Audi Q5 teszt: kiskirály
Végre sikerült a város legjobb éttermében asztalt foglalnunk.
Végre sikerült a város legjobb éttermében asztalt foglalnunk. Itt főznek a legjobban, ráadásul a kedvencünket, azt az étket, amely gyermekkorunk legszebb emlékeit juttatja újra és újra az eszünkbe. Ilyen a Q5. Ám, amikor kihozzák a gőzölgő finomságot, kiderül nincs nálunk pénz, a pincér a kezünkre csap és szertefoszlik egy ízletes álom. A Q5 a közember számára elérhetetlen, megvehetetlen.
Pedig emberi léptékű, nem mint a Q7-es. A felsőbbrendűség érzése itt kezdődik, ez a kiskirály az óriások között. Többnek érzi magát benne az ember, mint aki valójában. És nem tűnik idétlennek, mert jól belátható kompakt méretű autó.
Magasra kell lépnünk, amikor beszállunk a Q5-ösbe, magasan is ülünk, jól áttekinthető a forgalom. A trónról szemlélődőt csak a hatalmas visszapillantó tükrök akadályozzák meg abban, hogy teljes legyen a panoráma. A nagy testvérből örökölt Dumbó-szerű visszapillantók tökéletes képet adnak a hátunk mögötti világról, de az A-oszloppal együtt veszélyesen nagy területet takarnak ki. Konkrétan egy anya, a fia, annak biciklije, valamint a kutyájuk idilli közeledéséből csupán fél első bicikli kereket és egy farkat észlelünk. A kép többi részét kitakarja a bal oldali visszapillantó. A tolatásban egyébként tolatókamerával kiegészített parkolási segéd vesz részt, a rádió hangereje elhalkul és a megfelelő manőver (párhuzamos, merőleges parkolás) sikerét színes segédvonalak szavatolják.
A hatsoros központi kijelző tökéletes pixelminőségben tájékoztat a menetadatokról, az előttünk haladó forgalomról, kiírja a hívó fél számát, a kormányról vezérelhetjük a telefont, a rádiót, minden kapcsoló, funkció elérhető távolságban van. Hanggal tudunk tárcsázni, csak kimondjuk a telefonba bejegyzett haver nevét, máris csörög. Ugyanígy tervezhetjük az útvonalat, ha angolul vagy németül mondjuk, a címet is megérti és beprogramozza a célállomást. Érintés nélkül. Magyarul egyelőre nem tud, és nincs is remény arra, hogy valamikor megtanul.
Tesztautómat nagyon megpakolták extrákkal, bevallom, nem bántam. Azt annál inkább, hogy szinte minden jó, ami kényeztet, ellazít, szórakoztat, vagy biztonságomat fokozza – feláras. Egy alapáron 13,919 millió forintos autóban. Intelligens világítás, kanyarodó fénnyel 410 ezer forint. Kulcsnélküli indítás, nyitás, zárás 181 ezer forint. Lengéscsillapítás-szabályozás és testre szabható funkció (Audi Drive Select) 410 ezer forint. Gurulásgátló 15 ezer forint. Elsötétedő tükrök, eső- és fényszenzor 150 ezer forint. Bőr belső kárpit plusz bőrözött kezelőszervek minimum 5-600 ezer forint. Dinamikus kormányzás 295 ezer forint. Elektromos gerinctámasz 78 ezer forint. Variálható hátsó üléssor 58 ezer forint. Húsz hüvelykes könnyűfém kerekek 650 ezer forint. Kiegészítő belső világítás, kilépőfény 56 ezer forint. Háromzónás komfort klíma 170 ezer forint. Sportkormány tiptronic váltófülekkel 77 ezer forint. Elektromosan állítható, behajtható, fűthető, automatikusan elsötétedő külső tükrök 99 ezer forint. Három dimenziós (térképén 3D-s grafikában megjelennek Budapest építészeti remekei – Lánchíd, Budavári Palota, Parlament stb.), hangvezérléses navigációs rendszer DVD-lejátszóval, SD-kártyás hangrendszerrel 720 ezer forint. Parkolóradar, hátul kamerával 135 ezer forint. Rakodócsomag 45 ezer forint. Bluetooth autótelefon 370 ezer forint. Követési távolság szabályozós tempomat 300 ezer forint. Elektromos panoráma üvegtető 400 ezer forint. Elektromosan állítható, fűthető első ülések 400 ezer forint. Ez így összesen 19,5 millió forint. Kicsit túlzás.
És ez természetesen nem a csúcsok csúcsa. Nincs benne sávtartó asszisztens, holttérfigyelő vagy csúcshifi. Az intelligens vezetéstámogató rendszerek közül a távolságtartó tempomat kiváló hosszú autópályás utazásokkor, de akkor is, ha figyelmetlenül túl közel megyünk az előttünk haladó járműhöz, ilyenkor piros figyelmeztető jelzés villan fel.
Hathengeres motorja kifinomult, igazi erőmű. Játszi könnyedséggel mozgatja a formás és arányos, kupészerű kasztnit. Hatalmas nyomatéka már 1500-as fordulaton a rendelkezésünkre áll. A legpörgősebb éjszaka utáni bágyadt kómából is felébreszt az az indulat, amellyel a háromliteres vas felhördül, kipufogóját szépen hangolták, az erőteljes gázfröccsökre ércesen karaokézik. Az S-tronic hét fokozatú duplakuplungos váltója tökéletesen összebarátkozott a V6-os dízelmotorral: finoman és gyorsan vált, a kormány mögötti váltófüleket nem használtam.
Hét-nyolcszáz kilométeres hatótávolsággal számolhatunk, a 240 pacinak van étvágya, a 350 kilométeres használat során főként városban, 10,6 liter gázolaj-fogyasztást mértünk 100 kilométerenként.
Sportfokozatra nincs is szükség, a műszerfalon csak választanunk kell, milyen autót akarunk vezetni: kényelmes örömautót (comfort), vagy száguldó, fújtató fenevadat (dynamic), netán magunk akarjuk szoftveresen hangolni (individual), vagy rábízzuk magunkat az ingolstadti mérnökökre (drive select – automatic fokozat). Az eddig kipróbált Audik közül ebben érezhető leginkább a drive select variálhatósága, hisz ez alapjaiban nem egy sportos autó, mint amilyen az A5 vagy az A4. A legjobb persze a sportos dynamic üzemmód, ilyenkor felkeményedik a dinamikus kormány, felpörög a motor, érzékenyebb lesz a gázadásra, az S-tronic váltó pedig sportprogram alapján dolgozik, a futómű pedig feszesebb lesz, pattogósabb.
Az autó egyik fájó pontja, hogy falábú, hiába a variálható lengéscsillapítás, pattog és merev a futómű. Ebben persze a 20 hüvelykes felnik és a peres 255/45 R20-as abroncsok is ludasak. Nem tökéletes a motor rezgéscsillapítása sem – ez már csak kötekedés – fehér fal előtt, vagy forgalomban egy furgon mögött zavaróan vibrál a LED-es lámpa, illetve a xenon visszatükröződése.
Csomagtartója csak papíron hatalmas, első ránézésre szűkös, ám kiválóan variálható. A hátsó üléspad 10 centis hosszban osztottan tologatható előre és hátra, a Q7-esből és a kombikból ismerős rögzítő hálók és sínek segítik a pakolást és a vészkerék körül is van pár hasznos rekesz. Az utasok kényelmét szolgálja a sok parkolóhely és a négy pohártartó is. Hátul is fejedelmi a helykínálat négy személy számára, de öten is elférnek. A lábtér hatalmas magam mögé beülve.
A terepet messze elkerültem, rossz úton és földúton zokszó nélkül halad, sárban, hóban szenved a peres gumikkal. A kátyúkon és az úthibákon könnyedén átgázol, semmilyen terepjáráshoz szükséges berendezést nem tartalmaz, az egyetlen lejtmenetvezérlő kivételével. Ám, mivel terepre úgysem megyünk vele, ez is fölösleges.
B. Cs.
Audi Q5 3,0 TDI | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 2967 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 5 |
Max. teljesítmény lóerő | 240 lóerő 4000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 500 Nm 1500-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2807 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4629 / 1880 / 1653 |
Csomagtér | 540-1560 liter |
Saját tömeg (kg) | 1968 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 225 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 6,5 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Vegyes | 7,5 |
Országúti | 6,6 |
Városi | 9,2 |
Tesztfogyasztás | 10,6 |
CO2 kibocsátás (g/Km) | 199 |
ÁRA | A tesztautó ára kb. 19,5 millió Ft, alapára ezzel a motorral 13,919 millió forint |