Folyik a vér a magyar utakon
Miközben Magyarországon riasztó baleseti statisztikák látnak napvilágot, a MOL és a Suzuki tévéreklámjainak trükkfelvételein autók száguldoznak vidáman, keresztül-kasul a fővároson, fittyet hányva a legelemibb KRESZ-szabályokra is. Legalább ne hirdessük a macsó vezetést!
© Lánglovagok.hu/Szolnoki Tűzoltóság |
A Magyarországra látogató külföldiek, főleg a britek, nagyon kritikusak, amikor az itteni vezetési morál kerül szóba. „Állítom, hogy a magyar vezetők a legagresszívebbek, akiket valaha láttam” – nyilatkozta a brit rendőrség egyik autóvezetést oktató munkatársa a Budapest Sun angol nyelvű hetilapban.
A magyar autóvezetési-kultúra domináns alakjai önérzetes macsó férfiak, akik kilőnek a közlekedési lámpáknál, össze-vissza cikáznak a sávok között, és csak a legutolsó pillanatban lépnek a fékre. Képtelenek arra, hogy elviseljék az előttük haladó kocsi látványát, és az önbecsülésüket fokozza, ha mindezen manőverek közben fülükre szorított mobiljukon beszélnek.
A halálos kimenetelű balesetek száma nyilvánvalóan csak a jéghegy csúcsa. Évente több ezren szereznek maradandó sérüléseket az utakon, és még a legóvatosabb magyar vezető sem mehet biztosra, könnyen egy eléje bevágó őrült áldozatává válhat.
Mindez nagyon sokba kerül. Rendőrök, orvosok, ápolók, bírósági alkalmazottak foglalkoznak a közúti balesetekkel, azok áldozataival, ahelyett, hogy a „valódi” bűnök felderítésével, „valódi” betegségek gyógyításával törődnének.
A most lezajlott választási kampány során nem hallottam egyetlen politikust sem, aki a vezetési morál javításáért szállt volna síkra. Ez azért is különös, mert a jobboldal többször is hangot adott aggodalmának, amiért a magyar lakosság lélekszáma csökkenőben van. De ha a politikusok nem is gondolták, hogy a közlekedésbiztonság említésével szavazatokat lehet szerezni, a privát szektor ráérzett a téma adta lehetőségekre. A MOL és a Magyar Suzuki a rendőrséggel és a Magyar Autóklubbal karöltve még ebben a hónapban hathónapos országos közlekedés-biztonsági kampányt indít, amely egyaránt megszólítja a fiatalokat, öregeket, de legfőképpen az autóvezetőket.
Mindez beleillik a privát cégek „társadalmi felelősségvállalásba” – ezt a MOL az utóbbi években kíváltképen komolyan veszi. Az olajipari cég számos környezetvédelmi beruházást, szociális projekteket indított, amelyekre büszke lehet. A MOL és a Suzuki vállon veregethetné egymást.
Kivéve, ha mindkét cégnél nem tudja a jobb kéz, hogy mit csinál a bal. Másképp mivel magyarázható a MOL-nak a Hír TV-n sugárzott reklámja, amelyben valódi macsó „ki az ördögöt érdekel” magyar vezetési stílus érvényesül a budapesti utakon. Ez nem éppen a megfontolt vezetésre buzdító vállalati magatartás…
Hogyha ez nem ékes példája a képmutatásnak, szeretnék emlékeztetni az egyik Suzuki reklámban szereplő vidám, fiatal párra, amelynek tagjai egymással versenyezve mindenféle szabályokat áthágva száguldanak a városon keresztül haza vadonatúj budai otthonukba A képernyő csupa mosoly csupa vidámság, csupa Szuzuki, ám a való világban túl gyakoriak a holttestek, túl sok vér öntözi az Erzsébet hidat.
Egy vállalat nem felelhet az egész ország autóvezetési kultúrájáért – mutatott rá Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója. Igaza van. De ha egy sörfőzde arra buzdítja a volán mögött ülőket, hogy igyanak és vezessenek, — nyilvánvalóan eljárást kell ellenük indítani.
Ha az igazságszolgáltatásnak marad ideje amellett, hogy igyekszik felkutatni a közúti balesetek vétkeseit, talán fontolóra vehetik azt is, mit tehetnének azokkal a vállalatokkal, amelyek a macsó gépkocsivezetési stílust népszerűsítik.
A szerző gazdasági-pénzügyi szakíró, rendszeresen publikál a European Business, a Financial Times, és a Finance New Europe lapokban.