Végre vége: a Magna veszi meg az Opelt
A General Motors (GM) kész eladni az Opelt és a Vauxhallt a kanadai-osztrák Magna autóipari beszállító vállalatnak - jelentette be hivatalos közleményben a GM. Az üzlet részleteit később dolgozzák ki. A BBC úgy tudja, a döntést üdvözölte Merkel német kancellár is.
Az amerikai anyavállalat igazgatótanácsa előző napi ülésén határozta el, hogy szabad kezet ad az Opel átadásához. A Magna az orosz Szberbankkal és GAZ autógyárral társulva kívánja megvásárolni az Opelt. A másik ajánlattévő az RHJ International pénzügyi befektető társaság volt. A német kormány a Magna ajánlatát támogatta.
Több mint fél éve tartó alkudozás végére kerülhet pont. A bizonytalanságot ugyanakkor jelzi, hogy a csütörtök reggeli német sajtó egybehangzóan még arról írt, hogy a General Motors nem hajlandó megválni az Opeltől és nem adja át azt a Magnának. Egyes hírek szerint ebben a döntésben nem csupán gazdasági és technológiai, hanem politikai megfontolások is szerepet játszottak volna. Mégpedig konkrétan annak megakadályozása, hogy az Opel, illetve a gyártással kapcsolatos technológia a Magna és a vele együttműködő Szberbank és a GAZ-autógyár kapcsolata miatt Oroszországot "erősítse".
A GM mégis meggondolta magát. Ebben szakértők szerint szerepet játszott az a megfontolás, hogy a szanálás az amerikai anyavállalat számára legkevesebb 6 milliárd dollárba került volna, azaz jóval többe, mint azt előzetesen becsülték.
A Magna beruházói szerepvállalása a legkedvezőbb megoldás lenne a német kormány, illetve a németországi üzemeket működtető tartományok számára. A németországi alkalmazottak száma egyébként megközelíti a 26 ezret. A négy üzem a hesseni Rüsselsheimben, az észak-rajna-vesztfáliai Bochumban, a rajna-pfalzi Kaiserslauternben és a türingiai Eisenachban működik.
A korábbi beruházó-jelöltek - köztük a belga RHJ Internatinal pénzügyi befektető - leépítéseket, illetve üzembezárásokat helyeztek kilátásba, a Magna viszont legutóbb azt ígérte, hogy 2011 végéig nem lesz üzembezárás.
A berlini kormány - Angela Merkel kancellárral az élen - korábban azt ígérte, hogy a Magna által vezetett konzorciumot 4,5 milliárd euróval támogatná. Több kormányzati politikus ugyanakkor kijelentette: amennyiben a General Motors megakadályozza az Opel átvételét, Németország eláll a pénzügyi támogatás tervétől.
A Magna/Szberbank viszi az Opel 55 százalékát, a GM megtart 35 százalékot, a dolgozóké a maradék 10 százalék.