Saab-teszt: nem veszett el a tenyérizzadós fíling
„Hát, nem lettem Saabos” – mondta a szakértő kolléga, miután visszatért a szerkesztőségbe egy gyors kör után az új Saab 9-3 dízeles Aeróval. Komolyan mondom, nem értem, miért. A 9-3 Aero TTid-ben ugyanis megvan minden, amiért a Saabot szeretni lehet – rajongók szerint szeretni kell.
© Autómenedzser |
A szép kocsik és az unszimpatikus eladók között feszülő ellentét súlyos kognitív disszonanciát okoz, de csak addig, amíg meg nem ismerkedek egy nagyon rokonszenves eladóval, akibe véletlenül botlok bele egy fényes szombat délelőtt. Persze rögtön kiderül, az életben nem találkoznék vele, mert ő kizárólag diplomatáknak árulja a kocsikat. A szimpatikus illető – ellentétben a többiekkel – még azt is hajlandó beismerni, ha tévedett: a tesztelt kocsi 370 Nm-es nyomatékkal bír, nem 400-al, ahogyan ő korábban állította (egyébként nagyjából igaza volt: az automata, amit vezettem éppen 30 Nm-el ad le kevesebbet, mint a kéziváltós). De legalább beismerte!
Na, de ez a rovat autó-, és nem dealer-teszteket közöl, úgyhogy lássuk a verdát. A duplaturbós dízel Aero – kollegám állításával szemben – teljesen rendben van. A 180 lóerő éppen elég az élményautózáshoz, és ahhoz, hogy ne kelljen erőlködni előzésnél, gyorsulásnál, mi több, egy a Porsche Hungária vezetői bugyrait is megjárt barátom eleinte nem is akarta elhinni, hogy gázolajos autóban ülünk.
© Autómenedzser |
A furfangos pohártartó is a régi, örömmel nyugtázom viszont, hogy eltűnt az elődmodellben debütált, a műszerfal tetejére helyezett, zöld színű, totálisan felesleges, digitális visszajelző panel. Ez is hozzájárul, hogy az utóbbi évtized valószínűleg legegyszerűbb, legletisztultabb Saab-műszerfala fogad minket. A nagyképernyős navigációnál láttam már szebbet, pixeldúsabbat és kellemesebbet, de a pár nap végére ezzel is sikerült megbarátkoznom. Nem tudom, milyen navi nélkül a műszerfal, de ezzel együtt kis túlzással csodálatos. Szép, minőségi, de ellentétben a korábbiakkal, nincs agyonzsúfolva gombokkal, tekerőkkel, tényleg csak a legszükségesebbek vannak szem előtt, s megkockáztatom, még feng-shui-szakértők is elismerően bólintanának. Ráadásul nem kell – mint némely német konkurensnél – tekerős joystickokkal vesződni, az elfoglalt yuppie vagy topmenedzser nem akar hosszú éjszakákon át görnyedezni a használati utasítás vaskos kötete fölött, urambocsá’ a fittnek és virulensnek látszani akaró nyugdíjas miért állítsa mindig maximumra a hangerőt kissé már remegő keze miatt?
Esztétikailag az sem zavaró, hogy a korábbi szisztémát megváltoztatva az automata váltó sportgombját kitették a kormány mellé, viszont csak alapos utánjárás után derült ki, mit jelent a fölötte figyelő „–” jel. Szabad fordításban: „köcsög vagy, hogy nem kabriót vettél” – ennek a gombnak ugyanis csak a ponyvatetős Saabokban van értelme, azokban a tetőt lehet nyitni és csukni vele.
© Autómenedzser |
Mert ez a tenyérizzadós Saab-fíling szerencsére nem veszett el. Tudom, sokan szidják az új kormánykereket amiatt, hogy túl nagy vagy éppen túl vékony, lehet, nekem kicsi a tenyerem, de engem semmi nem zavart a volánban. Persze, lehet, hogy nyáron hozzáégne a kezem a fémbetéthez, de most már hűvös van, mégsem fagytam oda egyszer sem. Az első kerekekre nehezedő erő miatt kell is valami kemény kapaszkodó, nehogy kicsavarja a volánt a kezemből az erő. Van olyan finnyás szakértő, aki szerint ez a csavarós érzés hiba. Szerintem meg ez adja meg a férfiasságát a már-már túl kényelmes autónak.
Kombi 9-3-as tesztünknél kicsit szidtam a hátsó lábteret, pontosabban annak hiányát, nos, ez a szedánban sem lett nagyobb, növekvő lánygyermekem, ha nagyon akarja, pár hónap múlva már vígan le tudja rúgni a vesémet a gyerekülésből ebben a kocsiban is. A csomagtartó nyilván szűkösebb, mint a kombiban, de egy szedánhoz képes azért nem rossz, meg a csomagtérből bütykölve ugyan, de könnyen és elegánsan ledönthető a hátsó ülés.
© Autómenedzser |
© Autómenedzser |
© Autómenedzser |
Például úgy, ahogyan az a dizájnban megjelenik: az új 9-3-as kívülről (is) csodaszép. A 9-5-ös orrát fájdalmasan elcsúfították egy alapos túlkrómozással, de a friss 9-3-as szériánál találtak egy mattabb színt, és kicsit vissza is fogták magukat. A kevesebb több lett: tesztautónk nagyon agresszív, harapós orrú kiscirkáló, s ha valaki meglátja a visszapillantóban, rögvest lehúzódik. A dizájn tekintetében csak egyetlen, rejtett dologba tudok belekötni, az viszont súlyos mínusz: a 9-3-as vitathatatlan szégyene a tanksapka. Ennél gagyibb fércművet utoljára tíz éve láttam egy dél-koreai kisautón, de ott nem is számítottam másra. De hogy egy Saabnál a kívülről korrekt fedő alatt egy ócska, GM-feliratú plasztik kupak virítson?! Nem kell ahhoz túlkoros griffmadár-rajongónak lenni, hogy az ember hangosan szidja a General Motors nénikéjét. Az egyedüli enyhítő körülmény csak az, hogy még aktív élményautózásnál sem kell gyakran nyitogatni a fedőt…
Izsák Norbert
Autómenedzser
Saab 9-3 Aero TTid Sport Sedan aut. MOTOR Hengerűrtartalom (cm3) 1910 Környezetvédelmi besorolás EURO 4 Max. teljesítmény lóerő 180 lóerő/4000-es fordulaton Max. nyomaték: Nm 370 Nm/1750-3250 közötti fordulaton MÉRETEK Tengelytáv (mm) 2675 Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4647/ 2038 / 1473 Csomagtér Saját tömeg (kg) 1460-1685 MENETTELJESÍTMÉNYEK Végsebesség (km/h) 220 Gyorsulás 0- 8,9 FOGYASZTÁS (l/100 km) Város/országút/vegyes 9,7/5,2/6,9 Tesztfogyasztás 10/4,5/8,5 CO2 kibocsátás (g/Km) 252/133/177 ÁRA 9,5 millió forinttól