2010. február. 17. 21:07 Biró Csongor Utolsó frissítés: 2010. február. 18. 13:54 Autó

Skoda Yeti teszt: hóban, rosszban

Feltétel nélküli szeretet jellemezte eddig a Skoda Yetihez fűződő viszonyomat. A dízel csúcsmodell azonban nem lett a szívem csücske, sokkal inkább megelégednék egy kevésbé csicsás benzines változattal.

 

Autómenedzser.hu

Jóval több forintot kell kifizetni a 140 lovas kétliteres dízel változatért, mint amit az autó ér dízelmotorral. Sokkal jobban járunk, ha kisebb teljesítménnyel olcsóbban veszünk Yetit (én például az 1,2-es 105 lovas négyhengeres motorral szerelt elsőkerekest választanám 4,5 millióért). A legolcsóbb 4x4-es változatot 1,8 literes 160 lovas motorral kapjuk 5,999 millió forintért, a legolcsóbb, kétliteres 110 lovas dízelért 5,499 millió forintot kell kifizetnünk. Ha 4x4-es hajtást is szeretnénk hozzá 6,199 millióra ugrik az ár, a 140 lovas változat 6,939 millió forint. A közel 8 millió forintos ár kapcsán érzett szívfájdalmat nem tompítja, hogy bixenon fényszórók mutatják este az utat, hogy érintőképernyős, SD-kártyás, hat cédés, 12 hangszórós egységből szól a zene (nagy hangerőn zörögnek az ajtók, a bal oldali ajtóban lévő hangsugárzó pedig már középúton is recseg), hogy magától bekormányozza a parkolóhelyre az autót, hogy hatalmas panorámateteje megnyitja számunkra a világot, hogy térdlégzsák is védi a vezetőt.

Ami sokkal fontosabb, hogy Haldex-rendszerű összkerékhajtása és emelt hasmagassága révén oda is eljutunk vele, ahová egy Fabiával vagy Roomsterrel soha. Fontos, hogy biztonságos, megbízható és értéktartó autó, számít, hogy egyedi formája után megfordulnak az utcán és fontos lenne, hogy takarékos legyen. Az erős motor azonban szomjasabb, mint amit elvárnánk, de a 7,8 literes átlagfogyasztás téli körülmények között nem sok, főként ha azt nézzük, milyen gyakran használtuk városban és még egy rövid tereptúrára is elvittük.

Terepen zavaró a Skoda keménysége, a hepehupás domborzat az átka, úgy dobál az autó, mint rodeón a bika. Felütnek a lengéscsillapítók, a lökhárító alumínium hatású műanyag köténykéje fennakad szinte mindenen. Az mentette meg az autót a sérülésektől, hogy csak hóban teszteltük. Komolyabb terepen elvérzett volna, persze a Yeti nem terepjáró, csak egy vidám hobbiautó. A 17 hüvelykes látványos könnyűfém kerekek helyett inkább 16-os ballonos gumival egyeznék ki, fényezett lökhárítóknál hasznosabb a műanyag borítás.

Terepen ott próbáltam ki a képességeit, ahol előző héten egy Land Cruiserrel vágtam nyomot. Túl mély volt a Yetinek a kijárt út, így kínlódtunk rendesen, felült az autó, de nem akadt el, dacára az egyszerű téli gumiknak. Segítségre nem volt szükség, csak az ESP-t kapcsoltam ki, nem használtam a terepgomb varázslatos erejét sem. Az off-road funkciógomb megnyomásával a kipörgésgátló (ASR), az elektronikus differenciálzár (EDS), a blokkolásgátló rendszer (ABS), valamint a lejtmenetvezérlő rendszer (HHC) alkalmazkodik a terephez.

Az összkerékhajtású Yetiben a motor forgatónyomatéka a menethelyzettől függően oszlik meg a négy kerék között. A negyedik generációs Haldex 4x4 rendszer villámgyorsan reagál az erőátviteli viszonyok változásaira.

A kőkemény futómű közúton élménydús vezethetőséget garantál, ebben partner a 140 lóerő. A kompakt SUV könnyedén legyorsulja a közlekedés vérszegényebb résztvevőit. Ennél többre azonban nem képes. A kuplung magasan fog, könnyű vele lefulladni. Fordulóköre 10,3 méter, 545 kilogramm a hasznos terhelhetősége, 700 kilogrammos fékezetlen vontatmányt köthetünk utána.

Az autó ugyanolyan praktikus, mint egy Roomster, csak a helykínálata gazdagabb, kényelmesebb annál. A csomagtér nagysága változtatható: egészen 1760 literig növelhető, ha eltávolítjuk a hátsó üléseket. Ezek kiemelése gyerekjáték, a két szélső előre-hátra tologatható, de ha kivesszük a középső ülést, kényelmes négyszemélyes változatot is kialakíthatunk, a két hátsó ülés között elfér snowboard és pár rövidebb síléc is.

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

 

Hirdetés