VW Touran menetpróba: népi egyterű csipetnyi luxussal
Ráncfelvarrásnak indult, mégis pofás új autó lett belőle. A 2003 óta 1,13 millió gazdára találó, akár hétszemélyes, felettébb praktikus wolfsburgi egyterű új korszakot kezd. A külső változtatások mellett új, takarékosabb, modernebb motorokat kapott, az extralistája luxus cikkeket is tartalmaz, és javult a variálhatósága is. A szeptemberi bevezetéskor meglepetésárakat ígér az importőr.
A BlueMotion hullám elérte a Tourant is, az 1,6 literes TDI motorral a sajtóanyag szerint 4,6 literre szorították le az átlagfogyasztását, de az 1,2 literes benzines sem kér többet 5,9 liternél 100 kilométeres átlagban. Ezek mellett 1,4 literes TSI motorral, CNG-gázas változatban és több TDI dízellel (90-170 lóerő között) is kapható majd a Touran.
Sokak – még a VW márkaigazgatónak is – számára kellemes meglepetés volt a 105 lovas kis benzinmotor teljesítménye, amely meggyőző erővel mozgatta a doboz formájú egyterűt. Indulásnál kevésbé húz, de amint a turbó munkába lép, a 175 newtonméteres nyomaték elég ahhoz, hogy autópályán is magabiztosan autózzunk. Még az Autobahnon is, ahol a 160 kilométer/órás utazósebesség garantált. Erőltetett menetben 8 literes átlagfogyasztást mértünk (a gyári adat 5,9 liter). A tesztautónkban BlueMotion technológia dolgozott, ennek hiányában 6,4 literes a gyár szerint az 1,2-es benzines átlagfogyasztása. A BlueMotion változatban start/stop rendszer, ültetett futómű és alacsony gördülési ellenállású abroncsok csökkentik a fogyasztást. Az 1,4 literes benzines turbó választható 140 és 170 lovas változatban, a CNG sűrített gázzal hajtott modell 150 lovas. A duplafeltöltéses 1,4-es modellek hétsebességes DSG-váltóval is rendelhetők.
Mind a négy dízelmotor közvetlen befecskendezéses Euro 5-ös turbódízel, a leggyengébb 1,6 literes 90 lovas, a legerősebb kétliteres 170 lovas. Közöttük van az általunk is vezetett 1,6 literes 105 lovas BlueMotion- és a kétliteres 140 lovas változat. Kisebbik dízelünk halkan és bő nyomatékkal hurcolta magával a Tourant, városban a start/stop megbízhatóan működött, csak a kölni dóm alatti alagútban fulladtam le vele egyszer.
Az extralistán szerepel sávelhagyásra figyelmeztető asszisztens, LED-es nappali fény (12 LED-ből áll), intelligens (önmagát szabályozó) távfény, bixenon fényszórók, duplakuplungos DSG-váltó, nyitható panorámatető, csúcsnavigáció, futóműállítás (DCC), alcantara kárpit, újabb generációs parkolósegédje már merőlegesen is beparkol magától.
Szemből egész jól néz ki a Touran, oldalról a nagy hátsó ajtó tűnik fel, amely szinte derékszögben nyílik. Hátulról a következő generációs Sharanra hasonlít, ezt még szoknia kell a szemnek. A Touran hossza 4397 milliméter hosszú, tengelytávja változatlan, 2687 milliméter. Az ötszemélyes változat csomagtere 695 literes, 660 kilóval terhelhető. Az ötszemélyes változat maximális raktere (kiemelt hátsó ülésekkel) 1989 liter, a hétszemélyes változaté 1913 liter. A középső sor 17 kilós ülései is jól párnázottak, mindegyik önállóan mozgatható, a lábtér, a fejtér és a válltér is bőséges, öt személy kényelmesen elfér. A harmadik sor szükségülésein kisebb gyerekek kényelmesen utazhatnak, ilyenkor szűkös a csomagtér.
Az Touran belépője a Trendline felszereltséggel már jónak számít: nappali menetfény, automatikus vészvillogó, függönylégzsákok, hátsó oldallégzsákok, állítható fejtámlák, automatikus biztonsági övek, becsatolásra figyelmeztető jelzéssel, isofix-bekötési pontok, ESP, ASR, vészfékasszisztens, vontatmánystabilizáló, légkondícionáló, mp3-as lejátszós rádió, négy elektromos ablakemelő, fiókok az első ülések alatt, elektromosan állítható, fűthető külső tükrök, központi zár távirányítóval.
Aki ma Tourant akar venni, nem teheti: a régit már nem gyártják, az új csak szeptemberben érkezik. Bár új árak még nincsenek, az importőr szerint érdemes várni, mert a réginél alacsonyabb áron jobban felszerelt Tourant kapnak ősztől a vásárlók.
Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.