Vizes úton sokat javult a Michelin csúcsgumija - teszt
A Michelin csoport évente több mint 500 millió eurót költ kutatás-fejlesztésre.
A Michelin csoport évente több mint 500 millió eurót költ kutatás-fejlesztésre. Legyen személyautó-, motorkerékpár-, teherautó-, vagy más járműre való Michelin gumiabroncs, mindegyik hasznát látja a technológiai központban végzett alapkutatási programok eredményeként létrejövő innovációknak. Azonban a Michelin egy teljesen más innovációs kutató laboratóriumra is támaszkodik a szériagyártású abroncsok folyamatos fejlesztésében.
Ez a másik laboratórium a versenypálya, amit a piacon vásárolt gumiabroncsok teljesítményének javítására használnak. A Michelin arra törekszik, hogy a versenyzés során megszerzett tudást a hétköznapi, közúti használatban kamatoztassa. A pályán különösen nagy a versengés, ami megköveteli, hogy az abroncsgyártók új megoldásokat keressenek, melyek végül minden járművezető hasznára lehetnek.
A Le Mans-i 24 órás versenyen 12 egymás utáni, összesen 18 győzelem szerepel a Michelin autósportban elért kimagasló eredményei között. A nagy teljesítményt és kitartást egyaránt megkövetelő autósport iránti elkötelezettsége lehetővé tette a csoport számára, hogy rengeteg értékes technológiai adatot gyűjtsön össze.
A hat éve a piacon lévő Michelin Pilot Sport PS2 több mint 200 elsőszerelői homologációval rendelkezik, ami jelzi, hogy rendkívül sikeres az autógyártók körében. A Porsche-nél referencia abronccsá vált, ezen kívül a gyorsasági világrekordot is ez az abroncs tartja Bugatti Veyron modellre szerelve.
2010 folyamán a Pilot Sport 3 különböző méreteit vezetik be. Az év végére az alábbi 25 méret lesz elérhető a gumiabroncs utánpótlás-piacon:
195/45 R16 84V XL
205/55 ZR16 91W
205/55 R16 91V
205/50 R16 87V
205/45 ZR16 87W XL
205/45 R16 83V
205/50 ZR17 93W XL
205/45 ZR17 88W XL
205/40 ZR17 84W XL
225/45 ZR17 91Y
225/45 ZR17 94W XL
225/45 ZR17 94Y XL
235/45 ZR17 97Y XL
245/45 ZR17 99Y XL
245/40 ZR17 91Y
225/40 ZR18 92W XL (Nyíregyházáról)
225/40 ZR18 (92Y) XL
235/40 ZR18 (95Y) XL
245/40 ZR18 (97Y) XL
255/35 ZR18 94Y XL (Ny)
265/35 ZR18 (97Y) XL
275/35 ZR18 (99Y) XL
245/40 ZR19 (98Y) XL
255/40 ZR19 100Y XL
275/40 ZR19 101Y
A Michelin Pilot Sport 3 sportos városi autókra, sportos kompaktokra, erős nagyautókra, sportkocsikra, kupékra és roadsterekre való a Renault Clio RS-től a Mercedes-Benz E65 AMG-ig. Globális abroncsnak készült, 2010 elején vezetik Dél-Amerikában, Európában, Afrikában, Ausztráliában és Óceániában, valamint Ázsiában. Észak-Amerikában egy évvel később kerül piacra. Már számos autógyártó hitelesítette, noha kereskedelmi forgalmazása még csak most kezdődik. Néhány autógyár az emblematikus sportautó modelljein való használatra is jóváhagyta az abroncsot, ilyen az Audi RS5 és az új Mercedes E 63 AMG. Elsőszerelt abroncsként az új Michelin Pilot Sport 3 abroncsot az Audi A4 és A5 valamint az új Mercedes E63 AMG modellekre már homologizálták. Az Audi A3, Citroën C4, Ford C-Max, Mercedes S65 AMG, Mercedes E-Class és Mercedes SL modellekre az új abroncs homologációja folyamatban van.
A szubjektív tapasztalatok és az ADAC német autóklub objektív tesztje szerint is sokat javult az abroncs teljesítmény vizes burkolaton. Ezt mi is megtapasztalhattuk: a dízel BMW3-as tesztautó a versenytárs (Bridgestone) másfél évvel korábbi abroncsánál 3,7 méterrel hamarabb állt meg 70 kilométer/órás sebességről vészfékezve fellocsolt aszfalton.
A részben fellocsolt tesztpályán mind a szlalom, mind a különböző vezetéstechnikai gyakorlatokban nagyobb biztonsággal vezettük az új gumikkal szerelt autókat – természetesen ez volt a rendezvény célja. Hozzá kell tennem, hogy bár a versenytárs korábbi generációs gumijával jobban csúszkáltam, azért az új Michelin abronccsal szerelt összkerékhajtású Audi A5-tel is felszántottam a pálya menti avart. A leglátványosabbat a hátsókerekes BMW-vel pörögtem, azon a versenytárs gumija volt, de nem a gumi volt a hibás. Az emelkedőről túl gyorsan érkeztem az S kanyar bejáratához, ráadásul a belső, sáros íven kezdtem meg a kanyarodást. Hiába mondta mellettem ülő kollégám, hogy belső ív – éreztem, hogy a kamerák előtt mutatnom kell valami egyedit. Csak kétszer pördültünk meg hosszanti irányban, a harmadik pörgésnél sikerült megfogni az autót.
Szilika is van benne
A Michelin kutatás és fejlesztési csapatai azt a feladatot kapták, hogy olyan abroncsot teremtsenek, amely vizes úton nagyobb biztonságot, száraz úton precíz kormányzást és hosszú futó élettartamot biztosítson. Az első kettőt módunkban állt tapasztalni a sajtóbemutatón, a harmadik feladatot az élet és az idő bizonyíthatja.
A fejlesztésben nagy szerepet kapott a green power compound elnevezésű, egyedülálló gumikeverék, amelyet úgy terveztek, hogy a lehető legjobb tapadást biztosítsa nedves úton. Megalkották az anti surf system elnevezésű, különleges vállkialakítási rendszert, amely nagy mennyiségű víz elvezetésére képes – szögletes helyett gömbölyű felület érintkezik az aszfalttal. A programmed distortion tire elnevezésű abroncsszerkezeti rendszer precízebb kormányzást tesz lehetővé, miközben megnöveli a futó élettartamát. A precízebb kormányzás főleg emelkedőre éles szögben történő kanyarodáskor volt tetten érhető.
A Pilot Sport 3 gumikeverékének felnagyított képe felfedi azt a három innovatív összetevőt, amelyet ebben a kategóriában most először építettek be egyetlen abroncsba. A Michelin által kifejlesztett wet grip elastomer egy olyan polimer, ami egyszerre nagyon nagy sűrűségű és rendkívül rugalmas. Ezek a jellemzők lehetővé teszik, hogy a futófelület áttörjön a víz felszínén és megtapadjon akár a legkisebb száraz felületen is. Kulcsszerepet játszik a nedves úton való fékezéskor. Szintén a gumikeverékbe ágyazva található egy másik polimer, amit rendkívüli tartósság jellemez. A kerék minden egyes fordulatakor a long lasting elastomer pattanásig feszül, azonban soha nem szakad el. Így növeli az abroncs élettartamát, mivel megőrzi a gumikeverék sértetlenségét. A kerék minden egyes fordulatakor a rá nehezedő teher súlya alatt deformálódik az abroncs, amikor az úttal érintkezik. Ahogy az abroncs szerkezete deformálódik, alkotóelemei felmelegednek, és a motor által átadott energia egy része elvész. A gumikeverékhez adott szilika segít mérsékelni ezt a hőfelhalmozódást, lehetővé téve az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését.
Biró Csongor