2010. június. 15. 05:05 Izsák Norbert Utolsó frissítés: 2010. június. 14. 15:03 Autó

Saab 9-5 teszt: egy nap megvesszük a Volvót

„Az új korszak elkezdődött” – szólt a meghívó az új Saab 9-5-ös svédországi sajtóeseményére. Pillanatig sem haboztunk, csapot-papot itthagytunk, hogy bepillantást nyerhessünk az új korszak első perceibe. Svédországban, az új 9-5-ös bemutatóján jártunk, ahol még a legendás hälleredi tesztpályán is kipróbálhattuk az új nagyautó tudását.

Nem gondoltuk volna, de több minden is meglepett a svédországi tesztvezetés során. Először a június közepi 13 fok és a szemerkélő eső, másodszor a két és félórás naplementék, harmadszor pedig az új 9-5-ös. Ám utóbbi kipróbálásáig még hosszú út vezetett. Az már csak kisebb megrökönyödést váltott ki belőlünk, hogy a göteborgi repülőtéren csak Skoda és Volvo taxikat látunk, minket is egy V70-es repített a szállodáig. Jó, Göteborg a Volvo fellegvára, így ezért igazán nem húzhatjuk a szánkat.
 
Mielőtt megkapnánk a kulcsokat (pardon, autónyitó kártyákat), az aggódó tekintetű saabosok jónak látják a kelet-európai újságírókkal nyomatékosan közölni, hogy néhány hete a görög újságírók ingüket-gatyájukat bírságokra költötték, s halványan utalnak rá, hogy az egyik kollégának még talán a jogsiját is bevonták. Való igaz, érdemes odafigyelni a sebességkorlátozásra az országutakon, nemcsak a traffipaxok, hanem a nagy vadállomány miatt is. De hát azért is olyanok a Saabok, amilyenek: kevés Svédországban az autópálya, többségében egyszerű országutak hálózzák be az országot, ezért meglehetősen nagy nyomatékra van szükség az előzgetésekhez. Az óriási jávorszarvas állomány pedig gyakorta kolbászol be az utakra – nem véletlen, hogy fontos jól teljesíteni az autóknak a legendás vadteszteken.

 

Autómenedzser.hu

„Ez az eddigi legbiztonságosabb Saab” – hangsúlyozzák a sajtótájékoztatón, ahol részletesen elmagyarázzák, hogy az oldalsó és a felső légzsákok nemcsak oldalsó ütközésnél, hanem más, furcsa szögekben ért baleseteknél is kinyílnak. A svédeknek az efféle trükkökben nagy tapasztalatuk van. Egyrészt az Euro NCAP teszteken az utóbbi évek minden Saab gépkocsija öt csillagot kapott, ám az európai szervezet mindössze négyféle konfigurációban (frontális, oldalsó, oldalsó oszlop és gyalogos) méri a baleseteket, ezzel szemben a Saab 71 konfigurációban teszteli a kocsijait, és átlag 2 ezer szimulációt végez.

A trollhätteni mérnökök hűségesek maradtak az alapvető Saab hagyományokhoz, a műszerfal továbbra is a sofőr köré épült, a zöld fények visszaköszönnek a belső világításban, ilyen színűek a head-up displayen megjelenő adatok is. Jópofa a U-Rail Cargo Management System is, ami tulajdonképpen egy félköríves pályán mozgó, két ponton rögzített teleszkópos rúdpár. Ennek segítségével lehet két részre osztani az óriási csomagtartót, és hála az 5 méteres hossznak, már kifejezetten nagy a hátsó lábtér is.

Az automata sebességváltó formája és technológiája is új, a 300 lóerős csúcsmodell, a 2.8-as V6-os motorral bíró Aero 6,9 másodperc alatt van százon, a váltó pontosan és diszkréten dolgozik. A tesztvezetés közben aztán egy rejtély is megoldódott. Csongor kolléga panaszkodott, hogy a Budapesten pár hónapja kiállított új 9-5-ös lámpabúrája párás volt, amiből azt a következtetést vonta le, hogy gagyi az autó lámpateste. Ám most sikerült kinyomozni, hogy az akkor bemutatott autó már törött volt, és a javítás során került víz a búra alá, én csak ezért nem írnám le a SmartBeamnek nevezett intelligens bi-xenon fényszórókat. Amelyek olyannyira adaptívak, hogy felismerik, mikor megyünk városban, közúton vagy mikor esős, ködös az idő, így automatikusan változtatják a fényerejüket.

A sávelhagyásra éles hang figyelmeztet, és rendelhető parkolást segítő automatika is, ami hat méteres szabad hely érzékelése esetén jelez, és aztán természetesen segíti is a sofőrt a beparkolásban. A beltérben egy picit több invenciót várnánk, a teljes szakítás ellenére is, a mi ízlésünknek kicsit sok a GM-kapcsoló. Ez persze lehet, hogy csak a mi prekoncepciónk, az automenedzser.hu által megkérdezett Saab-vezetők esküdöztek, mindössze harminc százalék az átfedés az Opel Insigniával, az autó 70 százalékban svéd kreáció. A 300 lóerős motor egyébként sokkal jobban viselkedik, mint kuzinjában, az Insigniában, s ámbár utóbbiban a V6-os 325 lóerőt tud, abban 2500-as fordulat alatt kifejezetten haldoklik, míg a 9-5-ösben már jóval alacsonyabb fordulaton is virgonc a motor.

 

Autómenedzser.hu

A Saabhoz képest unalmas a műszerfal, ámbár a night panelen kívül újabb repülős reminiszcenciával találkozunk: a repülőkön megszokott magasságjelzőt idézi az egyik visszajelzőn választható funkció – így az autó sebességét látjuk ilyen módon változni. Néhány hónap múlva pedig már a nagyobbik Volvóban megismert adaptive cruise controllal is rendelhető a 9-5-ös, vagyis akár megállásig lassít az autó, ha azt érzékeli, megtorpant előtte a kocsisor.

A csúcsmodellben az összkerékhajtás a már korábban megismert negyedik generációs Haldex rendszerű, a központi agy másodpercenként százszor csekkolja, az első vagy a hátsó tengelyre szállítsa-e a nyomatékot. A DriveSense rendszert egy háromállású kapcsoló működteti: komfort, intelligence és sport állása létezik, utóbbiban megváltozik a kormány, a felfüggesztés és a pedálok viselkedése is, sokkal keményebbek, harapósabbak lesznek.

Kényelem és dizájn

Göteborgból Trollhättenig gyönyörű svéd tájakon autózunk, s a hetvenes és nyolcvanas tábláknak köszönhetően a fehér és sárga virágos mezőket, fenyveseket, nyírfaligeteket, apró tavakat, vastag, zöld mohás sziklákat és a fekete svéd bárányokat hosszan tanulmányozhatjuk a közel kétszáz kilométeres úton. A svéd nagyvas ilyenkor kicsit unalmas, figyelmünk leginkább az útjelzőtábla-felismerő rendszer tartja ébren: az ügyes szerkezet nemcsak egyszer figyelmeztet a sebességkorlátozásra (mint számos konkurensénél), a tábla piktogramja ottmarad a műszerfalon. Kifejezetten hasznos, hogy a navigáció az alapvető információkat a head up displayen is közli, aminek élességét széles határok között állíthatjuk. Jóllehet a lucskos időben nincs kedvünk sokáig tesztelni, de azért kipróbáljuk: a sokáig a 9-5-ösökből kispórolt, ám most újra beépített háromfokozatú ülésszellőztetés sokkal halkabb, mint volt például a tavaly tesztelt Griffinben.

Az új 9-5-ös dizájnján svéd, német és amerikai tervezők dolgoztak, Matias Cindric, a Saab vezető tervezője az automenedzser.hu-nak elmondta, három évig dolgoztak az autón, s különösen büszkék a kék jégeffektekre a visszapillantóban és a fényszóróban. No, meg arra, hogy ezeket az elemeket át tudták verni a vezetőségen. Persze néha a kudarcokból kovácsolnak erényt, a karosszéria alsó részén közvetlenül az első kerekek mögött apró rácsos lyukat találunk, amit annak idején azért terveztek oda, hogy esetlegesen segítsen a fékek hűtésében, ám megváltozott a koncepció, így a lyuk funkció nélkül maradt. Cindric szerint persze dizájnelemként sem utolsó a fölöslegessé vált rés, szerinte a visszapillantó, az övvonal és a színben kettéosztott kilincsek mellé kifejezetten passzol az említett rács. Azt már nemcsak Cindric mondja, mi is így véljük, hogy a felnik ismét gyönyörűek, kedvencünk a kétszínű (króm és matt), egyenes vonalakból álló darab.

Nagyon komoly a Harman/Kardon hifije, ami 11 hangszóróból, 5.1-es élményt nyújtó hangrendszerből áll. Az audio és video rendszer 10 giga tárolókapacitással bír, egy gombnyomással komplett CD-t, DVD-t, iPod-memóriát rögzíthetünk rá. A kijelző képe kristálytiszta, az Avatar háborús jelenetei hátborzongató hanggal szólnak. Amennyiben fejtámlába szerelt képernyőkkel rendeljük az autót, párhuzamosan akár három különböző dolgot nézhetnek, hallgathatnak az utasok. Egyébként a rendszer szofisztikáltságát már az is jól jelzi, hogy az általános információkat tartalmazó könyv vastagságát közelítő kötet igazít el az infotainment rendszer turpisságairól.

Jan Ake Jonsson, a Saab elnök-vezérigazgatója az automenedzser.hu-t úgy tájékoztatta, két éven belül enyhe profitot hozhat a márka, a gyártósorok újra felpörögtek. Jóllehet az elmúlt napokban a BMW-vel való szorosabb együttműködéstől volt hangos a sajtó, a topmenedzser azt állította, egyszerre több vasat tartanak a tűzben, de elzárkózott a konkrétumok említésétől. Mindenesetre előnyként említette, hogy újra Trollhätten a gyártási központ, a Mexikóban előállítandó 9-4X-et, a jövő tavasszal piacra kerülő crossovert leszámítva az összes modellt itt gyártják, még a kabrió gyártósorait is átszállították ide Ausztriából. Jonsson elmondta azt is, hogy jelenleg új beszállítókat keresnek, ám a legfontosabb a bizalom újraépítése a cég iránt. A saabosok optimisták, 2012-ben jön ki az új 9-3-as, és addigra újra évi 120-125 ezer autót szeretnének értékesíteni – számításaik szerint 85 ezer értékesített autónál érik el a nullszaldót. Az optimizmust az is fűti, hogy a közel 2 tonnásra és 5 méteresre hízott 9-5 most már valóban az Audi A6-os és az 5-ös BMW közvetlen ellenfele lett. 0.28-os légellenállási értékével a legjobb a szegmensben, a kilométerenként 139 grammos károsanyag-kibocsátása pedig ugyanannyi, mint a legjobb A6-osé, miközben 24 lóerővel több a teljesítménye.

Ez persze a kétliteres dízelmotorral szerelt griffmadár, amit szintén dinamikusan lehet vezetni, ám országúton mindössze öt liter gázolajat fogyaszt – hatodik sebességben nyolvanas tempónál 1200-at forog a főtengely percenként. A hangja nem bántó, nagyvárosi araszolásnál sem valószínű, hogy fogyasztása meghaladná a 10 litert. Hónapokon belül pedig kint lesz a két turbófeltöltővel szerelt nagytestvére, ami több mint 190 lóerőt fog teljesíteni.

„Egy nap megvesszük a Volvót” – viccelődött a jövőbe rózsaszín szemüvegen át tekintő marketingvezető. Meglehet, talán már ennek első jele volt az, hogy a 9-5-ösökkel a Volvo nagymúltú hälleredi vezetéstechnikai pályára vonultunk ki, az út mellett felállított Saab-sátor alatt a Volvo személyzete által elkészített csirkenyársakat és hidegen füstölt lazacokat falatoztuk. A konkurencia merényletkísérlete volna, hogy italként – igaz, csökkentett alkoholtartalmú – sört is lehet számolatlanul fogyasztani? Bizonyára viccesebb volna becsiccsentve a jávorszarvas teszt, ám mi most ez alkalommal eltekintünk ettől, és színjózanul kerülgetjük a bójákat. A vicces nevű e-LSD (electronic limited slip differential) kiválóan működik, és ha nem lenne vizes az út, picit sem tudnánk megcsúsztatni egy-egy hirtelen kormánymozdulattal az állandó összkerékhajtású kocsikat. A nagyautó bitang jól fekszi az utat, és a sokadik kör után hajlamosak vagyunk hinni az egyik fejlesztési mérnöknek, aki szerint az új 9-5-ös a versenypályán megveri a nála jóval fürgébb Turbo X-et, méghozzá azért, mert a kicsit lomhább limuzinnak jobb a felfüggesztése és az úttartása.

Magyarországon egyébként már be is futottak az első megrendelések az új 9-5-ösre, a kemény mag nem is akarja előbb kipróbálni az autót, vakon megbízik a márkában. Havonta 10-20 példányt szeretnének eladni Magyarországon, a Saab hosszú agóniája közben az Audi, Lexus és Subaru sok hagyományosan Saab vásárló ügyfelet átcsábított, lassacskán szeretnék őket visszahódítani. Ebben segítheti a Saabot az új tulajdonos, a Spyker vezérének gesztusa is: a holland üzletember, Victor Muller példát mutat, és amint megérkezik megrendelt autója, látványosan átül Audi A8-asából a Saabba.

.Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

Hirdetés