2006. szeptember. 15. 19:00 automenedzser.hu Utolsó frissítés: 2007. május. 16. 17:53 Autó

Autós közösségi portálok

Ha macskáinknak és kutyáinknak is van közösségi portáljuk, miért ne lenne az autónknak is?

Hazai pálya. Az index.hu fórumán évek óta összejárnak a Bogár-, a Renault Clio- vagy a Fiat Tipo-rajongók, mégis a legtöbb hozzászólás az autós szégyentábla topikban van, itt gyűjtik össze, hányják-vetik meg a morális és közlekedési túlkapásokat, amit nap mint nap elkövetünk. Ezt tette korábban a bunkoautosok.freeblog.hu bloggere is, akinek egykor ez volt a hitvallása: "Idefényképezek bunkó autósokat, hadd lássa mindenki, hogy parkolnak, hogy tolakodnak, meg miket nem szégyellnek csinálni." Azóta ez az oldal elveszítette közösségét, ma már csak egy a sok autós lap közül. Az elobenavarosbol.freeblog.hu-n az egyik kereskedelmi rádió közlekedési szerkesztője és rajongói osztják meg egymással a budapesti közlekedés izgalmait. Nem feljelenteni akarnak, csak bemutatni a megmagyarázhatatlan furcsaságokat. A lap jelenleg szünetel, másfél éves létezése alatt közel 1112 bejegyzés és nyolcezer hozzászólás született. Néha vitáknak is fórumot adott, de közösséggé nem alakult.

A totalcar.hu népítélet rovatában már közel húszezren mondták el véleményüket autóikkal kapcsolatban. Senki sem tudja megmondani, e véleményeknek mennyi a valóságalapjuk, de ha valaki ma autót akar vásárolni, igazi tapasztalatszerzés helyett elolvassa ennek a rovatnak a bejegyzéseit. Időt és fáradságot nem kímélve, kimerítően értekeztem mindkét autómról, mégsem kerültek fel az oldalra. Ezek szerint vannak olyan ítéletek, amelyek érdekesek és relevánsak, mások meg nem azok.

Szubjektív enciklopédia. A wikipedia.org nemzetközi sikerén felbuzdulva a cardirect.com, Autodata Solutions és a RealestateABC márkákat birtokló Internet Brands augusztus elején piacra dobta a Wikicars oldalt. Létrehozói is felteszik a kérdést: enciklopédia vagy életszerű tanácsokat szolgáltató hasznos útmutató? Mindkettő szeretne lenni. A Wikicars az autót mint kultúreszközt írja körül, kevésbé közösségi weboldal. Léte és lényege azoktól a szakiktól és lelkes laikusoktól függ, akik időt szánnak arra, hogy kedvenc márkáikról, típusaikról megosszák információikat, képeiket - mindenesetre felkérik őket, hogy tapasztalataikat "egyes szám harmadik személyben" írják meg, de rengeteg még a fel nem töltött címszó, fotókkal is gyengén állnak. Szó van itt új autókról, hibridekről, egyedikről, gyűjtők álmairól, híres autókról, de a szájt körül fontoskodók az alkatrészekről, a gyártókról, a feltalálókról sem feledkeznek meg.

Kattintsunk például a "hibrid autók" címszóra, innen egy ugrás a Toyota Prius, amelynek megismerkedhetünk a történetével, hibáival, erősségeivel, híres tulajdonosaival, de rákattinthatunk például a kulcs nélküli indítás távkapcsolójára is. A kis kütyü technikai leírását olvasva rámegyünk a Chevrolet Malibu címszóra, ezzel egy másik világba lépve át. A Maliburól szörföljünk rokonára, a Monte Carlo kupéra. Egy kis kitérő a V6-os motorok leírásáról, innen továbbmehetünk a Lancia címszóra, ők alkalmazták 1950-ben az Aureliában először ezt a motort. Innen már nem vezet tovább az út, hisz a Lancia címszó még feltöltetlen. Ne felejtsük, Amerikában vagyunk. Ha a Lancia helyett a Maserati érdekel minket, akkor bőven találunk olvasnivalót, legyen szó a cég citroenes vagy De Tomaso-s, vagy akár ferraris korszakáról. Vegyük tovább az irányt a "lóerő" kifejezés értelmezésén keresztül a Bugatti Veyronig, a végállomás pedig legyen a VW-főnök Pischetsrieder, akiről szintén nem találunk még egy sort sem. A bosszantó hiányosságok mellett örvendetes, hogy nem özönlik el az oldalt a hirdetések, mint egy másik hasznos autós oldalon, az autoblog.com-on, ahol a közösségi értekezés helyett csupán híreket, teszteket és tanácsokat kapunk. Ehhez hasonlóan működik a cargurus.com oldal is.

Sok kritika éri a Wikicars oldalt amiatt, hogy nem tettek mást, mint átmásolták a Wikipédia autós tartalmait. Nagyobb sikere van az embereket jobban, személyesen, érzelmeikben megmozgató másik két amerikai kezdeményezésnek, a Boompának és a Motortopiának. Az előbbit két, korábban a számítástechnikai mindentudó CNET.com-nál dolgozó programozó hozta létre két hónap alatt, pár ezer dollárból. A júniusban elindult kaliforniai oldal nevét a Mr. Hobbs szabadságra megy (1962) című film egyik szereplőjéről kapta, s az egyik alapító, Ethan Lance nagyapjának autóőrülete ihlette. Ezen az oldalon a saját autójáról mindenki úgy beszél, mint élete társáról, nagy szerelméről vagy szívszaggató csalódásáról. Őszintén. Van, aki keveset, van, aki sokat. Barátokat lehet szerezni, autókat versenyeztetni, szidni, dicsérni.

[[ Oldaltörés: A Wikicarstól a Boompáig (Oldaltörés) ]]



Burjánzó közösségek. Hasonló (ugyancsak creative commons alapú) a motortopia.com (ahol a szenvedély parkol), itt is lehet motorokat, hajókat és repülőket is böngészni. Jobb a designja és a kezelhetősége, mint elődjeinek, a rideroom.com-nak, myonlinegarage.com-nak és a carspace.com-nak, ahol többnyire reklámok dominálnak. A Boompához talán leginkább hasonlító ernyőoldal a cardomain.com, amelynek 1,6 millió tagja van, közel félmillió autó parkol virtuális garázsában, autós találkozók és különleges tuning- és autócsodák felvonulásának kezdeményezője és lebonyolítója. Vannak oldalak, amelyekhez be kell jelentkezni, ilyen például a tuningosok közössége, a tunerspot.com. A nagy kreatív szabadság azonban a Boompánál sem érvényes: hiába a regisztráció, a tartalom csak a moderátor jóváhagyásával lesz publikus.

Fotó a lelke. Ezek az oldalak mind fotók köré épülnek, a flickr.com sikere is ennek köszönhető. Az emberek szeretik közzétenni mindennapi történeteiket, képekben elmesélni az életüket. Ehhez az autó is hozzátartozik.

Közösségi portálokat nem csupán mezei bloggerek, programozók építenek, az autós cégek is próbálkoznak - jóval kevesebb sikerrel. Ilyen például a benzworld.org, ahol a Mercedes-Benzzel kapcsolatos cikkek, információk és ötletek olvashatók, ám az oldal kissé elhanyagoltnak és elhagyatottnak tűnik. Sokkal aktívabb és közösségibb jellegű oldal a superhonda.com, ahol a japán márka kedvelői ismerkednek és barátkoznak. De friss a toyotanation.com is, ahol azonban a hírek és nem az autók/ autósok játsszák a főszerepet. Van fóruma a Kiának, a Nissannak, a Suzukinak, a Mitsubishinek, az Audinak, de a BMW-nek (az egyik legkeresettebb nemzetközi oldal az m5board.com) és a Fordnak is. Mindezek a havi kétmillió látogatóval büszkélkedő autoforum.com pillérei, inkább üzleti, mint közösségi önszerveződés megnyilvánulásai.

A nagy, ernyőszerű amerikai portálok mellett várhatóan felépülnek a helyi, cseh, német, francia vagy éppen magyar nyelvű szájtok. Hazai pályán is van már mozgolódás, az autoblog.hu-n a tagok a korábban említett módon megosztják egymással és a világgal minden nyűgüket, legyen szó kispolszkiról vagy nagy Merciről. A fenti példák is aláhúzzák, hogy a hipertechnika ellenére és az olajfoltos ruhák helyett kesztyűben dolgozó szakik mellett szükség van a hétköznapi felhasználó, az úrvezető tapasztalatára, tudására is.

BIRÓ CSONGOR

Hirdetés