Autóvásár a neten
Használt autót adni-venni az interneten gyors, közvetlen és egyáltalán nem a legbiztosabb módja a minőségi adásvételnek. De a legelterjedtebb, legkézenfekvőbb és legkényelmesebb.
Világszerte emberek millió hirdetik használt kocsijukat a weben. Minden országnak megvannak a vezető keresői. Ami Németországban a www. autoscout24.de, vagy a www.mobile.de, az nálunk, magyaroknál a www.hasznaltauto.hu. Ezt az oldalt naponta - a Medián Webaudit adatai szerint - 65-70 ezer egyedi látogató keresi fel.
Hatalmas a kínálat a weben. "A használtautó-vásárlók az interneten ma elsőként a hasznaltauto.hu webcímet írják be a keresőbe" - mondja a Használtautó Kft. ügyvezető igazgatója és tulajdonosa, Minkó László. Az oldalon 1999. december elseje óta 294 ezer felhasználó regisztrálta magát. Sokan az oldal egyéb szolgáltatásait is igénybe veszik. Ilyen például a népszerű "autóvadász" hidetésfigyelő. A kért járműről a rendszer e-mailben értesíti a programra feliratkozottakat. Ezt a szolgáltatást ingyenesen lehet kérni sms-ben is.
Az ügyvezető szerint kiemelt figyelmet fordítanak a feladott hirdetések kontrolljára, kósza, ellenőrizetlen hirdetések nem maradhatnak fent. Kisebb gubancokat azért találtunk a rendszerben: heteken keresztül lehetett például látni egy havi 1 forintért kínált, 1001 köbcentis, elektromos hajtású, 1359 lóerős, 1,1 kilós, 24 személy szállítására alkalmas, full-full extrás Kawasaki KX bevásárlókocsit.
Nem szabad megfeledkezni a cég wapoldaláról sem, amelyet szintén sokan néznek. Napi több száz látogató keresi fel telefonján az oldalt, ahol mindent elolvashat az autóról, megnézheti a képeket. Keresni, szűrni lehet, majd egy gombnyomással felhívni a hirdetés feladóját.
Az importőrök által kínált garanciális használtautó-programok (Weltauto, Peugeot Lion Autoselect, Volvo Quality 1, BMW Premium Selection, Mercedes Jahreswagen) nem konkurensei a hasznaltauto.hu-nak: hirdetik szolgáltatásaikat az oldalon, tehát egyfajta együttműködés van kialakulóban. Heteken belül olyan garanciális használtautó-kereskedelmi szolgáltatást indítanak, amely ötvözi a hasznaltauto.hu népszerűségét és a prémiummárkák garanciális minőségét - árulta el Minkó.
A jövő a regionális terjeszkedésé; ennek első lépéseként többnyelvű lett az oldal, legutóbb a hollanddal bővült a paletta. A közeljövőben megjelenik a hasznaltauto.hu a környező országokban és a környező országok nyelvén is.
A hasznaltauto.hu-n a hirdetők több mint kétharmada kereskedő. A budapesti és kanizsai telephelyű Tromf Car Kft.-nek jelenleg 100, illetve 40 autója várja vevőjét a világhálón. A cég 1998-ban alakult, de az interneten csak három éve hirdetik az autóikat. Az adatbázist maguk frissítik, először a hasznaltauto.hu-ra viszik fel az autókat, és onnan töltik vissza a saját weboldalukra. Borenich Gábor ügyvezető szerint a hasznaltauto.hu egyelőre megkerülhetetlen, hisz ez a leglátogatottabb hazai portál. Kocsijaikat megtaláljuk a cég saját honlapján, de a vezess.hu és a mobile24.hu hirdetései között is.
"A hozzánk érkező e-mailek számából látjuk az internetes érdeklődés fokozódását. Eladásaink 30-40 százaléka az internet segítségével bonyolódik le, 30 százalék az írott sajtóban feladott hirdetésekkel, a maradék pedig a telepről - erősíti meg Borenich Gábor az internetes érdeklődés hatványozódását. Az évente 400-450 autót értékesítő Tromf Car tulajdonosa egy másik oldalát is megvilágítja az internetes kereskedelemnek. Képbe jöttek az internetes árverések, licitek, amelyeken egyre több kereskedő vesz részt. Igaz, ezek jó része zártkörű, de például a vatera.hu-n bárki, aki regisztrál, licitálhat, többek között autókra is. Külföldi oldalakat is figyelnek, sőt bankok és lízingcégek zárt hálózatában is licitálnak.
A kereskedők még nem teljesen szoktak le a nyomtatott hirdetésekről, az apróhirdetők jó része azonban papír helyett egyre inkább a Képes Autó Expressz és az Autotrader weboldalát vizslatják. A nyomtatott autós hirdetések kora leáldozóban van - ezt erősíti meg Horváth Zoltán, a Weltauto ügyvezetője is, aki büszkén meséli, hogy nemrég adták át a Weltauto-program keretében eladott tízezredik használt gépkocsit.
© VW |
"Parkunk 80 százaléka beszámított, megvásárolt gépkocsi. Minden Porsche Hungária-kereskedő maga viszi fel a rendszerbe az autókat, a Weltauto csak a keretet adja hozzá" - mondta el Horváth. Hetente frissül az oldal, hét nap után a rendszer automatikusan leveszi a hirdetést, tehát a kereskedőknek érdekük, hogy naprakészen tartsák parkjukat. Minden hétfőn nézik és cserélik a hirdetéseket. "De ki is megyünk ellenőrizni. Egységes háttért írunk elő, azt is megszabjuk, milyen szögből, milyen háttérrel és hogyan fotózzák le a kocsikat, hány képet lehet felvinni" - teszi hozzá.
© BMW |
"Januárban indultunk, egyelőre a Wallis Pestnél van Premium Selection szalon" - mondja Antal. "Kezdetben csak fiatal autókat vonunk be a programba; a jelenlegi kínálat több mint 90 százaléka egyéves vagy annál fiatalabb BMW. De a maradék sem több kétévesnél, és nagyon messze van a százezer kilométertől. Szeretnénk tisztára mosni a BMW-k szürkeimport által megtépázott presztízsét" - magyarázza döntésük okát az igazgató.
Ilyen egyszerű ez, csupán néhány kattintás, máris megvan a kiválasztott autó. De messze van még az idő, amikor becsomagoltatjuk és az otthoni címünkre kérjük a járgányt. Szeretjük még megfogni, kipróbálni, babusgatni, ízlelgetni és meghallgatni a végső döntés előtt. És ilyenkor könnyen csúszunk el, fogunk mellé, hisz hiába a többhetes körbejárás, megfontolás, véleménygyűjtés - ha az autóvásárlásnál végül is érzelmeinkre, nem pedig józan eszünkre hallgatunk.
BIRÓ CSONGOR