekről, a világhálón át. Ha elvesztettük, az autó pontos helyét is meghatározhatjuk.
Védelem, biztonság
A kísérleti autóba szerelt kamerák egyike a gyalogosokra utazik. Ha egy figyelmetlen társunk az autó hatókörébe kerülne, az autó mesterséges intelligenciája mérlegeli, mekkora a baj. Ha úgy ítéli meg, hogy a gyalogos veszélyben van, nem üti el, hanem vészfékezéssel megáll előtte. Ilyen rendszereket már teszteltünk más gyártóknál is, a Volvónál sem száz százalékosan megbízható, de a BMW-é sem az. Elütöttük a srácot. Nem egyszer, nem kétszer, hanem háromszor. Szabadkoztak a mérnökök: ilyen még nem fordult elő, nem tudják mi történhetett. A bolgár, az amerikai, a román, a szlovén és a portugál kollégákkal sikerült a kísérlet, velünk nem. Reméljük, a gyalogosok is tudják majd ezt. A rendszer két lépésben ment életet, először képi- és hangjelzéssel figyelmezeti a sofőrt. Ha az erre nem reagál, a második fázisban vészfékez, és megáll.
A gyalogosvédelem egy másik modern eszköze – a transzponder - kommunikál az autóval, lehet táskában, ruházatban elrejtve, de később akár mobiltelefonba is beépíthető. A lényege, hogy folyamatosan jelez, a jeleket az autóban lévő vevőegység észleli, majd a képernyőn meg is jeleníti. A vezető így jó előre képet kaphat olyan autó mögül kilépő gyermekről, amelyet nem is lát. Ha a rendszer veszélyt észlel, és a vezető nem reagál megfelelően, akkor az autó már korábban megismert gyalogosvédelmi mechanizmusa életbe lép.
A BMW által fejlesztett kormányzási segéd, nem engedélyezi a kéz nélküli autózást, legalább az egyik kezünknek a kormányon kell lennie. Más gyártókkal ellentétben nem csak 60-70 kilométer/órás sebesség fölött, hanem nulla kilométertől (130-ig), tehát dugóban araszoláskor is besegít a sávtartásban.
Ha egy akadály kerül az autó útjába, eldönthetjük, hogy kikerüljük, vagy megállunk előtte. Ugyanezt tette az általunk tesztelt X5-ös is, sőt, hatékonyabban, mint ahogy mi tennénk. A jármű sebességétől, illetve a relatív sebességkülönbözetből kiindulva, tudja, melyik az a legutolsó pillanat, amikor a sofőr még képes kikerülni az akadályt és tudja, hogy melyik az utolsó pillanat, amikor vészfékezni kell. A rendszer jelez a sofőrnek, ha az reagál, akkor nem avatkozik közbe, de ha nem reagál, akkor képes a teljes megállásra, ideális esetben még az akadály előtt. Az éles kísérlet ebben az esetben sikeres volt mindannyiszor. Arra vigyáztak a mérnökök, hogy az előzésbe ne szóljon bele a technika.
A jövő autós üldözéseiben nem láthatunk majd BMW-ket. Egy új, ultrahangos biztonsági fejlesztés megakadályozza, hogy autópályán, vagy bármilyen párhuzamos közlekedésben a mellettünk haladó autó túl közel kerüljön hozzánk. Ha a szenzor érzékeli a másik jármű közelségét, akkor a kormány az ellentétes irányba fordul el, hogy az ütközés ne következzék be. Ha a sofőr csak figyelmetlen, akkor ebből a mozdulatból érteni fogja, hogy baj van, ideje lenne vezetni. A veszélyhelyzetről a head-up-display is tájékoztat, de kormányozni csak akkor kormányoz, ha van elég hely a saját sávunkban.
A BMW innovációk közül a leglátványosabb és a leghasznosabb az a vészleállító segéd, amely a magatehetetlen sofőr helyett veszi át az autó irányítását. Lenyűgöző volt, ahogy a szívinfarktust imitáló gomb megnyomását követően a 70-nel belső sávban haladó autónk bekapcsolta a vészvillogót, majd amikor a külső sávban felszabadult a megfelelő méretű hely, sávot váltott, majd ismét ezt tette mielőtt megállt volna a leállósávban. Ezután már csak a közben automatikusan kihívott mentőkben bízhatunk. A műveletben videó-, radar-, ultrahangos és lézerérzékelők működnek összehangoltan közre. A rendszer haszna emberéletekben mérhető, mihamarabbi bevezetése indokolt.
Parkolás
A BMW nem bízza a véletlenre a parkolást. Az idegesítő pityegés marad, de egyszerűen nem tudjuk lekoccantani az autónkat sem a mélygarázsban, sem bevásárlóközpontban. Vége a megalázó, rosszalló tekinteteknek, a szélvédőn hagyott bocsánatkérő betétlapoknak. A rendszer lényege, hogy mi kormányozzuk az autót, mit váltjuk a fokozatokat, de hiába nyomjuk a gázt, nem megyünk neki a falnak. Természetesen csak életszerű parkoláskor, 8 kilométer/órás sebesség alatt működik.
A távirányítású parkolás az aktív parkolási rendszer továbbfejlesztett változata. Hardver oldalon nem igényel extra kamerákat, sőt a mai parkolószenzorok elegendőek. A fejlesztés kész van, alkalmazásának jogi akadályai vannak. A vezető nélküli autózás ugyanis nem minden országban megengedett. A sofőrnek nem kell a szűk garázsból kiverekednie magát, lekoccantva az autó és a garázs oldalát. Elég kiszállnia a nyitott garázs előtt, majd a kocsi távirányítójával beküldenie az autót a garázsba. A kocsi beáll, majd aktiválja a parkoló féket és rögzíti a váltót is. Kifele jövet először beindítja az autót, hátramenetben kapcsol, majd kifarol. Mindezt magától.
Intelligens navigáció
A BMW fejlesztései közül a legfurább a tapasztalaton nyugszik. A dolgozó ember minden nap ugyanabban az időben viszi gyermekét iskolába, megy dolgozni, teniszezni, focizni, bevásárolni. Ehhez legtöbbször nem használja a navigációt. De ha dugó van, baleset vagy bármilyen más köztes célt közbeiktatunk, sokszor jól jön egy kis segítség. Az intelligens navigációba szükségtelen célt beírni, az autó már tudja előre, hová fogunk menni, hisz minden hétköznap reggel 7,25-kor suliba visszük a gyereket. A navi magától megtervezi az utat, majd onnan tovább a munkahelyre. Ha bármi közbejön, újabb útvonalat tervez, mindig oda, ahová a tapasztalat vezeti. Nem csupán öncélú a rendszer, hanem mivel intelligens, előrelátó is. Tudja, mikor jönnek a körforgalmak, a lámpák, azért például az autó hűtési rendszerét, a motor finomhangolását ehhez igazítja.
Ehhez kapcsolódik egy másik fejlesztés, az önmagát javító navigáció, amely hálózaton keresztül tölti le a legfrissebb útviszonyokra vonatkozó információkat, így téve könnyebbé a bejutást a városba. A szokásos TMC-funkcióknál azonban tovább megy. IPhone alkalmazással összekötve alternatívát is kínál az autó helyett, ha dugót érzékel. Felkínálja a legközelebbi busz-, metró- vagy villamosmegállót, ismeri a járatok sűrűségét, de még azt is, mennyit kell gyalogolni a célig.
Egy harmadik navigációs fejlesztéssel is megismerkedtünk, ez a mikro-navigáció. Ott kezdődik, ahol a hagyományos autós navigáció véget ér. Parkolóházban, bonyolult reptéren, logisztikai központban, ipari parkban, vagy egy bevásárlóközpontban. Pontosan ahhoz az ajtóhoz navigál, ahová menni akarunk, így, ha a dalai lámával való találkozás azon múlik, hogy megtaláljuk-e az F1-es szektort a sportarénában, akkor ezzel a fejlesztéssel sikerünk lehet. Csak átküldjük az adatokat a kocsiból a telefonra, majd azon folytatjuk a nyomkövetést.
A takarékos autózás a lényege a BMW zöld sofőr segédrendszerének is, amely az úticélok közül a legkevesebb üzemanyaggal járó alternatívákat kínálja fel. Azt is megmutatja, mennyit takarítunk meg – akár euróban mérve is – az egyes útvonalak közötti választással.
Takarékosság
A takarékos autózásnak egy kézenfekvő módját kínálja a jövő autóiban a BMW. Ha nem nyomjuk a gázt, nem fogyaszt az autó. Ennek az egyszerű tézisnek az igazságát felismerve, a mérnökök az automatikus váltóval ellátott kísérleti autókba a sport, sport plusz és normál beállítások mellett egy eco programot is beiktattak. Ilyenkor elnehezül a gázpedál, nem annyira élénk a motor, de a legfontosabb, hogy vitorlázó üzemmódban – gyári üresben - nulla üzemanyagot fogyasztva halad fékezetlenül. A kijelzőn a megnövelt hatótáv kiírása boldogít.
Egy másik, játékos fejlesztés során a megfelelő vezetési stílussal (kevés gáz, kevés fék, előrelátó vezetés, vitorlázás) aranyhalat táplálhatunk egy akváriumban – persze csak képletesen (ezzel a játékkal egy Mini Countrymanben szórakoztunk). A grafika a vezetési stílusunkkal változik, ha tetszik az autónak az ökovezetésünk, akkor csillagokat nyerünk és a halat is tápláljuk. Ha vadul vezetünk, tapossuk a gázt és nagyokat fékezünk, elpusztul a halacskánk. Én annyira ügyeltem a kicsike gyarapodására, hogy majdnem magunkat törtem össze. Néha azért hasznos a fékezés.
Zene, szórakozás
Az októberi gyártású Minikben már elérhető az iPod out alkalmazás, amellyel az Iphone-unk vagy iPod touch-unk tartalmát az autó központi kijelzőjén a rendszer megjeleníti, a zenét pedig onnan játssza le. Olyan funkciók megjelenítésére is alkalmas, mint az iPod-felhasználók számára ismerős Genius.
A jövő autójában a zenelejátszó is intelligens lesz, hangulatunktól függően érik egymást a különböző számok a zenelistán, nekünk csak azt kell közölnünk az ember-gép interfésszel, hogy haragos, vidám, békés, vagy szomorú a kedvünk. Továbbfejlesztésében az útviszonyoknak és a vezetési stílusunknak megfelelően keveri iPodunk a zenét, így a búzamezőkkel tarkított lankákon country szól, dugóban karaokézhatunk, meló után pedig alternatív rockkal lazulhatunk.
Egy fejlesztés segítségével a szalonban elkezdett hangoskönyv hallgatását nem kell abbahagynunk, ha sürgősen el kell autóznunk beteg nagyinkhoz. A kocsikulcson tárolt információk révén a motor indításakor ugyanannál a szónál folytathatjuk a műélvezést, amelyiknél abbahagytuk.
A mai BMW-kben még mindig túl bonyolult az i-Drive használata. Az értünk küldött hosszított hetes hátsó foteljében kínlódás volt például beírni a böngészőbe a www.automenedzser.hu oldal nevét. Mennyivel egyszerűbb ez egy Audi A8-ban, gondoltam magamban fennhangon. Talán túl hangosra sikerült ez az óhaj, mert pár perccel később a BMW érintőpadját tesztelhettük. A hagyományos i-Drive tekerő kövérebb változatának tetején lévő felületre kézzel rajzolhatjuk a betűket, amelyeket a rendszer sikerrel felismer.
A BMW mérnökei szerint a dugók csak szaporodni fognak. A kieső időkben, amikor lámpára, vagy a forgalom megindulására várunk, szórakoztatni akar majd az autónk. A műszerfalon PacMan-játékot játszhatunk, esetleg dalpárbajban dönthetjük el egy-egy popegyüttes sorsát, vagy véletlenszerűen üzenhetünk szintén a dugóban várakozó, korábban létrehozott baráti közösség tagjainak. A kocsiban minden adott a chathez: van kamera, van internet, van mikrofon.
Hiába hagyjuk magunk mögött az Outlookot és némítjuk le a Blackberry-t, a BMW-ben bárki utolér. Menetközben megkapjuk a leveleinket, a kocsiba beépített titkárnő fel is olvassa ezeket. Ez még nem akkora szám, egy számítógép is megteszi ugyanezt. A BMW titkárnője azonban képes megválaszolni is a leveleket. Diktálás útján. A beszédfelismerőn keresztül tagoltan akár egy regényt is beszed nekünk, igaz néha hibázik is, a félreértések, félreütések elkerülhetetlenek. A rendszer a megfelelő titkosításokon keresztül egy központi szerveren át küldi oda-vissza a biteket.