Európa legzöldebb autómárkái 2009
A frankfurti autókiállítás alkalmából készített JATO-elemzés szerint az Európában eladott új autók átlagos szén-dioxid-kibocsátása alacsonyabb, mint valaha. Ez önmagában nem meglepő, annál inkább az, hogy a nagy darabszámban eladott modellek jobban befolyásolják a kizöldülést, mint az alternatív meghajtású járművek terjedése. Az országok versenyében hazánk a sor végén kullog.
Átlagosan 6,2 százalékal csökkent a top 25 márka körében a JATO által vizsgált 21 EU tagállamban eladott új autók átlagos szén-dioxid-kibocsátása. Az eredményből az derül ki, hogy a nagy darabszámban eladott modellek mindössze néhány gramm/kilométeres csökkenései nagyobb arányban befolyásolják az európai összképet, mint a piacokon elérhető alternativ üzemanyaggal futó, illetve hibrid-üzemű kuriózumok.
A Smart, a Fiat és a Mini 2009 első féléves, eladásokkal súlyozott szén-dioxid-kibocsátási értékei már most 130 gramm/kilométer alattiak, tehát már most megfelelnek az EU által 2015-re előírt kibocsátási követelménynek. A legnagyobb fejlődést az Alfa Romeo érte el, a márka 2008 első félévéhez viszonyított, eladásokkal súlyozott átlagkibocsátása 2009 első félévében 19,9 gramm/kilométerrel csökkent.
A top 25 magas darabszámban elkelt márka közül a Chevrolet került ki győztesként, a dízel Cruze, valamint a három hengeres 0,8 literes Matiz (119 gramm/kilométer) révén (15,2 gramm/kilométer csökkenés a tavalyi év első félévéhez képest).
Az Audi lett a második a szén-dioxid- kibocsátás csökkentésének európai versenyében, nagyrészt a 2.0 literes TDI motorja jóvoltából. 163 gramm/kilométernél tartanak, azonban az év második felében további csökkenésre számítanak az A3-as 1.6 literes TDI motorjának, valamint a stop-start rendszernek köszönhetően.
A Toyota, a Suzuki, a Hyundai és a Mazda is kétszámjegyű csökkenést produkált a kibocsátás terén tavalyhoz képest. A top 5-ből a Ford teljesített a legeredményesebben. 8 gramm/kilométert sikerült faragni az Európában eladott új autóik átlagos szén-dioxid- kibocsátásából, mivel az ECOnetic széria általában, valamint az új 98 gramm/kilométer kibocsátású Fiesta ECOnetic közkedveltnek bizonyultak az európai új autó vásárlók körében.
Márka | Eladások Első félév 2009 | Átlag CO2 Első félév | Átlag CO2 Első élév | különbség (g/ km) |
CHEVROLET | 95,564 | 156.8 | 141.6 | -15.2 |
AUDI | 323,256 | 177.0 | 162.6 | -14.4 |
TOYOTA | 358,982 | 146.5 | 132.9 | -13.6 |
SUZUKI | 134,014 | 158.3 | 144.9 | -13.4 |
HYUNDAI | 168,260 | 151.6 | 138.8 | -12.8 |
MAZDA | 108,429 | 161.4 | 151.2 | -10.2 |
FORD | 664,582 | 148.4 | 140.4 | -8.0 |
HONDA | 132,360 | 154.5 | 146.5 | -8.0 |
VOLKSWAGEN | 838,117 | 159.4 | 152.5 | -7.0 |
MERCEDES | 298,491 | 185.6 | 178.8 | -6.8 |
NISSAN | 159,311 | 164.5 | 158.9 | -5.6 |
FIAT | 535,590 | 134.3 | 129.1 | -5.2 |
KIA | 128,296 | 153.4 | 148.9 | -4.5 |
MINI | 65,559 | 133.9 | 129.7 | -4.2 |
PEUGEOT | 500,880 | 138.5 | 134.5 | -4.0 |
RENAULT | 517,783 | 142.7 | 138.9 | -3.8 |
SEAT | 166,110 | 146.0 | 142.4 | -3.6 |
VAUXHALL | 122,019 | 155.8 | 152.3 | -3.5 |
CITROEN | 437,781 | 141.7 | 138.8 | -2.9 |
BMW | 285,023 | 160.7 | 158.4 | -2.2 |
LANCIA | 61,776 | 136.1 | 134.1 | -2.0 |
VOLVO | 99,726 | 180.4 | 179.0 | -1.4 |
OPEL | 434,218 | 150.5 | 149.5 | -0.9 |
DACIA | 95,036 | 153.1 | 152.4 | -0.6 |
SKODA | 245,471 | 149.3 | 149.9 | +0.7 |
Összesen | 6,976,634 | 152.3 | 146.0 | -6.2 |
Érdekes részleteiben megvizsgálni az egyes országok által elért szén-dioxid- kibocsátás csökkentési törekvéseket. A piacokon alkalmazott roncsbeszámítási akciók bizonyultak egyértelműen a legerőteljesebb hajtóerőnek a károsanyag-kibocsátás csökkentés terén. Ezen akciók nemcsak a volumenek növelésében segítettek, hanem a környezet-tudatosabb gondolkodást is népszerűsítették az európai új autó vásárlók körében a hatékonyabb, alacsonyabb kibocsátású járművek népszerűsítésével.
Az idei első félévben 2 millió 59 ezer 405 autót értékesítettek Németországban, átlag 11,3 gramm/kilométerrel csökkent az eladott új autók szén-dioxid-kibocsátása. A többi jelentősebb európai piac közül az Egyesült Királyság átlag 8,4 gramm/kilométerrel csökkentette új autói károsanyag kibocsátását, Olaszországnak 6,5, míg Franciaországnak 5.7 gramm/kilométeres csökkentést sikerült elérnie. A legjelentősebb tisztulást Írország érte el az első félévben: 17,1 gramm/kilométerrel.
Ország | Eladások | Átlag CO2 Első félév | Átlag CO2 Első félév | különbség (g/ km) |
Írország | 46,772 | 162.2 | 145.1 | -17.1 |
Németország | 2,059,405 | 165.9 | 154.6 | -11.3 |
Hollandia | 220,340 | 159.3 | 149.5 | -9.8 |
Ausztria | 166,017 | 160.1 | 151.5 | -8.7 |
Nagy Britannia | 924,955 | 159.9 | 151.5 | -8.4 |
Svájc | 133,393 | 178.4 | 170.2 | -8.3 |
Svédország | 102,794 | 174.1 | 166.5 | -7.6 |
Dánia | 53,490 | 149.0 | 141.9 | -7.1 |
Olaszország | 1,135,203 | 144.9 | 138.4 | -6.5 |
Norvégia | 41,747 | 158.7 | 152.4 | -6.2 |
Franciaország | 1,131,315 | 140.3 | 134.5 | -5.7 |
Belgium | 273,205 | 148.5 | 143.7 | -4.8 |
Finnország | 51,943 | 164.3 | 159.8 | -4.5 |
Szlovákia | 45,728 | 156.1 | 151.9 | -4.3 |
Spanyolország | 432,949 | 149.0 | 145.5 | -3.5 |
Szlovénia | 29,446 | 155.0 | 151.9 | -3.1 |
Görögország | 104,339 | 160.6 | 157.6 | -3.0 |
Portugália | 73,093 | 138.4 | 135.5 | -2.9 |
Magyarország | 51,694 | 154.5 | 152.1 | -2.4 |
Lengyelország | 168,885 | 152.8 | 150.6 | -2.1 |
Csehország | 85,608 | 155.8 | 155.8 | -0.0 |
Összesen | 7,332,321 | 154.5 | 147.5 | -7.1 |
* A számok eladással súlyozottak