2007. július. 06. 10:48 Utolsó frissítés: 2007. július. 06. 10:49 Autó

Újjászületett a Cinquecento

Máris tízezrek állnak sorba a hatvanas-hetvenes évek kedvenc kisautója, az ötven évvel ezelőtt debütált Fiat 500-as, a cinquecento napokban bemutatott új változatáért.

© auto-motor-und-sport.de
Hónapokon át lázasan készült Torino a nagy napra, az 50 éve született Fiat 500-as 21. századi utódjának július 4-ei premierjére, hogy a belvárosi Piazza Vittorio Venetón 500 régi kisautó köszöntse az új jövevényt, és egy nosztalgiatúra keretében kivonuljanak a patinás autógyárba. A cinquecento (ötszáz), ahogy a kis népautót Olaszországban, majd szerte Európában és Amerikában becézték, az 1950-es évek végén beindult, olasz gazdasági csodának nevezett fellendülés, a gyarapodás, a jólét szimbólumaként vonult be a történelembe. A második világháború előtt elmaradott, szegény mezőgazdasági ország látványos gyorsasággal indult el az iparosodás és a modernizáció útján, a félsziget a szó szoros értelmében mozgásba jött. A máig népszerű Vespa, Lambretta és Piaggio robogók mellett egyre többen kezdtek autóra gyűjteni, és a Fiat 500-as megjelenésével a kevésbé tehetőseknek és a fiataloknak is elérhetővé vált a nagy álom: a saját autó. Az akkor 47 milliós országban 1955-ben mindössze 360 ezer, egy évtizeddel később már több mint 5 millió embernek volt négykerekűje.

A kis népautót - amely valójában az 1936-tól 1955-ig gyártott, 520 ezer példányban eladott Topolino (egérke) gyermeke volt - mindjárt elkeresztelték Bambinónak (kisfiú). A sikeres Topolinót először a Fiat 600-assal próbálták felváltani, de ez nem igazán jött be, a torinói gyárban így a Fiat Nuova 500 lett az utód. Az alig 3 méter hosszú, 1,3 méter széles, kéthengeres, 479 köbcentis hátsó motorral szerelt, 13,3 lóerős, óránként 85 kilométer sebességre képes alapmodellt 395 ezer líráért, egy munkás körülbelül egyévi béréért lehetett megvenni. Az olcsó kisautó pillanatok alatt hihetetlenül népszerű lett, folyamatosan fejlesztették és korszerűsítették, készült belőle kupé és kombi változat is. Gyártását nagykorúvá válásakor, 1975-ben szüntették meg. Életének 18 éve alatt 3,6 millió darab kelt el belőle, az 1960-as években háziasszonyok, tisztviselők, munkások, fiatalok, apácák és papok, hétvégeken pedig egész családok feszítettek büszkén Olaszország-szerte a négy felnőttnek meglehetősen szűk, többnyire fehér színű cinquecentókban.

© hvg.hu
A boldog idők iránti nosztalgiára építve támasztotta fel a Fiat az 500-ast. Az újjávarázsolt kisautó első tervei 2004-ben készültek, azóta lázban égnek a cinquecento-rajongók, akik az internetes fórumokon meghirdetett akció keretében maguk is számos ötlettel járultak hozzá a végleges változathoz. Egérke unokája végül meghatóan hasonlít felmenőire: kívülről az egyszerű, letisztult vonalvezetés, belül pedig például a retro stílusú műszerfal teszi letagadhatatlanná az egyenes ági rokonságot. Az anyagok, a technikai megoldások persze 21. századiak, a motortérfogat és a teljesítmény többszöröse az eredetinek, a belső tér tágas és sokféleképpen variálható, a felszereltség pedig akár luxusszínvonalú is lehet. Egyelőre három modell készül - 1,2 és 1,4 literes benzines, valamint egy 1,3-as dízel - 69, 75, illetve 100 lóerős teljesítménnyel. Az új cinquecentót a lengyelországi Tychyben szerelik össze, ahol a Fiat 500-as utódának szánt, Fiat 126-os lengyel változata, a 126p, azaz a "kispolszki" is készült 1972-től. Az új 500-as alapára 10 ezer euró körül lesz (a felszereltségtől és a teljesítménytől függően egyes modellek akár 20 ezerbe is belekerülhetnek), jóval kevesebb, mint például a Volkswagen retro bogara, az új Beetle, vagy a BMW felfrissített Minije, amelyek 18 ezer euróról startolnak.

Megmozdult Itália (Oldaltörés)



A cinquecento feltámadása nem csak az autós világot mozgatta meg. A Fiat székhelyén, Torinóban közel egy éve kiállításokkal, kulturális eseményekkel készülnek az újszülött érkezésére, művészek, írók idézik fel a régi 500-ashoz fűződő emlékeiket. Az élet szép című film forgatókönyvírója, Vincenzo Cerami például lírai hangú novellát írt a Fiat 500-as életérzésről, a futó kalandokat és nagy szerelmeket látott járgányról. A legnagyobb olasz kiállításszervező cég, a milánói Macef kezdeményezésére híres itáliai dizájnerek varázsolták vissza az egykori álmokat: volt, aki Rolls-Royce-nak látta a négykerekű dobozkát, a zöldséges friss áruval megpakolva robogott vele boltjába, hét végén a családapa piknikezni vitte vele a családját. A vissza a jövőbe jegyében persze az új 500-ast is folyamatosan ünnepelték. A háztartási eszközöket és világítóberendezéseket gyártó Guzzini cég a Fiattal közösen nemzetközi pályázatot hirdetett jellegzetes cinquecento-tárgyak, -felszerelések tervezésére, és maga is beszállt az autóbelső kialakításába.

Kabrió is várható
© Fiat
A közel 120 éves fennállása alatt sok válságot megélt Fiatnál az is fokozza az ünnepi hangulatot, hogy a legnagyobb olasz magánvállalat az idei első öt hónapban 554 331 autót értékesített, az előző évi hasonló időszakánál 6,1 százalékkal többet. Az európai piacon pedig a tavalyi 7,9-ről 8,5 százalékra növelte részesedését. Egy friss elemzés szerint a Fiat már tavaly is olyan jól teljesített, hogy az 1,9 százalékos olasz gazdasági növekedés nagyjából ötödét adta. A cégvezetés most abban reménykedik, hogy a nosztalgia-cinquecento igazi nagy dobás lesz. Az előjelek mindenesetre kedvezőek: a június elején indult előrendelés első 12 órájában egyhavi termelés kelt el.

VÁSÁRHELYI JÚLIA

Hirdetés