Veri az Opel Astrát az új Meriva - teszt
Az Opel Merivát soha senki nem tartotta izgalmas autónak.
Az Opel Merivát soha senki nem tartotta izgalmas autónak. Ennek ellenére 1 milliót adtak el a kis egyterűből, a szegmensben 27 százalékos az európai részesedése. Az előző szériáról nem lehet rosszat mondani, unalmas, de praktikus, egyszerű, de elnyűhetetlen. Ezt bizonyítja, hogy a német TÜV 2007-es műszaki állapotfelmérésében 113 használt modell közül a Merivánál találták a legkevesebb hibát.
Hogy kik vesznek Merivát? Az Opel szerint azok, akik az átlagnál gyakrabban használják a hátsó üléseket: kisgyerekes családok és aktív friss nyugdíjasok. Az első Merivát 2003-ban mutatták be, az utódról már 2005-ben elkészültek az első tervek. Ezekben már helyet kapott a forradalmi ajtórendszer. A bemutatón olyan régi Merivát is láthattunk, amelyen már fordítva nyílt az ajtó – elég bénán. Öt év alatt azonban csodát lehet tenni.
Soha egyetlen sajtótájékoztatón nem hangzott el annyiszor a flex kifejezés, mind az Opel Meriva hamburgi bemutatóján: FlexDoor, FlexSpace, FlexRail és FlexFix.
Megkönnyíti hátra a beszállást a Meriva kategória-újdonsága, a hátrafelé nyíló FlexDoor hátsó ajtó. Azáltal, hogy hátra került az ajtó csuklója, tágasabb lett a nyílás, mert a B-oszlopnál magasabb a hely, és nem a hátsó kerékív mentén kell be- és kiszállni. A gyerekét hátra beültető szülő azon a helyen állhat, amelyet eddig elfoglalt a nyitott hátsó ajtó. A felnőttek egyszerűen be- vagy kilépnek, nem kell kicsavarodott derékkal kerülgetni a kerékívet. Megkönnyíti a rakodást, hogy az ajtó négy lépésben 84 fokig nyílik, tehát sokkal jobban kitárul a hagyományos ajtónál. Szűk parkolóhelyen egyszerűbb hátra beszállni, és ha mindkét ajtó nyitva van, biztonsági zónát képeznek a kocsi és a járda között, ahol együtt van a szülő és a gyermek. A FlexDoor biztonságos is: négy kilométer/óra felett automatikusan bezáródik, illetve figyelmeztetést kap a vezető, ha valamelyik ajtó nincs jól becsukva.
Miért hátrafelé nyílik?
1904-től az új Meriváig |
A hátranyíló ajtó megszokott dolog volt a lovas hintókon, mielőtt megjelentek volna a sok lóerős járgányok. Abban a korban, amikor a személyes mobilitás még kevesek kiváltsága volt, elengedhetetlennek számított a méltóságteljes be- és kiszállás, úgyhogy természetszerűleg adódott az előrefelé nagy nyílást feltáró ajtó. Aztán motorok váltották fel a paripákat, de a korai autók megörökölték elődeik felépítését, az ajtónyitás módjával együtt. Az Opel a múlt századfordulón kezdett hátranyíló ajtós autókat építeni, ilyen volt például az Opel-Motorwagen 16/18 System Darracq, 1904-ből. Magas, fa-karosszériájának két ajtaja alatt fellépő volt, úgyhogy meghajlás nélkül lehetett be- és kiszállni. Elöl a sofőrnek egyáltalán nem jutott ajtó. Az első négyajtós Opel, hátranyíló hátsó ajtókkal, az 1925-ös Opel 10/45 szedán volt. Az Opel Admiral, az 1937 és 1939 között kis darabszámban gyártott nagy luxuskocsi is négyajtós volt, kabrió és szedán kivitelben. Az Opel sokáig futó Kapitän szedánja az akkoriban haladónak számító önhordó karosszériával készült, hagyományos hátranyíló ajtókkal. Több, mint százezer ilyen hagyta el a gyárat 1938-tól 1953-ig. Ma is készít a Rolls Royce hátranyíló ajtós limuzint, 2006 óta az unióban is szabványosították. Erről ismert a tradicionális londoni taxi is – a sofőr hátranyúlva tudja kinyitni az ajtót, anélkül, hogy elhagyná ülését, az utas meg előreléphet fizetni, és közben nem kell körüljárnia a nyitott ajtót. Ezen modellek, akárcsak a Meriva, középső tetőoszloppal készülnek. Vannak egyéb hátranyíló ajtajú kocsik is, de azok aszimmetrikusak: első ajtajuk nagyobb a hátsónál, és az utóbbi csak akkor nyitható, ha az elsőt már kinyitották (Mazda RX-8, Mini Clubman). |
Kisgyermekes szülők könnyebben rögzítik így a gyermekülést, illetve kötik be a gyereket. A korosabbak viszont nehézség nélkül jutnak be a hátsó ülésre, majd szállnak ki onnan. Az Opel tervezői úgy javítottak a hátsó rész hozzáférhetőségén, hogy nem növelték a Meriva méreteit, és nem rontották el az autó megjelenését. Két lehetőséget hamar elvetettek: a hátsó ajtó megnagyobbítása az első méretének csökkentését kívánta volna meg, ami aránytalanná tenné az autót, a tolóajtó viszont a hátsó rész meghosszabbításával és a tömeg növekedésével járt volna. Igazi megoldásnak az Opel FlexDoor bizonyult, amely egyedülálló a kis egyterű autók körében. Azáltal, hogy a C-oszlopra helyezték az ajtócsuklókat, helyet nyertek: beszálláskor közelebb húzódhatunk a B-oszlophoz, ahol a legnagyobb a távolság a küszöb és a tető között, és nem szorulunk hátra, ahol a hátsó kerékív beszűkíti az ajtónyílást (az oszlopokat megerősítették, így javult a kocsi oldalvédelme). A gyermekével foglalkozó szülőnek nincs útban a nyitott ajtó, egyszerűen berakhatja és bekötheti a kicsit. A felnőttek könnyedén be- vagy kilépnek, nem kell kicsavarodott derékkal kerülgetni a kerékívet. Még jobban megkönnyíti a kiszállást a B-oszlop belsején ügyesen elhelyezett kapaszkodó.
Az ajtócsuklók a B-oszlopról a C-re kerültek, ahol viszont elvesz a helyből a kerékív. Márpedig a stabil rögzítéshez egymástól legalább 360 milliméterre kell lenni a csuklóknak. Ezért az ajtónyílás hátsó szegélyét 70-80 milliméterrel a kerékív elé helyezték. Ezenkívül gondolni kellett az ajtó által okozott terhelésre, ezért a belső oldalon megszilárdították a C-oszlopot. Végül kifundálták az ergonómikus konstrukciót, amellyel könnyű nyitni és csukni az ajtót.
Annak érdekében, hogy ütközéskor nem mozduljon el oldalirányban az ajtó, egy fémlemezt illesztettek a B-oszlop tetejéhez, amely ék-alakban helyezkedik el a két csukott ajtó pereme között. Ez a fekete elem egy síkban van az ablakkeretekkel, így szép sima felületet ad, csökkenti a légellenállást és a szélzúgást.
További újdonság a Meriva FlexRail középkonzolja. Ügyesen alkalmazkodik minden igényhez, női táskától és újságtól az iPodig és a CD-ig sok minden elfér ott. Az első ülések között a váltókar megemelésével és elektromos rögzítőfékkel (széria mindegyik változatban) teremtettek nagyobb helyet. Hátul a Meriva FlexSpace üléskoncepciója teszi kettőtől ötszemélyesig átrendezhetővé az utasteret, ülés kiszedése nélkül. Az üléspárnát mozgatni vagy a támlát ledönteni egyetlen, ösztönös mozdulattal lehet. A hátsó ülés le is süllyeszthető, hogy maximális legyen a poggyásztér. A hátsó üléspárna elcsúsztatása vagy a támla ledöntése egyetlen kézmozdulatot kíván. A hátsó-külső ülések előre-hátra és közép felé is mozoghatnak, hogy négy embernek körül levegősebb legyen a hely. A hátsó támlák lefektethetők, mégpedig a fejtámlák kiszedése nélkül. Összesen 32 tárolóban helyezhetjük el dolgainkat.
A megemelt hátsó ülésen jó ülni, bő a fej- és a lábtér, egyedül csak az első ülés fejtámlája zavarja a kilátást. Az ülések mögött 400 literes a csomagtér, amely 920 literre nő a támlák ledöntésekor. Tetőig pakolva 1500 liternyi a raktérfogat.
Új a Merivában a FlexFix kerékpártartó, amely fiókként csúszik elő a hátsó lökhárítóból, hogy minden szerszám vagy szerelvény nélkül két biciklit lehessen elhelyezni rajta.
A Meriva új ülései nagyméretűek, jól tartanak, és általában a nagyobb kocsikra jellemző komfortot adják. Az ergonomikus, dönthető, elektromos deréktámasszal, négy irányban állítható fejtámlával és hosszabbítós ülőlappal ellátott sportülés opció az Enjoy és Cosmo szinthez. Hosszában 240 milliméteren, magasságában 65 milliméteren állítható a vezetőülés.
Az új Meriva vezetőhelye egyterű autóhoz illően magas, így jó az előre- és hátrapillantás. Fokozza e hatást az alacsony orrkiképzés, a karcsú szélvédőoszlop és az első háromszög-ablak. Hátul a sajátos, hullámos övvonal mélyíti az oldalablakot, így a gyerekek is jól kilátnak. Opciós a teljes hosszúságú panoráma üvegtető, amely csaknem kétméteres. Elektromos árnyékoló roló tartozik hozzá. A biztonságot pedig az Insigniában és az Astrában megismert adaptív fényszórórendszer fokozza, dinamikus kanyarfénnyel és statikus sarokfénnyel kiegészítve. Alapfelszereltség az ESP.
Belül a szárny-alakú műszerfal astrás, insigniás hangulatot teremt. A váltót magasra tették így, jobban kihasználhatók a tárolók.
A 4288 milliméter hosszú Meriva már nem a Corsa egyterűje, hanem sokkal inkább az Astráé. Sokak szerint azért lett ekkora, hogy lehessen nagyobbra nyújtani majd a következő generációs Zafirát. Nem csupán az Astrából és az Insigniából kapott szerveket a Meriva, hanem a Zafirából is: példáaul az első és a hátsó tengelyeket.
Motorjai mind Euro 5-ösek, a hamburgi teszt során csupán a turbókat hajthattuk meg. A 120 lovas változat is egészen jól mozgatja az egyterűt, a 140 lovas Meriva igazán izgalmas. Alul is húz, előzni könnyű vele, városban az erősebb autók tulajdonosait is megtréfálhatjuk, autópályán pedig a többséget letolhatjuk, ha sietünk. A német sztrádán 220 kilométer/órás sebességnél kiakasztottuk az órát, többet nem bírt a Meriva, igaz, a sajtóanyagban 196 kilométer/óra a végsebesség. Vagy ilyen jól nyomtam, vagy ennyit csal az óra, vagy megpiszkálták a sajtóautókat, hogy lobogjon a hajunk.
A 3,49 millió forintos klíma nélküli belépőmodellt 100 lovas 1,4 literes motorral kínálják, a klímás, radios, jobban felszerelt Meriváért 3,89 milliót kérnek el. A turbo felára 220 ezer forint az 1,4-es szívóhoz képest, a 140 lovas változatért további 80 ezret kell leszurkolnunk. Öt dízel is tagja a kínálatnak, az 1,3 literes 75 lovas és a 100 lovas 1,7-es már a bevezetés alatt is rendelkezésre áll, a 95 lovas 1,3-as EcoFlex és a 110, illetve 130 lovas 1,7 literes változatokat őszre várják. Európában a Merivák kétharamadát benzinmotorral veszik, ezért vezethettük csak benzinmotorral az autókat. 2011-ben stop/startos és LPG-változatok bővítik a kínálatot.
Biró Csongor
Opel Meriva 1,4 Turbo (88kW)/1,4 Turbo (103 kW) | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1364 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 5 |
Max. teljesítmény lóerő | 120 lóerő 4800-6000-es fordulaton 140 lóerő 4900-6000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 175 Nm 1750-4800-as fordulaton 200 Nm 1850-4900-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2644 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4288 / 1812 / 1615 |
Csomagtér | 400-1500 liter |
Saját tömeg (kg) | 1360-tól |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 188/196 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 11,5/10,3 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Város/országút/vegyes | 8/5/6,1 8,8/5,4/6,7 |
Tesztfogyasztás | kb. 8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 143/156 |
ÁRA | 3,8 millió forinttól |