A nagy bringaszállító teszt - videóval
A vizsgált berendezések közül hat kapott jó minősítést, további...
A vizsgált berendezések közül hat kapott jó minősítést, további hetet a kielégítő kategóriába soroltak, egyet az elégségesbe. A vizsgált eszközök közül nyolcat az autó hátuljára (vonóhorogra, vagy hátsó ajtóra) kell szerelni, a többit pedig a tetőre. A vizsgálat során a fő szempont a biztonság volt.
A vonóhorogra szerelhető Eufab Harry modell (elégséges minősítést kapott) például rossz minőségű utakon haladva könnyen elmozdult a helyéről, sőt előfordult, hogy az utat is súrolta. Az Atera Strada Sport 3 szintén problémát okozott a rázós útszakaszokon. Előfordult, hogy a bringa kilazult, de később, ha megigazították, folytatni lehetett az utat.
Tesztelték továbbá, hogy 100 kilométer/óra sebességről hirtelen fékezve, hogyan viselkednek a kerékpártartók. Csak a Eufab Harry modellnek volt gyenge az eredménye. Az ADAC-vizsgálat rámutatott jó néhány alapproblémára is. A bringák nem maradtak biztonságosan a tetőn (pl. Eufab Poker), egy idő után meglazultak a tartók és előfordult, hogy károsították a tetőt. Az Unitec Maxximum egy hirtelen kormányzási manővernél lehet veszélyes.
A teszt kiterjedt továbbá arra is, hogyan viselkednek a kerékpártartók a ráfutásos baleseteknél 30 kilométer/órás tempónál. A legdrágább modell, a Mont Blanc Discovery nem tartotta meg a kerékpárt az autón, így egy balesetnél további biztonsági rizikót jelent a bicikli. A Frey d.frey Classic-ban szintén nem álltak stabilan a bringák.
Az ADAC tesztjében szereplő hátulra szerelhető tartók ára 323 és 545 euró között volt. Tetőre szerelhetőket 20-109 euró között kapni. A minőségi tartók drágábbak: 60-327 euró között mozog az áruk. Végkonklúzió: a jó tartókat meg kell fizetni, ugyanakkor nem biztos, hogy a legdrágább a legbiztonságosabb.
Amilyen különbségek mutatkoznak az ár tekintetében, olyan változatos a termékekek minősége is. Sőt, már a csomagolásban is jelentős eltérések mutatkoznak. Néhány modellt kompletten összeállítva lehet megvásárolni, másokat pedig a vevőnek kell otthon összeszerelnie. Ez azonban nem mindig egyszerű feladat. Ezenkívül természetesen vizsgálták a tartók minőségét, praktikusságát és különböző helyzetekben a viselkedését. Szakemberek nemcsak tesztlaborban, hanem valós körülmények között is vizsgálták, vajon extrém helyzetekben mennyire károsodhat a bicikli, illetve az autó. A vizsgált eszközök közül a Thule Euro Classic és a Thule FreeRide 530 voltak a legjobbak.
Hogyan tesztelt az ADAC?
• Felszerelés – miennyi idő alatt, milyen biztonsággal lehet összeszerelni
• Használati útmutató – egyértemű, világos, benne vannak a biztonsági szempontok
• Feldolgozás: anyag, összeszerelés, nehézség, stb.
• Megbízhatóság: extrém körülmények között változik-e a szerkezet?
• Milyen hatással van a vezetésre?
• Milyen kerekű biciklit lehet felszerelni rá?
• Mennyire károsítja felszerelése az autót?
• Mennyire hozzáférhető a csomagtér?
• Mennyire biztonságos lopási szempontból?
• Viselkedése átlagos sebességnél
• Hirtelen fékezésnél hogyan viselkedik
• Törésteszt, ráfutásos baleseteknél hogyan viselkedik?
Teszteredmények
Modell Ár ADAC-minősítés
Hátulra szerelhető tartók
Uebler P31 529 euró jó
Thule EuroClassic G5 909 545 euró jó
Atera Strada Sport3 522 euró jó
Fabbri Bici exclusiv deluxe 3 539 euró jó
Eckla Ecklafant 3 371 euró kielégítő
Twinny Load Compact PA 485, 50 euró kielégítő
mft black-smiley 348,90 euró kielégítő
Eufab Harry 322,90 euró elégséges
Tetőre szerelhető modellek
Thule FreeRide 530 57,90 euró jó
Fabbri Bici 2000 Alu 58,50 euró jó
Unitec MaXXimum 27,95 euró kielégítő
Eufab Poker 19,95 euró kielégítő
Frey d.frey classic 69,00 euró kielégítő
Mont Blanc Discovery 109 euró kielégítő
Mire figyeljen felszereléskor?
• Mennyire károsíthatja az autót?
• Mennyire befolyásolja a kilátást hátrafelé?
• A tartó nem lóghat ki 40 centitől jobban a keréktől
• Ne takarja le a kerékpárokat, mert ezáltal még nehezebb lesz vezetni és hangosabb is lesz.
• A különböző felszereléseket: kosár, gyerekülés, stb. szereljük le a bicikliről.
• Vigyázzon, hogy ne takarjon el a kerékpárral lámpát, vagy valamilyen jelzést az autón.
• Bizonyos időközönként ellenőrizze, stabilan fent van-e a bringa
• Fékezésnél, kanyarodásnál befolyásolhatja az autó viselkedését a szállított kerékpár.
• Ha kinyítja a csomagtartót figyeljen arra, hogy a bicikli, vagy a tartó ne érjen hozzá a tetőhöz.