2010. szeptember. 13. 05:32 Biró Csongor Utolsó frissítés: 2010. szeptember. 12. 21:32 Autó

Vezettük az új Ford Mondeót

Még nem vezettem soha Ford Mondeót, így külön öröm volt számomra, hogy a legmodernebb, minden idők legtechnikásabb Mondeóját tehettem próbára, 240 lovas turbós benzinessel és 200 lovas turbós dízelmotorral. A kombi és az ötajtós egyaránt tetszett, igaz, a tesztautókat minden hájjal megkenték.

Aki az új Mondeóra azt mondja, hogy alig változott valami, felhívom a figyelmét, hogy a nemzetközi sajtótájékoztatón 1365 változtatásról tettek említést. Az idő szűke miatt ezeket nem vettük sorra, de íme, a legfontosabbak: domború a motorházfedél, a trapéz alakú hűtőrács révén megújult az autó orra, az átrajzolt lökhárítóba LED-es nappali fénycsíkok kerültek, az üvegfelületeket króm dísszel szegélyezték, megújult az autó fara, LED-es technológiát kaptak a hátsó lámpatestek. Új a középkonzol a magasra helyezett navigációs és szórakoztató berendezéssel, kifogástalan a prémium hangrendszer. Változott a kijelző grafikája, újak a műszerek, LED-es a belső világítás, új színek, kárpitok, kibővített anyagválaszték állnak a vásárlók rendelkezésére.

A távol-keleti és az orosz piacnak üzent a Ford, amikor az új Mondeót a Moszkvai Autókiállításon mutatta be augusztus 25-én. Felfutó piacai ezek a márkának és a modellnek, a Mondeo Kínában 50 százalékos növekedést ért el az utóbbi egy évben.

Ford

A megújuló VW Passat előtt nem sokkal bemutatott felfrissített Mondeo a kategória prémium modelljeiből ismert biztonsági technológiákat is megkapta: sávelhagyásra figyelmezető jelzés a kormány rezegtetésével és képi megjelenítéssel, fáradtságra figyelmeztető jelzés, amely statisztikai alapokon nyugvó számítás alapján éber vezetésre ösztönzi a sofőrt, automatikus távolság fény, amely a szélvédőbe szerelt kamera segítségével pásztázza a kocsi előtt az utat és ha járművet észlel, lekapcsolja a távolsági fényt. A három, a Fordnál korábban soha nem használt fejlesztés mellett a Mondeo megkapta a korábban bemutatott új S-Max és Galaxy repertoárjában megtalálható holttérfigyelőt, a tolatókamerát és a nyolccsatornás erősítővel, mélynyomóval és 10 hangszóróval szerelt 265 wattos prémium hangrendszert.

A külcsíny, a belbecs és a technika nóvumai mellett két új motorral bővült a kínálat. A korábbi öthengeres Ford motort egy turbós, közvetlen befecskendezéses, kétliteres négyhengeres váltja fel, amelynek legnagyobb teljesítmény 240 lóerő. Az öt-, illetve négyajtós Mondeo végsebessége ezzel a motorral 246 kilométer/óra, 7,5 másodperc alatt jut el nulláról száz kilométer/órás sebességre és nyomatékcsúcsa 340 Nm. A kétliteres EcoBoost motornak van egy 203 lovas változata is, mindkettőt hatsebességes duplakuplungos (PowerShift) váltóval adja a Ford. A kínálatban maradt a kétliteres szívó 145 lovas és az 1,6 literes 120 lovas motor, de év végén várható a 160 lovas 1,6-os turbó megjelenése is.

A kényelmi és biztonsági rendszerek között dombsegéd, távolságtartó sebességszabályozó, intelligens kanyarkövető xenonvilágítás, isofix-bekötési pontok is találhatók. A futómű három állásba (normál, sport és komfort) kapcsolható. Bevallom, a tökéletes német utakon és az Autobahnon nem éreztem komolyabb különbséget a felfüggesztés keménységén, de csak a móka kedvéért, végig sport módban használtam az autókat. USB- és iPod csatlakozásra is van lehetőség, igaz a kesztyűtartóban található aljzat csak kisméretű pendrive-okra alkalmas.

Ford

A takarékosság és a környezetvédelem kiemelt szerepet kapott a Mondeo esetében, a fékezési és lassítási energiát visszatáplálja az akkumulátorba, a hűtőmaszk rácsszerkezete mozgatható, alaphelyzetben zár, így jobb az aerodinamika és csökken a fogyasztás. Az Econetic modellben a vezetőt ökométer segíti a takarékos közlekedésben. A sofőr a hibridekhez hasonlóan levelecskéket gyűjthet.

A dízel paletta 115, 140 és 163 lovas változatban kapható kétliteres motorja mellé érkezett a 2,2 literes Duratorq TDCi, amely 200 lóerős és nyomatékmaximuma overboost funkcióval 450 Nm. Nyolclyukú piezo befecskendezői 1800 baron juttatják az égéstérbe az üzemanyagot. A megnövelt turbófeltöltő nyomása 1,8 bar, a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás optimalizálását kipufogógáz-visszavezetés (EGR) és részecskeszűrő segíti. A leggyorsabb dízel Fordként az öt- és négyajtós változatok 8,1 másodperc alatt gyorsulnak fel álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre.

A Mondeót meglepően jó volt vezetni, igaz ennyire semleges autóban már rég ültem. A 240 lóerő dacára tapadt az útra az 1,6 tonnás monstrum. Üzleti tankként hasította a München környéki utakat. Hatalmas a Mondeo, a helykínálat hátul is fejedelmi, az ülések kényelmesek, a csomagtartó óriási – a kombiról nem is beszélve. A duplakuplungos Getrag váltó villámgyorsan ismerte fel a helyzetet, de padlógázzal sem tapasztott bele az ülésbe a gyorsulás, a Ford mérnökei által átdolgozott motorhang magas fordulaton megédesíti a vezetést. Vezetési élményről azonban nem tudok beszámolni, a kocsi tökéletes, teszi a dolgát. 170-180-nál is ugyanolyan precíz. A kulturált járású és halk dízel nyomatékát jól lehet érezni, visszaváltani alacsony fordulaton sem kell, a hatos elég hosszú. A tesztfogyasztás egyik változatban sem volt magas, a benzines fedélzeti számítógépe a 100 kilométeres út végén 8,7 literes, a dízelé 7,7 literes átlagot mutatott.

A Ford Mondeo árai nem változtak, csak a felszereltség lett gazdagabb. A legolcsóbb, 120 lovas változat 6,75 millió forintba kerül, a 240 lovas kombi csúcsfelszereltséggel 9,525 millió forint.

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

Hirdetés