BMW Z4 teszt: mein Name ist Bond
Z4 Coupé. Versenyautó. Erős idegzetűeknek. Az egyik legvadabb BMW. Megnyújtja a teret, lelassítja az időt. Távirati stílusban ennyi. A többi csak jó emlék.
© Stiller Ákos |
Tudom, hogy a BMW már kiszállt a Bond-bizniszből és a Z4 nem volt a szuperkém társa, de ebben a kocsiban az ember egy kicsit világmegmentő hősnek képzeli magát. A Z4 Coupé még nem egy Aston Martin, de már majdnem egy Jaguar. Érdekes, hogy amikor visszaadtam, nem búsultam, sőt örültem, hogy a fenevadtól elbúcsúztam. Féltettem és féltem tőle.
Élményautó a javából
© Stiller Ákos |
A memóriás sportülésekbe csak bepréselődni tudunk, ám ha sikerül mindenkinél jobban érezzük majd magunkat. A bőrülések elektromosan állíthatók, ám sokat nem kell babrálnunk vele, hisz sokkal fontosabb dolgok következnek. Az autó hatalmas ormányát szokni kell, elsőre edzőcipőnek tűnik a formája, aztán egyre inkább kedveljük meg a különcségét. A mai autók mind egyformák, a Z4 abszolút kitűnik a forgalomban, nem lehet nem észrevenni, nem lehet nem belé szeretni. Velem ez történt.
A belső fekete-alu díszítése merev és hideg hangulatot áraszt, a BMW-étől megszokott ergonómia, feszesség, németes rend és minőségi anyagválasztás jellemzi. Bár ez utóbbi összehasonlíthatatlanul gyengébb mint, amit egy jól felszerelt hármasban, vagy egy ötösben kapunk. A Z4-ben fontos volt a tömeg, így több a műanyag elem, a kopogós betét.
© Stiller Ákos |
A BMW Z4 igazi élményautó. A visszapillantókban látni, ahogy feszülnek a vállai, ahogy elrugaszkodik és kilő, elmosódik a tér, és új dimenziók nyílnak meg. Eszeveszetten gyorsul. A hátsókerék-hajtásnak, a nehéz orrnak és a tökéletes súlyelosztásnak köszönhetően parádésan gyorsul, nem találkoztam ellenféllel, aki akár egy pillanat erejéig megszorongathatott volna. A kilométerórát 260-ig skálázták, szerény a BMW, mert még ezentúl is ment a mutató (mi magunk állíthatjuk be, hol szabályozzon le az autó), amikor egy kissé megtoltam. Fekszi az utat, harapja az aszfaltot, közben pedig szépen, üldözős filmbe illően muzsikál a hathengeres benzinmotor és a gondosan megtervezett sport kipufogó-rendszer. A fordulatszám-mérőt hétezerig skálázták, ezután már csak egy szűk vörös sáv jelzi, hogy nem kell ezt a kocsit túlzottan pörgetni, hogy menjen. És valóban, maximális 315 Nm-es nyomatékát már 2750-es fordulattól adja a motor, a legnagyobb, 265 lovas teljesítményre 6600-as fordulatnál várhatunk. De ekkorra már biztosan elakad a lélegzetünk, a levegő bepréselődik a tüdőnkbe, pupillánk kitágul. Na ilyenkor kell vigyázni, a határokon autózást a BMW szereti, de a szabályok és a velünk együtt közlekedők biztonsága azonban nem. Eldugott helyeken mocskosul vadultam, de városban igyekeztem normálisan közlekedni. Lehet. Nehéz ellenállni a kísértésnek, amikor a Soroksári út NFS Carbon pályára kezd hasonlítani. Lámpától lámpáig azért odaléptem neki. 130-nál úgy érezzük, hogy állunk. Utazósebessége 140-150 kilométer/óra.
Futóműve a szó legszorosabb értelmében sportos, a pesti utakon úgy ráz, mintha defektes lenne az összes kerék. (A Z4-et defekttűrő abroncsokkal szállítják.) De ez benne a jó. A hatfokozatú Stepronic váltót kormányról is lehet kapcsolni (583 ezer 600 forint), rángatás mentesen késés nélkül dolgozik, élvezetesen kapcsol. Ha bekapcsoljuk a sportfokozatot, burkolati jel az aszfalton nem marad.
© Stiller Ákos |
Praktikumról nem beszélhetünk: van két csökött pohártartónk, amelyekben a dobozos üdítő is csálén áll, tárolórekesz pedig majdnem semmi. Ám van nekünk egy csomagtartónk. Nem is akármekkora, 340 liter. Sok autó megirigyelhetné ezt az öblöt, amelyet ráadásul könnyen pakolhatunk, hisz jó nagyra nyílik a csomagtér-ajtó.
A fényre automatikusan elsötétedő visszapillantó tükrök nem túl nagyok, ennek ellenére nem rossz a kilátás a kocsiból, a parkolóradarnak azonban nagy hasznát vesszük tolatásnál. A zene nagyon jól szól. Masszírozó ülések hiányában azt javaslom a szerencséseknek, akik magukévá tehetik, hogy tekerjék bátran fel a hangerőt és dőljenek hátra, élvezzék, ahogy birizgálja a hátukat az ülés mögötti hátfalba épített hangszóró-rendszer.
© Stiller Ákos |
Olyan könnyen és pontosan kormányozható, mint egy precíziós műszer, mint egy torpedó. Tömzsi kormányán az M-logó díszeleg (48 ezer 900 forint), ezzel jelezve, hogy a kupé még durvább kivitelben is kapható. Csak az vegyen Z4 M kupét (343 lóerős 17,3 millióért), aki kipróbálta és megunta a simát. A jóból is megárt a sok. A navigációs rendszer (556 ezer forint) képernyője a műszerfal tetejéből nyílik ki, szoftver híján csak dísznek használtam. A korábban említetteken kívül tesztautómban a 12,4 milliós alapáron túl esőszenzort (32 ezer 600), a sebességtartó automatikát (67 ezer 900), a parkolássegítő rendszert (108 ezer 600 forint) és az egy számmal nagyobb, 18 hüvelykes kerekeket (kb. 200 ezer forint) pakolt az importőr.
A Z4 fogyasztása 10,5 liter benzin száz kilométerenként esetenként erőltetett menetben. Nem sok egy olyan autótól, ami 5,7 másodperc alatt éri el a 100 kilométer/órás sebességet.
B. Cs.
BMW Z4 Coupé 3.0si | |
MOTOR | |
Hengerűrtartalom (cm3) | 2996 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 4 |
Max. teljesítmény lóerő | 265 lóerő 6600-as fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 315 Nm 2750-as fordulaton |
MÉRETEK | |
Tengelytáv (mm) | 2495 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4019/1781/1268 |
Csomagtér | 340 liter |
Saját tömeg (kg) | 1395 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Végsebesség (km/h) | 250 |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 5,7 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) | |
Városi | 13,0 |
Országúti | 6,5 |
Vegyes | 8,9 |
Tesztfogyasztás | 10,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 213 |
ÁRA | Az autó alapára 12,41 millió Ft. |