2006. december. 04. 20:13 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. december. 04. 14:15 Autó

Óriássá nőtt a BMW terepjárója

A BMW X5 ismét magas szintre emeli a vezetés élményét. Dinamikus nyolc- és hathengeres motorok, a továbbfejlesztett xDrive összkerékhajtás és teljes egészében új fejlesztésű futóműve segíti ebben. Mostantól hétszemélyes változatban is kapható.

© BMW
Az új V8-as erőforrás 261 kW/355 LE, a magnézium-alumínium forgattyúházzal készülő, új soros hathengeres 200 kW/272 LE, a harmadik generációs common rail befecskendezéssel működő, tiszta alumínium, új soros hathengeres dízelmotor pedig 173 kW/235 LE teljesítményt kínál. Az új BMW X5 tágas és sokoldalúan kihasználható utastere a lehető legmagasabb fokú funkcionalitás mellett akár hét személy számára is kényelmes utazást kínál. A beltér mindemellett az innovatív felszereléseknek és az igényes kidolgozásnak köszönhetően a luxuslimuzinok exkluzivitását nyújtja. A BMW X5 az első SAV-modell, amely az aktív kormányzással, adaptív lengéscsillapító-szabályzással és oldalirányú billenés-stabilizálással, illetve szélvédőre kivetítő kijelzővel is felszerelhető, és szériakivitelében defekttűrő biztonsági abroncsozással készül.

Fejlett négykerék-hajtás

© BMW
A BMW X5 kettős keresztlengőkaros első, valamint „Integral-IV” rendszerű hátsó felfüggesztése egyedülállónak számít a SAV-modellek szegmensében. Ezek a kifejezetten igényes konstrukciók különösen magas oldalgyorsulási értékeket, rendkívül stabil egyenesfutási tulajdonságokat és példás gördülési kényelmet tesznek lehetővé. További újdonság a változó áttétellel működő fogasléces kormányberendezés. A középállás környezetében megkönnyíti a pálya vonalvezetésének folyamatos és pontos követését, a nagyobb bekormányzási szöget igénylő kanyarokban azonban a vezető már jóval közvetlenebb reakciókat érzékelhet.

© BMW
Az új BMW X5 modellekben az elektronikus szabályzású BMW xDrive összkerékhajtási rendszer minden eddiginél precízebben működik. A BMW által kifejlesztett intelligens összkerékhajtás különleges képessége abban áll, hogy a laza talajon produkált vonóerő-átadás mellett jól érzékelhetően segíti a menetdinamikai adottságokat is. Az állandó négykerékhajtás normál menetkörülmények esetén a motor forgatónyomatékát 40:60 arányban osztja el az első és a hátsó kerekek között. A rendszer az útfelület minősége vagy a menethelyzet minden változására rendkívül gyorsan, pontosan és a hajtónyomaték változó elosztásával reagál. Az elektronikus szabályzású lamellás tengelykapcsolóval működő osztómű segítségével a motor nyomatékát mindenkor oda irányítja, ahol éppen a leghatékonyabban használható ki. Az xDrive ezzel az új BMW X5 menetdinamikai képességeit is jelentős mértékben fejleszti, mivel kanyarokban még jó időben elejét veszi a túl- vagy alulkormányozottsági folyamatoknak. A műutaktól távoli autózáskor éppilyen hatékonyan lép fel. A legnehezebb terepen is a lehető legmagasabb fokú vonóerő-átadásról gondoskodik, mivel a rendszer a hajtónyomatékot villámgyorsan és változó arányban mindig arra a kerékre továbbítja, amelyik éppen a magasabb súrlódási tényezőjű talajon gördül.

Verhetetlen motorok (Oldaltörés)



© BMW
A prémiumkategória olyan erőforrást igényel, amely tiszteletet parancsoló vonóerejét a lehető legkulturáltabb járás mellett szolgáltatja. Az új BMW X5 kínálatában két benzines és egy dízelmotor is rendelkezésre áll, amelyek tökéletesen megfelelnek a magas követelményeknek. A BMW X5 4.8i teljes egészében átdolgozott nyolchengeres benzines aggregátja 4799 köbcentiméteres összlökettérfogatából 261 kW/355 LE teljesítményt présel ki, 3400-as és 3800-as percenkénti fordulatszám között 475 newtonméter maximális forgatónyomatékot ad le. A 6,5 másodperces gyorsulásával (0-ról 100 kilométer/órás tempóra) csúcsértéket képvisel, legnagyobb sebességét az elektronika 240 kilométer/óránál határolja le. Elődjéhez képest 11 százalékkal megnövekedett teljesítménye ellenére üzemanyag-fogyasztása 5 százalékkal mérséklődött, ami 12,5 litert jelent 100 kilométerenként. A BMW X5 4.8i új V8-as erőforrása egyaránt megfelel az Euro 4 és az Egyesült Államok ULEV II kipufogógáz-előírásainak. Alapára 20,234 millió forint.

Az új BMW X5 3.0si soros hathengeres benzinese is a motorépítés legfrissebb állását képviseli. A 3,0 literes aggregát ugyanis mind forgatónyomatéki karakterisztikája, mind pedig csendes és nyugodt járás tekintetében kifejezetten imponáló jelenség. Legnagyobb teljesítménye 200 kW/272 LE, 315 newtonméteres maximális forgatónyomatékát pedig 2750-es percenkénti fordulatszámnál éri el.

© BMW
A magnézium-alumínium forgattyúháznak köszönhetően az új hathengeres mindössze 161 kilogrammot nyom, így 10 kilogrammal könnyebb elődjénél. A BMW X5 3.0si mindössze 8,1 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/órás tempóra, s a gyorsításnak csak 225 kilométer/óránál szakad vége. A soros hathengeres dízel amely – többek között - tiszta alumínium forgattyúháza révén 25 kilogrammal könnyebb elődjénél, 3,0 literes összlökettérfogatából 173 kW/235 LE teljesítményt hoz ki. 520 newtonméter maximális forgatónyomatékát 2000-es és 2750-es percenkénti fordulatszám között bocsátja rendelkezésre. A már alacsony fordulatszám-tartományokon megjelenő intenzív teljesítmény az új fejlesztésű turbófeltöltőnek köszönhető, amely elektromos állítású, változó geometriájú turbinával rendelkezik. A common rail technika harmadik generációja formájában a BMW X5 3.0d a legkorszerűbb befecskendezési rendszerrel rendelkezik, amely ma a dízelmotorok számára rendelkezésre áll. Piezo-befecskendezői 1600 bar nyomáson, hatékonyan és pontosan fecskendezik az üzemanyagot a hat égéstérbe. Az égésfolyamat így nem csupán különösen erőteljesen és gazdaságosan, hanem kifejezetten tisztán megy végbe. A motor közelében elhelyezett részecskeszűrő és a vele azonos házba épített oxidációs katalizátor a kipufogógázok Euro 4 szabvány szerinti tisztítását teszi lehetővé.

Az új BMW X5 3.0d a 100 kilométer/óráig tartó sprinthez 8,3 másodpercet igényel, legnagyobb sebessége 216 kilométer/óra. Vegyes fogyasztása 8,7 liter gázolaj száz kilométerenként. Alapára 14,96 millió forint.

Jelentősen megnőtt

© BMW
Az új BMW X5 hosszúságában 18,7, szélességében 6,1 centiméterrel nőtt elődjéhez képest. Belső terében e növekedés a kényelem és a funkcionalitás jelentős fejlődésében is megmutatkozik. Hosszabb tengelytávjával az új BMW X5 kiállása egyértelműen stabilabbá és határozottabbá vált, a karosszéria megnyújtott oldalát az erőteljes D-oszlop zárja le. Az oszlopok vonalainak találkozásaként viszonylag rövid tetővonal adódik, ami szintén a karcsú és elegáns összbenyomást erősíti. Jellegzetes BMW-stíluselemként tűnik fel az ajtókilincsek magasságában hátrafelé futó, enyhén emelkedő karakteres vonal, amely közvetlenül az első kerékjáratok mögül indulva és a hátsó lámpatesteken is átívelve öleli körül a karosszéria teljes hátsó részét.

A gyárilag opcióként rendelhető harmadik üléssor 170 centiméteres testmagasságig kifejezetten kényelmes utazást kínál, s hárompontos automata biztonsági övekkel, illetve magasságukban állítható fejtámlákkal rendelkezik. A harmadik üléssorba a második sor üléseinek teljes előrebillentése (álló támlával) teszi lehetővé a beszállást, amit a C-oszlopokra épített kapaszkodók könnyítenek meg. Amennyiben a harmadik sor üléseire éppen nincs szükség, egyenként és teljes egészében a csomagtér-padlózatba süllyeszthetők. Az új BMW X5 modellekben mindemellett a második üléssor utasai 40 milliméterrel nagyobb lábteret élvezhetnek, mint a korábbi modellben.

A két részben nyíló csomagtér-ajtó mögött tágas raktér rejtőzik, amelynek hosszúsága 100 milliméterrel növekedett. A harmadik üléssor nélküli kivitelekben a csomagtér-padlózat alatt 90 literes rekesz áll rendelkezésre. Az új BMW X5 ötüléses változata csomagterének össztérfogata 110 literrel, azaz 22 százalékkal 620 literesre nőtt. Az aszimmetrikus osztású második üléssort teljesen lehajtva a rakodótérfogat 1750 literre (az előd modellhez képest + 200 liter, azaz 13 százalék) növekszik. Még az álló harmadik üléssor mögött is 200 literes csomagtartó alakítható ki.

Biztonságos és masszív

© BMW
Az új BMW X5 passzív biztonságának legfontosabb eleme a masszív utascella. A baleset során ható erőket az egyes tartószerkezetek extrém terhelésének megelőzése érdekében a motortartón és a futóművön keresztül több terhelési csatornán vezetik el. Az új BMW X5 utasterében az első légzsákokon és az oldalsó medence-mellkas légzsákokon kívül a függöny-fej légzsákok is a szériafelszereltséghez tartoznak. Utóbbiak az A-oszlopok borítása és a tetőkárpit mögül nyílnak ki, és az első két üléssor utasait óvják a sérülésekkel szemben. Az új BMW X5 mindegyik üléshelyén hárompontos automata biztonsági övvel rendelkezik, a vezető- és az első utasülésen överő-határolóval és övfeszítővel. A második üléssorban széria ISOFIX gyerekülés-rögzítési pontok találhatók.

Az opcióként rendelhető Xenon-fényszórókkal együtt az új BMW X5 attraktív és gyakorlatias megoldást kínál a nappali világításra. E világítási üzemmód feladatát ugyanis a kettős fényszórók világító gyűrűi látják el, amikor a két belső fényszóró gyűrűi különösen intenzív, a helyzetjelzőénél mintegy 100-szor erősebb fényt szolgáltatnak. Az autó így már messziről is felismerhető, s a nappali világítás a márkára jellemző kialakításának köszönhetően egyből BMW modellként azonosítható.

Az éjszakai autózások során gondoskodik még magasabb fokú kényelemről az önműködő fényszóró asszisztens, amely feláras extrafelszerelésként rendelhető az új BMW X5 modellekhez. A rendszer automatikusan lekapcsolja a távolsági fényszórót, ha szembejövő forgalom tűnik fel, vagy az elöl haladó jármű távolsága egy megadott érték alá csökken. A ködfényszórók emellett a kanyarodófény feladatát is ellátják.

Az új BMW X5 további vonzó extrafelszerelése a fékező funkcióval is rendelkező sebességszabályzás, amely a motorszabályzást, a sebességi fokozat kiválasztását és a fékezést befolyásolva folyamatosan tartja a vezető által meghatározott sebességet. A folyamatosan ellenőrzött oldalgyorsulási értékek alapján a fékezési funkcióval is rendelkező sebességszabályzás kanyarokban felismeri a biztonság és a kényelem szempontjából túlzott sebesség veszélyét, s a sebesség megfelelő mértékű csökkentésével reagál. A biztonságos ereszkedést a lejtőn, vontatás közben is szükség esetén fékezési beavatkozás segíti.

Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2025. január. 06. 09:30

MVM-terjeszkedés Romániában: a helyiek szerint Orbán most tolja be az országba Putyin trójai falovát

A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint, ha az üzlet lezárul, az MVM orosz gázzal fogja ellátni az ország háztartásainak csaknem felét, és ezzel nagyban erősödik Moszkva befolyása Bukarestben. A tranzakció 2025 első felében zárulhat, de még elkaszálhatják. Ennek az esélyét erősítheti az a sürgősségi rendelet, mellyel a román kormány megakadályozhatja a stratégiai fontosságú vállalatok “ellenséges” átvételét.