KRESZ-módosítás: a teljes szöveg
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet módosításáról 1.
A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet módosításáról
1. §
A rendszámmal kapcsolatos rendelkezések pontosítása
(A rendelet 5. § változásai)
A módosítás előtt:
(1) A közlekedésben olyan járművel szabad részt venni,
a) amelynek jogszabályban meghatározott érvényes hatósági engedélye és jelzése van,
b) amely a jogszabályban meghatározott műszaki feltételeknek megfelel, és
c) amely az utat és tartozékait nem rongálja és nem szennyezi.
d) amely megfelel a (9) bekezdésben meghatározott feltételnek
(2) A vezető, mielőtt a járművel a telephelyről (garázsból stb.) elindul, köteles a kormányberendezés, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések állapotát (működését) - az adott körülmények között indokolt módon - ellenőrizni.
A módosítást követően:
„(1) A közlekedésben olyan járművel szabad részt venni,
a) amelynek jogszabályban meghatározott érvényes hatósági engedélye van;
b) a járműre külön jogszabályban meghatározott számú, típusú és elhelyezésű hatósági jelzés(ek) (rendszámtábla(ák)) van(nak) felszerelve;
c) amely a jogszabályban meghatározott műszaki és környezetvédelmi feltételeknek megfelel;
d) amely az utat és tartozékait nem rongálja és azok környezetét nem szennyezi;
e) amely megfelel a (9) bekezdésben meghatározott feltételnek.
(2) A jármű vezetője, mielőtt a járművel a telephelyről (így különösen a garázsból) elindul, köteles a kormányberendezés, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések állapotát (működését), valamint a hatósági jelzés(ek) (rendszámtábla(ák)) meglétét, állapotát – az adott körülmények között indokolt módon – ellenőrizni.”
A módosítás előtt:
(5) A hatósági jelzést a járművön jól olvasható állapotban kell tartani, azt megváltoztatni vagy letakarni tilos.
A módosítást követően:
„(5) A hatósági jelzés(eke)t (rendszámtábla(ka)t) a járművön a felszerelésére kijelölt helyen, jól olvasható állapotban kell tartani, azt megváltoztatni, letakarni vagy jogosulatlanul eltávolítani tilos.”
A rendszám alapján azonosítható a jármű, illetve annak tulajdonosa vagy üzembentartója. Az azonosíthatóság szabálykövető magatartásra készteti a járművek vezetőit. Az ellenőrizhetőség mellett tehát a hatósági jelzés a biztonságos közlekedés alapfeltételeit is garantálja. A módosítást az érintett hatóságok kezdeményezték a rendszám nélküli közlekedés visszaszorítása érdekében. A rendszámot jól látható helyen és módon kell a járművön elhelyezni, meglétét és állapotát indulás előtt ellenőrizni kell.
2. §
A forgalomirányító rendőr jelzéseit alkalmazó más hatóságok körére és ezek ellenőreinek intézkedési jogosultságaira vonatkozó rendelkezések pontosítása
(A rendelet 6. § változásai)
A módosítás előtt:
(4) Az (1) és a (2) bekezdésben foglalt rendelkezések értelemszerűen irányadók a szolgálatban lévő katonai forgalomszabályozó, a határőr, a vám- és pénzügyőr, a tűzoltó által, valamint a forgalmat ellenőrző Nemzeti Közlekedési Hatóság (a továbbiakban: NKH) regionális igazgatósága közúti ellenőre által adott jelzésekre is.
A módosítást követően:
„(4) Az (1), (2) és a (3) bekezdésben foglalt rendelkezések értelemszerűen irányadók a szolgálatban lévő katonai forgalomszabályozó, a katasztrófavédelmi hatóság közúti ellenőre, a vám- és pénzügyőr, a tűzoltó, valamint a forgalmat ellenőrző közlekedési hatóság közúti ellenőre által adott jelzésekre is.”
A pontosítás az intézkedésre jogosultak között feltünteti a katasztrófavédelmi hatóságot is, és törli közülük a határőrt.
3. §
A polgárőrök tevékenységét szabályozó törvényi rendelkezések felülvizsgálatához kapcsolódó kiegészítés
(A rendelet 7. § változásai)
A módosítás előtt:
A jelzőőr jelzései
7. § A jelzőőr jelzőtárcsával vagy - feltartott, illetőleg vasúti átjárónál az úttesten állványra helyezett - piros fényű lámpával adott jelzésére meg kell állni.
A módosítást követően:
„A jelzőőr jelzései
7. § (1) A jelzőőr vagy a polgárőr jelzőtárcsával vagy – feltartott, vagy vasúti átjárónál az úttesten állványra helyezett – piros fényű lámpával adott jelzésére meg kell állni.
(2) Ha a forgalmat jelzőőr vagy polgárőr irányítja, köteles azt az egyéb veszélyt jelző táblával – a jelzőőrre vonatkozó kiegészítő táblával együtt – a külön jogszabályban meghatározottak szerint előre jelezni.”
A rendőrség tehermentesítését célzó kormányzati törekvés a civil alapon szerveződő, a helyi viszonyokat jól ismerő polgárőrség jogköreinek kiterjesztése. A polgárőröket a polgárőrségről szóló törvény szeptemberi módosítása jelzőőri feladatok ellátására jogosította fel. A jogszabály szerint erre
- a rendőri intézkedést igénylő közúti közlekedési baleset helyszínén a közlekedés zavartalanságának biztosítása érdekében a rendőrség megérkezéséig önállóan, azt követően a rendőrség felkérésére és utasításainak megfelelően,
- az óvodák és általános iskolák közvetlen közelében a gyermekek úttesten történő biztonságos átkelésének elősegítése érdekében a polgárőrség és az óvoda vagy az általános iskola fenntartójával kötött együttműködési megállapodás alapján lehet jogosult a polgárőr (ld. a 2009. évi LXXXIV. törvényt).
Ennek nyomán vált szükségessé a KRESZ rendelet ilyen értelmű kiegészítése is.
4. §
A változtatható jelzésképű (fényt kibocsátó) közúti jelzőtáblákra vonatkozó rendelkezések
(A rendelet 10. § változásai)
A módosítás előtt:
(3) A jelzőtáblákat - a (4)-(6) bekezdésben említett kivétellel - az úttest mellett, menetirány szerint a jobb oldalon helyezik el. A jelzőtáblát a bal oldalon, illetőleg az úttest felett megismételhetik. A jelzőtábla jelzése - a (4) és az (5) bekezdésben említett kivétellel - a jelzőtáblával szemben közlekedő minden járműre vonatkozik.
A módosítást követően:
„(3) A jelzőtáblákat – a (4)-(7) bekezdésben említett kivétellel – az úttest mellett, menetirány szerint a jobb oldalon helyezik el. A jelzőtáblát a bal oldalon, vagy az úttest felett megismételhetik. A jelzőtábla jelzése – a (4) és (5) bekezdésben említett kivétellel – a jelzőtáblával szemben közlekedő minden járműre vonatkozik.”
Közvetlen előzmény nélküli új elem:
Az R. 10. §-a a következő (7)-(10) bekezdéssel egészül ki:
„(7) A megengedett hosszúsági vagy szélességi méretet meghaladó méretű jármű vagy járműszerelvény kíséretét – külön jogszabály alapján – ellátó járművön, kíséret közben elhelyezhető fényt kibocsátó vagy megvilágított jelzésű jelzőtábla. Az így elhelyezett jelzőtábla rendelkezésének a kísérő és kísért jármű (járműszerelvény) mellett történő elhaladás közben kell eleget tenni.
(8) A fény kibocsátására alkalmas jelzőtáblán a jelzőtábla fehér és fekete jelzései egymással felcserélt színekkel is megjelenhetnek.
(9) A közúti jelzőtáblák az észlelést elősegítő sárga vagy fényvisszaverő sárga háttéren is elhelyezhetők.
(10) Az utasítást adó jelzőtáblán és a járművek forgalmára vonatkozó tilalmi jelzőtáblán, a kötelező legkisebb, illetve a megengedett legnagyobb sebességre utaló felirat a sebességet km/órában határozza meg.”
A különböző fényviszonyok és időjárási körülmények között egyaránt jól látható, a forgalmi helyzethez rugalmasan alkalmazkodó információs táblák széles körű használatával számos baleset megelőzhető. E főként autópályákon használt rendszerek hatékonyságát nemzetközi példák igazolják. A közlekedésbiztonsági megfontolások mellett a torlódások csökkentésében, az utazási idő lerövidítésében is fontos szerepük lehet. A kormányzat e táblák elterjedését várja attól, hogy a KRESZ-módosítás alkalmazásukkal kapcsolatban új szabályokat, feltételeket rögzít. Így pl. e táblákon a fehér és fekete jelzések egymással felcserélt színnel is megjeleníthetők.
5. §
A kerékpáros forgalommal kapcsolatos jelzőtáblák fogalmának pontosítása
(A rendelet 13. § változásai)