BMW 5 GT teszt: üti az X6-ost, lepipálja a 7-est
Igaza volt a BMW igazgatójának, ez nem egy autó, ez egy lebegő szalon. Új műfajt teremtettek márkán belül a bajorok: Gran Tourismo. A GT az egyik legjobb utazóautó, amiben valaha ültem. Méregdrága, felejthetetlen, gyors, kényelmes és nem fogyaszt sokat.
17 milliós alapára riasztóan magas, ha még hozzászámoljuk azt a temérdek extrát, ami nélkül nem lenne ilyen finom az autó, 26 milliós ár jön ki. Mindent figyelembe véve, megéri ez az ár, nem árulnak zsákbamacskát, mindenből a legjobbat adják annak, aki mindenből a legjobbat érdemli. Ilyen ember azonban kevés lehet kis hazánkban, mert egy kezemen megszámolhatom az itthon futó GT-k számát, a BMW-nél kettőről tudnak: az egyiket éppen én vezettem, a másikat a BMW hazai főnöke használja.
A különlegessége, illetve az ötös sorozat sikeres beköszöntője miatt szétszedtek a rajongók, bárhol álltam meg, jöttek a kérdések, fotózták és csodálták az autót. De nem kellett megállni ahhoz, hogy leolvassam az ámulatot az arcokról, a közlekedés többi résztvevője hosszan legeltette szemét a kocsin. Főként a prémium autókat vezetők és utastársai fordítottak nagy figyelmet ránk, a BMW-sek, Mercisek és Audisok majd kiugrottak bőrükből. A többség vagy a hetessel, vagy az új ötössel keverte, az hogy mi a GT, nem sokan tudták. Nem valószínű, hogy személyes vonzerőmnek köszönhettem, hogy Cegléden, amikor egy benzinkútnál tankolás után a legközelebbi Tesco után érdeklődtem, egy helyi fiatal készségesen felajánlotta, hogy megmutatja az utat. Hat kilométeren át vezetett Citroenjével. Fordítva nem biztos, hogy megtörtént volna.
Bár az új ötöst még nem vezettem, az GT nálam a bajor favorit, üti az X6-ost és a hetest is. Ha álmomban egy kis piros törpe megkérdezné: Csongor, ha felébredsz, milyen autót szeretnél a kertedben látni: BMW 7, BMW X6 vagy BMW 5 GT?, a válaszom habozás nélkül a GT lenne.
Az autóból kilátni nehéz, ez komoly hibája. A kupészerű tetőív és a csomagtartó kialakítása miatt a hátsó szélvédő csak dísz, lapos és szűk, cserében keretnélküliek az ajtók. Kicsik és használhatatlanok az oldalsó visszapillantók is, igaz, a sávváltásban segédre is számíthatunk. A BMW diszkréten figyelmezteti vezetőjét, amikor hátulról gyorsan közeledik, vagy a holttérben van egy jármű. A veszélyre a külső visszapillantó tükör házába épített, villogó háromszög alakú szimbólum, illetve a kormánykerék vibrációja hívja fel a figyelmet. (40 kilométer után esőben hibát jelzett a rendszer, kiírta a műszerfalra, hogy kikapcsolt. Többször nem találkoztam a jelenséggel.)
Tolatókamera nélkül meg se mozduljunk, a negyvenből csak egyszer álltam be fenékkel a kertbe, azt is majdnem megbántam. Az oldalnézeti kamerára ritkábban bízzuk az életünket. Elöl, a lökhárító bal és jobb oldalában egy-egy kamera foglal helyet, képük pedig a központi kijelzőn jelenik meg. Ezzel nemcsak a manőverezés válik kényelmesebbé, hanem szűk kapunyílásból vagy parkolóhelyről kihajtva a vezető gyorsan áttekintheti a forgalmi viszonyokat. A hetesben megismert extra inkább szemfényvesztés, kispórolható extra (122 ezer forint). Az extralistáról csak két tétel hiányzott: a távolságtartó tempomat és a tévéfunkció.
Futóműve az útviszonyoktól függetlenül a BMW-től szokatlan módon kényeztet, még a macskaköveken is csak finom hátmasszázst érzünk, nem ráz és nem dobál. A kátyúkon csak átlép. Az adaptive drive rendszer optimális kanyarvételi képességeket és szinte észrevétlen terhelésváltási reakciókat eredményez. Az integral V hátsó futómű révén a kerekeket érő dinamikus és kormányzási erőhatásokat felfogják a kerékfelfüggesztések, a hátsó futómű-segédkeret, valamint a három lengőkar. A BMW 5-ös Gran Turismo önszabályozó hátsó légrugózással büszkélkedhet, amely állandó hasmagasságot nyújt. A sport plusz fokozatot csak vakmerőeknek ajánljuk, ebben a módban nem csupán a motor lesz fickósabb és a futómű keményebb, hanem az ESP-t kiiktatja a rendszer. Az ESP-t nem kell piszkálni, így is lehet driftelgetni, nagyobb kanyarokba kilinccsel beesni. Jó volt ugyanakkor tudni, hogy az elektronika vigyáz ránk. A váltó közelében lévő kapcsolók (négy fokozat) mellett a futóművet még a fedélzeti számítógép menüjében finomabbra is hangolhatjuk.
A computerben azt is beállíthatjuk, hogy a kereken van-e hólánc, de azt is meghatározhatjuk, hogy a lehetséges öt fokozatból milyen magasra emelkedjen az önműködő csomagtérajtó. Ugyanitt USB-n eltárolt személyes beállításinkat is betölthetjük, ha több BMW-t is vezetünk, közös ülés, klíma, futómű beállításokat használhatunk.
A négykerék-kormányzás áldását folyamatosan érezzük. Néhol kissé ijesztően hamar kanyarodik az autó, ekkor megtanuljuk, hogy csak pici, elegáns mozdulatokkal kormányozzunk. Nagy tempónál pedig olyan kanyarokat képes bevenni zokszó nélkül, amit gokarttal sem kockáztatnánk meg. Fantasztikus, ahogy tartja az íveket. Egyedül tolatáskor zavaró a hátsó kerék elfordulása, nehezen találunk be elsőre a kinézett parkolóba. Az 510 ezer forint felárért rendelhető integrált aktív kormányzás rendszer a hátsó kerekek bekormányzási szögének változtatásával növeli a biztonságot és a stabilitást, valamint fokozza – különösen a hátul utazók számára – a kényelmet.
A dupla csomagtérajtó nem hatott meg, meghagyhatták volna a Superbnek, én többnyire a nagyra nyíló ajtót használtam. Többször csak hátráltatott a két nyitógomb. A 440 literes csomagtartón a limuzinhívők mosolyognak, de mivel a hátsó ülések elektromosan 10 centi hosszban mozgathatók, könnyedén 590 literrel gazdálkodhatunk. Én 200 kiló virágföldet és több folyómétert ágyásszegélyt szállítottam a GT-ben, lehajtott hátsó ülésekkel a hasznos tárhely 1700 literre nő. Ezt egyetlen négyajtós limuzin sem tudja felülmúlni.
Császári kényelem
A belseje kényelmes szalon atmoszféráját árasztja, amelyet tovább erősít az enyhén emelt üléspozíció, a két különálló hátsó ülés, valamint a 7-es BMW szintjén álló, nagyvonalú fej- és lábtér. Nappal a panoráma üvegtető árasztja el napfénnyel az utasteret, éjszaka pedig a hangulatvilágítás teremt kellemes hangulatot, segítve egyúttal bent ülők tájékozódását az utastérben.
A két különálló hátsó multifunkciós ülés háttámlái akár 40 fokban dönthetők. Mind a négy ülés memóriás. Egy, a csomagtérben elhelyezett gombbal az üléstámlák külön-külön dönthetők, egy másik gomb megnyomásával pedig eredeti pozíciójukba állíthatók vissza.
A head-up display virtuális képe körülbelül kétméteres távolságban, a motorháztető felett lebeg. A vezető tekintete az úton marad, emellett kiküszöbölhető az állandóan ismétlődő újrafókuszálás miatt szemfáradás is. A szemet csak a sebesség vörösben izzó emelkedése fárasztja, három számjegynél ritkán látunk kevesebbet.
Az éjszakai vezetés pihentető és biztonságos élménye a night visionnek (583 ezer forint) köszönhető. Ez az opcionálisan rendelhető berendezés az infravörös kamerák segítségével érzékeli az autótól akár 300 méterre lévő tárgyakat, majd azok képét a központi kijelzőn jeleníti meg. A BMW a világ első olyan autógyártója, amely gyalogosfelismerő rendszert kínál. Intelligens algoritmusok pásztázzák az utat gyalogosok után kutatva, akik sárgával kiemelve jelennek meg a képernyőn. Amennyiben a rendszer veszélyt érzékel, a vezető külön figyelmeztetést kap, amely a központi kijelzőn vagy a szélvédőre vetítve jelenik meg.
Kormánya magnézium szerkezetű, multifunkciós. Jobb oldalt a sebességtartó automatika gombjai és kapcsolói, bal oldalt pedig a járműinformációs rendszerek, a hifi-berendezés, a hangerő, a hangvezérlés és a telefon kezelőszervei találhatók. Kis átmérőjének köszönhetően az opcionális sport kormánykerék tökéletesen a vezető kezébe simul.
A navigáció 10,2 hüvelyk átmérőjű, szélesvásznú, nagy felbontású kijelző részletes képet ad útvonaláról. A teljes kijelzős kijelzőn 3D-s nézet is megtekinthető, amely fotorealisztikus módon jeleníti meg a főbb tájékozódási pontokat.
Az ajtók és a csomagtartó érintésre nyílnak a motor pedig a start gomb megnyomásával indítható be. Amennyiben a tulajdonos távozik autójától, a zárak automatikusan újrareteszelnek. Egészen a következő használatig. Csukáskor elektronika húzza be az ajtókat. A tető első része a hagyományos elektromos napfénytetőkhöz hasonlóan billenthető vagy elhúzható, maximálisan 440 milliméteres nyílást szabadon hagyva. A tető nyitott helyzetében a légörvényeket és a zajt a szélterelő minimálisra csökkenti. Az elektromosan mozgatható árnyékoló roló feltekert állapotban igen kis helyigényű.
A négyzónás automata klímaberendezés egész évben kellemes hőmérsékletet biztosít. A levegőminőség-érzékelő, a napfény- és páratartalom-érzékelők, valamint a maradékhő-hasznosítás révén gyors és halk a működése. A befúvás úgy is szabályozható, hogy légáramlatok huzatmentesen hűtsék-fűtsék az utasteret.
Ha kell, feltépi az aszfaltot
Az újonnan kifejlesztett alumínium hengerfej révén a motor akusztikája javult, bár alapjáraton behallatszik a kerregés. Nagy sebességnél gyönyörűen duruzsol a motor, a kipufogóból szép magas, sportos hangorkánt is előcsalhatunk. A soros elrendezésű hengerek és a kerámia izzítógyertyák sima és folyamatos égésfolyamatot és csökkentett károsanyag-kibocsátást eredményeznek. A változó geometriájú szívórendszernek és a harmadik generációs common rail befecskendezési rendszernek köszönhetően az átlagfogyasztás papíron 6,5 liter/100 kilométer, a hatótávolság pedig több, mint 1000 kilométer. A tapasztalataim szerint ez 800-850 kilométer. A bálna BMW keveset fogyasztott: 8,8 literrel beérte a 880 kilométeres tesztelés során, pedig autópályán, országúton és városban is úgy hajtottuk, mint ahogy egy BMW-t hajtani kell.
A 245 LE (180 kW) teljesítmény és az 540 Nm-es nyomaték azt jelenti, hogy minden vezetési helyzetben a megfelelő erőtartalék áll rendelkezésre. A common rail közvetlen befecskendezés 1800 baros csúcsnyomáson működik, a befecskendező fúvókák pedig pontosan az égéstér középpontjában helyezkednek el – sima és állandó égésfolyamatot biztosítva. Bár nem zöld autó a GT 530d, de a fordulatszámmérőben ott az EfficientDynamics felirat. A BMW fékenergia-visszanyerés rendszerének köszönhetően a generátor a jármű mozgási energiáját elektromos árammá alakítja, és azt az akkumulátor töltésére használja. Ennek eredményeként az akkumulátor töltése kevésbé terheli a motort – így a fogyasztás is csökken. Van még turpisság a kocsiban: a hűtőrácsa előtt található légterelők elektromosan nyílnak és záródnak, és csak akkor engednek hűtőlevegőt a motorhoz, amikor arra valóban szükség van. Amennyiben a légterelők zárva vannak, a légellenállás, és vele együtt a fogyasztás is csökken.
A Gran Turismo karosszériájához különböző merevségű acélokat használtak fel, ami kivételesen jó tömegelosztást és merevséget eredményez. A keret nélküli, alumíniumból készült ajtók 28 kilogrammal csökkentik az autó tömegét, míg a hagyományosnál 3 kilogrammal könnyebb forgattyús tengely – amellett, hogy szerepet játszik a súlycsökkentésben – szabadabban engedi felpörögni a motort.
A ZF által gyártott új 8-fokozatú automata sebességváltónak rövidebbek a fokozat-áthidalásai, amely jobb menetkényelmet és gyorsabb váltásokat eredményez és jobban kihasználhatóvá teszi a hasznos fordulatszám-tartományt.